Hej
Nu när temperaturerna börjar krypa under nollan så höjde jag kurvan två snäpp för att få lite varmare inne - detta resulterade i att pumpen har larmat och slagit ifrån flera gånger.
Den avger larm 229- korta drifttider.

Detta larmet gick flera gånger i somras när det var som varmast ute, då justerade jag ned kurvan för att åtgärda det.

Vi har haft som kallast 16C inne, men oftast runt 18C, vid -1C ute.

När jag återställde kurvan till vad vi hade i somras så larmade den inte längre - men vill ju gärna ha lite varmare här hemma än 16C

Alla termostater är öppna och radiatorerna luftade.

lite mer info:
1,5plans hus från 1958- 106kvm boyta(+ ~56kvm källare med 2 radiatorer)
Endast radiatorer
Både inne, och ute tempgivare

• Närbild på en värmepumpsdisplay som visar en värmekurva, framledningstemperatur på 39°C och utetemperatur på -4°C. Enheten är märkt "VVM 320".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för systemtryck på värmesystemet? Har du kollat så det finns tryck i expansionskärlet, om inte kolla det och pumpa i mer luft om det behövs.
kurvan är på tok för hög också, sätt kurva 9 0 och låt vara ett dygn innan du petar i något.

DonPablo DonPablo skrev:
Vad har du för systemtryck på värmesystemet? Har du kollat så det finns tryck i expansionskärlet, om inte kolla det och pumpa i mer luft om det behövs.
kurvan är på tok för hög också, sätt kurva 9 0 och låt vara ett dygn innan du petar i något.
Trycket har alltid varit något högt, bytte därför expansionskärl i somras pga detta. Trycket har trots det ofta legat på 1,5-2Bar

Just nu ligger det på 1 Bar.

Sänkte kurvan till 9 nu.

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Är inte bekant med denna modellen, men efter du testat förslaget ovan så skulle jag kolla manuale innan jag meckade allt för mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.