harry73
Börja med en skylt som förbjuder fordonstrafik, sedan får du ha en grind trots allemansrätten för att hålla inne dina djur.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Är det ändå inte bra konstigt att Allemansrätten ska gälla inne på lagårdsplan bara för att bostadshuset ligger en bit bort?
Jag trodde Allemansrätten var till för att folk skulle ut i naturen. :rolleyes:

• Ritning över en gård med ett bostadshus och ladugårdar runt en paddock, ansluten till en allmän väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OBS! Detta är inte en bild på en transformer eller legogubbe! :crysmile:
Jag skulle bara göra en grov principskiss så det är inte heller alls särskilt skalenligt, men principen är att det är ingen natur i mitten av husen.;)

• Haha
Pin
  • Laddar…
Det är som @harry73 säger att allemansrätten gäller där. Inte i byggnaderna förstås, men i övrigt. Motorfordon förbjuden och en varning om att bommar kan stängas utan förvarning är väl typ det som man lovligen kan sätta upp om man inte stängslar in området för att hålla djur inne (vilket man också får).

Men det blir förstås ett omak för en själv att hålla på med grindar och bommar, så är det.

Bedriver man någon form av verksamhet måste man väl i rimlighetens namn kunna begränsa tillträdet? Hur gör industrier?

Fotografen Fotografen skrev:
Bedriver man någon form av verksamhet måste man väl i rimlighetens namn kunna begränsa tillträdet? Hur gör industrier?
Ja, visst kan man det, i synnerhet om marken är detaljplanerad för exempelvis industriändamål. Men utan detaljplan och man bara har diverse lovfria byggnader uppförda är det klurigare. Men som sagt, vissa inhägnader av djur exempelvis kommer man ju undan med. Det stora problemet är väl alla dessa gårdscentrum med genomkorsande vägar där allmänheten har rätt att ta sig fram till naturen på andra sidan.

Fast det är ju ingen genomkorsande väg?
Den går runt ladugården och så går den runt paddocken inne mellan husen.
Det är ju inte så att de går ut i naturen utan de kör tillbaka ut på vägen (allmän väg).

harry73
Fordonstrafik kan du förbjuda oavsett hemfridzon, gångtrafikanter bara inom din hemfridszon.
Innergården rund din paddock kan eventuellt klassas som hemfridzon, men det beror på hur stort området är och hur sikten är.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja om någon kommer promenerande eller cyklande känns ju mycket trevligare. :)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är som @harry73 säger att allemansrätten gäller där. Inte i byggnaderna förstås, men i övrigt. Motorfordon förbjuden och en varning om att bommar kan stängas utan förvarning är väl typ det som man lovligen kan sätta upp om man inte stängslar in området för att hålla djur inne (vilket man också får).

Men det blir förstås ett omak för en själv att hålla på med grindar och bommar, så är det.
Istället för den där varningsanordningen som det tipsades om i början kan man bygga en automatisk grindstängning som triggas av att ett fordon kör in, komplettera med en skylt med ett telefonnummer som enligt inspelat meddelande är bemannat vardagar mellan kl 10 och 11. Det kommer inte bli några återbesök från inkräktarna. :cool:

Aleta Aleta skrev:
Fast det är ju ingen genomkorsande väg?
Det var egentligen inte en kommentar om din situation, utan om gårdscentrum i allmänhet. Det är en ganska flitigt diskuterad fråga här.

Men i ditt fall ser jag som sagt inga problem att bomma vägen så att inga obehöriga fordon kommer in. Problemet är väl att jag antar att du har en del nyttotrafik där med.

P Pin skrev:
Istället för den där varningsanordningen som det tipsades om i början kan man bygga en automatisk grindstängning som triggas av att ett fordon kör in, komplettera med en skylt med ett telefonnummer som enligt inspelat meddelande är bemannat vardagar mellan kl 10 och 11. Det kommer inte bli några återbesök från inkräktarna. :cool:
Haha, vilken idé!

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var egentligen inte en kommentar om din situation, utan om gårdscentrum i allmänhet. Det är en ganska flitigt diskuterad fråga här.

Men i ditt fall ser jag som sagt inga problem att bomma vägen så att inga obehöriga fordon kommer in. Problemet är väl att jag antar att du har en del nyttotrafik där med.
Aha! Ja, jag har själv bott på en gård där vägen gick rakt igenom gården. Boningshus på ena sidan och ladugård på andra. Inte så praktiskt och inte ett ställe jag skulle vilja bo på med småbarn. Bilar saktar inte ner fastän de kör rakt igenom och inte har sikt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Sätt upp en viltkamera som skickar en bild till din mobil när det kommer någon.
Då har du både bild på besökaren och en pling om att någon är där.
Du har rätt att sätta upp bevakning av din egen tomt.

B Bengt Larsson skrev:
Sätt upp en viltkamera som skickar en bild till din mobil när det kommer någon.
Då har du både bild på besökaren och en pling om att någon är där.
Du har rätt att sätta upp bevakning av din egen tomt.
Jättebra förslag!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.