hej alla vetande å data å el (nördar)d^_^b, här har ni en kille som inte kan ett skvatt om larm mer lr mindre.

jag vet att det ska vara lättskött.
plz help me!

mvh
snickar estwing

Hovawart?

ok?
vad e detta för nåt?
mvh
snickar estwing

Jag bara skojade. Det är en mycket lämplig hund ras. Själv har vi en hund och ett vanlig larm som bara tjuter inom och utomhus. Samt de märker på rutorna. Och det allra viktigaste. I några utrymmen överfallslarm. Är vi hemma trycker vi in knappen. (det har vi inte behövd de senaste 4 åren!)
Tydligen värjer tjuvar hus som bilar. Tar helst de olarmade.

Köp absolut inte de här ihopbyggda paketen där man "ska" sätta centralenheten med panle och allt innanför dörren. En hammare/yxa/slägga och det larmet lämnar in. Larmets centralenhet ska sitta dolt i larmat utrymme och sen har man manöverpaneler vid ingångarna så att man kan slå på/av larmet.

Jag gillar trådat bättre än trådlöst för en tråd pajar väldigt sällan och de får inte slut på batterierna heller

estwing skrev:
hej alla vetande å data å el (nördar)d^_^b, här har ni en kille som inte kan ett skvatt om larm mer lr mindre.

plz help me!

mvh
snickar estwing
nörd? kolla med G4s, dom är bra och billiga. :D

Vi valde Securitas Direct Aroundio, trådlöst med väktarutryckning. Det finns säkert billigare lösningar (fast 200 pix i månaden är ingen kostnad som gör att vi letar alternativ direkt :rolleyes:) men vi ville att "nån annan" skulle åka till kåken när det larmar (vill helst slippa träffa puckot som försöker sno mina grejer :mad:) och ha ett företag som funnits på marknaden länge nog att inte plötsligt försvinna eller nåt. Vårt är husdjursanpassat så att kattskrället kan komma och gå som hon vill :D
Allt har fungerat kanon hittills, servicen funkar, grejerna funkar så inget att klaga på.
Centralenheten sitter långt in i huset men dom har tvärkoll på grejerna också, jag drog ur anslutningen till telefonjacket av misstag när vi renoverade trappen och mobilen ringde efter 30 sek för larmet indikerade avbrottet hos larmcentralen så dom ville veta OM det var jag som strulat eller om nån var i huset?

estwing skrev:

plz help me!
Larm av bättre kvalitet är lättskötta.

Trådlösa är billigare för enkla installationer med endast få detektorer men dyrt om det blir större.
Trådlösa ger lägre säkerhet, i synnerhet om det är en alltiett dosa med knappsats och larmcentral i ett paket.

Trådbundna ger högre säkerhet och är avsevärt driftsäkrare. (Finns inte en bank i hela världen som skulle lita på trådlöst)
Trådbundna är dyrare vid liten installation men billigare vid större då nya detektorer är 1/3 av priset jämfört med trådlösa.
Trådbundna är godkända i högre skyddsklasser än trådlösa.

En trådlös anläggning kan vara igång på några timmar.
Trådbunden tar lite mer tid men kan vara prisvärt från en Larmfirma ända. Har en kollega som gav 6-7 tusen för en installation av en trådbunden Teletec anläggning med tre IR detektorer och tre magnetkontakter för dörrar. Både i hus och friliggande garage.
.

Paul-Staffanstorp
Kan bara hålla med Jan-Å om Securitas Aroundio...

Vi har förr haft Falck med en hel del falsklarm.

Securitas är klockrent och fungerar kanon.

Senast i dagarna lyckades lillflickan komma åt och dra ut elförsörjningen och det tog inte många sekunder innan de ringde upp mig...

Fördelen med trådlöst är att man lättare kan flytta runt deckarna om man bygger om och ändrar planlösningar också...

Det beror ju på vad man har att skydda också. Vi skyddar en villa som inte har några speciella stora värden :((massor av dyr konst, smycken, antika möbler etc) som kan locka till sej specialtjyvar. Hos oss kan man stjäla sånt som dom flesta har elektronik, lite kontanter, väldigmassa verktyg :wow: osv. därför valde vi trådlöst vilket var enklast/billigast. Dessutom enkelt att flytta runt detektorerna varefter vi renoverar och flyttar runt i huset själva. Det finns många åsikter om hur tjyvar agerar, dom jag träffat och pratat med (jobbat med att vårda såna, umgås normalt inte med dom;)) verkade föredra enkla "jobb" och undvek larmade hus. Kriminella av den sort som beskrivs i en annan tråd som aktiverar larmet, kollar tiden som väktaren tar på sej, bryter sej in igen en timme senare kan man inte skydda sej mot vilket larm man än använder. Då krävs än människoätande hund eller pumphagelgevär eller att man som han jag köpte senaste bilen av, är granne me HA.:D

jorå här finns allt HA å brödraskap inom en radie på 200 m men så kan jag ej tänka.

vad menar ni med panelerna?
styrdon å manöverpanel?
antar jag fattat rätt men utveckla lite.

mvh
snickar estwing

somelvis skrev:
Larm av bättre kvalitet är lättskötta.

Trådbundna ger högre säkerhet och är avsevärt driftsäkrare. (Finns inte en bank i hela världen som skulle lita på trådlöst)
.
Men så är ju estwing ingen bank heller... :D Skämt åt sido, vi valde Securitas Direct. Trådlöst, installerat på några timmar. Lätt att bygga ut om man vill. Min åsikt är att trådlöst är tillräckligt säkert för de allra flesta.

De kriminella Jan-Å hänvisar till är förhoppningsvis en ytterst begränsad skara - o de inriktar sig förmodligen inte på vanliga dödliga som majoriteten av oss på forumet är.

estwing skrev:
jorå här finns allt HA å brödraskap inom en radie på 200 m men så kan jag ej tänka.

styrdon å manöverpanel?

mvh
snickar estwing
har min sambo me(katten alltså) larmet måste klara , ja en katt.!!!

estwing skrev:
styrdon å manöverpanel?
Manöverpanelen är den enhet du knappar in koden på. Bör vara skild från centralenheten, som sagt, vilken är där uppringningsfunktionerna etc sitter i. Styrdon är magnetkontakter på dörrar o fönster, rörelsedeckare etc.

Uppringning finns både via GSM o vanliga telefonlinan. GSM anses, som jag förstått det, säkrare då man inte kan klippa av "tråden" till GSM.

Du inleder med att du vill ha ett lättskött larm. Utgår från att du menar installation o underhåll oxå - då kan en larmfirma vara bra att anlita istället för att plocka ihop ett system själv på nätet och installera. Min firma sa att de kommer o byter batterier när det är dax.

Risco Agility är ett väldigt bra trådlöst larm om du ska köpa eget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.