23 114 läst ·
60 svar
23k läst
60 svar
Lappris vagnsbygge - ett unikt hus för en unik person.
Håller med, håller med, håller med.Mikael_L skrev:[länk]
Div inspiration
[länk]
[länk]
[bild]
[länk]
[bild]
[bild]
Bara som ganska spridda stilar på inspiration.
Jag personligen tycker den första (3D-animerade) är en ganska bra grundidé.
Håll totala höjden under 4,5 meter så den går att transportera på alla vägar (utom där det är skyltat för lägre höjd). Att ekipaget blir högt gör inte speciellt mycket ifall det inte ska transporteras så mycket, eller i hög hastighet. Men det ger bra möjligheter till extra utrymme inuti i form av sovloft/arbetsloft eller något sådant.
Och jag tycker det går bra att få ihop med ett trevligt steampunkigt utseende, framförallt om man gör en utsiktsbalkong där uppe.
Inte konstigt att jag hade huvudvärk igår, jag måste ha känt av när du var där inne och stökade runt!
Eller så har vi bara lyckats synka våra tankebanor.
Tack för bilderna, ska skicka 3D-bilden vidare till mina nyfunna amerikanska vänner så de får en bättre bild av vad som rör sig i mitt huvud.
Stort tack för tipsen! (Varför har jag inte tänkt på det?!)oceanis skrev:För att hitta lösningar som är både energimässigt och platssparande ska du inte glömma bort att snegla på hur man löser saker och ting på fritidsbåtar. Och då skall du främst leta där man skriver om framförallt segelbåtar och långfärdsseglare, dessa har tvingats att spara på det mesta och framförallt elenergi.
Det finns fina och mycket kompakta lösningar för att hålla värme med nästan alla bränslen inkl ved, ofta i kombination, där man kan växla beroende på vad man har tillgång till.
Sanitetsdelen löser man också idag på mycket elegant sätt som direkt kan överföras till ditt projekt.
Levde själv ombord under ett konsultår på min båt på västkusten för några år sedan när vi hade den värsta vintern både snö-, is- och kylmässigt. Så jag fick en komplett årstidserfarenhet av att leva på liten yta men med helt moderna faciliteter och normal värme på ca 20 grader inne. Endast en gång strejkade värmen under en hel vinter men det var nog mer beroende på miss i underhållet av värmepannan.
Ska genast börja snoka runt och se vad ni båtfolk har för fiffiga lösningar, spännande.
Lite dött i den här tråden !
Händer det något?
Jag har i alla fall hittat dina högtalare, eller inspiration till dom. (Jag kan hjälpa till lite om du vill designa något själv).
http://www.luxury-insider.com/luxury-news/2013/08/take-my-money-empire-steam-steampunk-speakers
Händer det något?
Jag har i alla fall hittat dina högtalare, eller inspiration till dom. (Jag kan hjälpa till lite om du vill designa något själv).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.luxury-insider.com/luxury-news/2013/08/take-my-money-empire-steam-steampunk-speakers
Det har varit mycket på alla fronter så stackars vagnen har stått på paus.Mikael_L skrev:
Men i skrivande stund så väntar jag på ett första utkast från Bruce och Brett, så gryyymt spännande att se vad de hittar på... :wow:
Det var en jäkla väntan, men för en vecka sen fick jag skisserna från Bruce och Brett. 
Visa bilaga Steampunk House.pdf
Visa bilaga Steampunk House.pdf
Tuff!
Ser betydligt mera praktisk ut än vad jag hade föreställt mig.
Ser betydligt mera praktisk ut än vad jag hade föreställt mig.
Ja, jag skickade med måtten för hur brett/högt man får dra på vägarna utan att behöva tillstånd och att jag ville att vagnen skulle vara max 25kvm stor allt som allt osv.dennistennis skrev:
Jag undrar om inte interiör-bilderna är lite tilltagna i bredden där, men det kan ju bara vara mitt "ögonmått" som busar.
Nja, jag har väl inte fått lika mycket av "tummen mitt i handen"-genen som resten av min släkt, men..big mike skrev:
Jag och verktygen har aldrig riktigt funnit varandra så att säga. Men jag är gärna med och assisterar när andra hamrar på. "Hämta det, håll i här, plocka undan här...hämta mer kaffe/kall öl" - där gör jag mer nytta.
Jag har inte en aning om vad det skulle kunna dra iväg i för summor...
...och därför har jag inte haft nån budget i huvudet...
(Ja, varför ska tjejer ge sig in i bygg-projekt? *suck* - Den frågan har jag också ställt mig själv...)
Här är en snubbe som tar 150 000 kr för 15m²+loft http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/kopa-ett-hus-pa-hjul/
Den vagnen är ju väldigt enkel i motsats till din men du kanske kan göra det mesta av tidskrävande detaljer själv för att hålla nere kostnader.
Där finns en del annat intressant om bl.a. trailerval mm.
Lycka till och kör hårt
Den vagnen är ju väldigt enkel i motsats till din men du kanske kan göra det mesta av tidskrävande detaljer själv för att hålla nere kostnader.
Där finns en del annat intressant om bl.a. trailerval mm.
Lycka till och kör hårt
Ah, den bloggen är grym! Var ett tag sen jag var in där och läste märker jag.. Tack för länken!big mike skrev:
Fästmannen och jag satt och jämförde med Tiny Houses man kan köpa i USA och kom fram till att 150.000 - 250.000 borde räcka en bit, men vi får väl se när det är ett lite annorlunda hus som ska snickras.
Hoppas att det annorlunda drar till sig händigt folk och inte avskräcker dom...
Tack, det går saaakta men säkert framåt.
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Nåt nytt?
Hade en kompis här nyss som funderar på bygga ett litet mobilt hem på någon slags vagn, och frågade mig om jag hade tankar och tips.
Jag visade denna tråd.
Och funderar därför nu på ifall det har hänt något med detta projekt.
Jag visade denna tråd.
Och funderar därför nu på ifall det har hänt något med detta projekt.