Hej
Nu när temperaturerna börjar krypa under nollan så höjde jag kurvan två snäpp för att få lite varmare inne - detta resulterade i att pumpen har larmat och slagit ifrån flera gånger.
Den avger larm 229- korta drifttider.
Detta larmet gick flera gånger i somras när det var som varmast ute, då justerade jag ned kurvan för att åtgärda det.
Vi har haft som kallast 16C inne, men oftast runt 18C, vid -1C ute.
När jag återställde kurvan till vad vi hade i somras så larmade den inte längre - men vill ju gärna ha lite varmare här hemma än 16C
Alla termostater är öppna och radiatorerna luftade.
lite mer info:
1,5plans hus från 1958- 106kvm boyta(+ ~56kvm källare med 2 radiatorer)
Endast radiatorer
Både inne, och ute tempgivare
Nu när temperaturerna börjar krypa under nollan så höjde jag kurvan två snäpp för att få lite varmare inne - detta resulterade i att pumpen har larmat och slagit ifrån flera gånger.
Den avger larm 229- korta drifttider.
Detta larmet gick flera gånger i somras när det var som varmast ute, då justerade jag ned kurvan för att åtgärda det.
Vi har haft som kallast 16C inne, men oftast runt 18C, vid -1C ute.
När jag återställde kurvan till vad vi hade i somras så larmade den inte längre - men vill ju gärna ha lite varmare här hemma än 16C
Alla termostater är öppna och radiatorerna luftade.
lite mer info:
1,5plans hus från 1958- 106kvm boyta(+ ~56kvm källare med 2 radiatorer)
Endast radiatorer
Både inne, och ute tempgivare
Vad har du för systemtryck på värmesystemet? Har du kollat så det finns tryck i expansionskärlet, om inte kolla det och pumpa i mer luft om det behövs.
kurvan är på tok för hög också, sätt kurva 9 0 och låt vara ett dygn innan du petar i något.
kurvan är på tok för hög också, sätt kurva 9 0 och låt vara ett dygn innan du petar i något.
Trycket har alltid varit något högt, bytte därför expansionskärl i somras pga detta. Trycket har trots det ofta legat på 1,5-2BarDonPablo skrev:
Just nu ligger det på 1 Bar.
Sänkte kurvan till 9 nu.
Är inte bekant med denna modellen, men efter du testat förslaget ovan så skulle jag kolla manuale innan jag meckade allt för mycket.
Klicka här för att svara