Hej,

Hur vanligt är det att man monterar larm i lägenheter? Tänker på en tvåa på andra våningen med fransk balkong. Kan det vara vettigt att kombinera med brandlarm?

Hej, menar du någon statistik över hur många lägenheter som har larm eller?
Sett över alla skulle jag tippa att det är väldigt få, någon procent kanske. Det vanligaste, vad jag vet, är då att föreningen centralt installerar larm till alla lägenheter.
Sen så förekommer det ju naturligtvis även att hyresgäster själva beställer larm men detta är inte särskilt vanligt ens i storstäderna tror jag, majoriteten av alla inbrottslarm är hus, sen lokaler och allra sist lägenheter enligt min uppfattning.
Sen finns det ju även "Clas-olsson-larm", omfattningen av dessa har jag ingen uppfattning av men det kan hända att dessa är mer vanliga, något enkelt, trådlöst, enhet med siren och knappsats i samma enhet osv..

Ang brandlarm så är min mening att det är alltid bra att koppla dessa istället för de med 9 V batterier som hälften av alla inte ids byta och därför heller ej fungerar.

Varför larma en lägenhet som dessutom inte ligger på nedre botten? Är det så otroligt hög inbrottsrisk där ni bor, har ni gott om väldigt dyra/sällsynta saker hemma eller är det någon annan orsak?

Undrar?

i ett trapphus är det inte många som är hemma en vardag. (3 vånings hus, med 6 lgh)

Där är risken stor.

En stor anledning till det är tryggheten, även om det kanske är en falsk trygghet. Dessutom hoppas jag på att kunna larma källarförrådet trådlöst. Har fönster (med galler) i källarförrådet som ligger ett par meter nedanför tilltänkta placeringen av centralen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.