Vilket bra pris för ett så stort hus! Har ni gjort några tillval i standarden? Är det parkett överallt? isolerade innerväggar? Braskamin?linsko skrev:I vår kalkyl på 2,1 mille ingår rubbet. Förutom gräsmatta, staket runt tomten, målarfärg till huset, garage mm. Men det är sådant som vi ska ta pö om pö, något varje sommar. Fösta sommar blir det gräsmatta och målning av huset som blir en kostnad. Året efter staket och garaget.
Vad sköt att höra att ert bygglov inte tog så lång tid, det är ju förvisso semester nu men vårt borde väl bli klart i augusti. Vi vill komma igång med att gjuta plattan så fort vi har fått tomten. Har bara sett K-Rauta huset. Är det andra huset på den andra gatan på övre delen?
Jag tror jag bara sett en Älvsbyhusskylt på vår slinga. På tomten mitt emot eran (i vårt kvarter) blir det ett lösvirkes. Jag tror att tomten bredvid oss var K-Rauta eller Vittjärvs om jag inte minns helt fel. Jag har även hört att någon ska flytta ett Älvsbyhus från Skellefteå eller nåt sånt.
Vi har också planer på att flytta in någon gång i februari...hoppas vi iaf.
Vi kommer att placera vårt hus så långt upp på tomten som det går. Så att vi får så mycket tomtyta framme som möjligt. Sedan kommer vi att bygga garaget så långt ner som möjligt till vänster mot vägen.
Ska bli väldigt spännande att följa bygget!
Det andra huset är mycket riktigt i den andra övre slingan!
Ja vi är rätt nöjd själva med det pris vi fått fram . Nu hoppas vi att kalkylen håller, vi har tagit i i överkant på det mesta för att inte få någon glädjekalkyl. Det som kan rasa iväg är det invändiga...men håller vi oss bara till budgeten och inte får dille och köper kakel och golv för 1000 kr/kvm så tror jag att vi klarar oss. Men vi har arbetat något kosmiskt för att komma ner i pris. Hade vi tagit det nf från hustillverkaren, dvs han hade fixat alla övriga entreprenörer mm mm så hade det kostat 2,5 mille.
Vi har kommit ner i pris genom att jämföra massor av entreprenörer. Sedan har vi mycket kontakter inom byggbranschen så därifrån kan vi få en rad rabatter på golv, vitvaror etc.
Sedan så ska vi göra allt invändigt själv. Vi har mycket folk i rätt bransch i vår närmaste omgivning. Snickare, elmontör etc.
I priset har vi dock inte räknat in målning av hus utvändigt, gräsmatta, staket runt tomten, garage. Det är sådant vi kommer att påta på med själv och ta pö om pö - med start nästa sommar. Förmodligen blir det husmålningen och gräsmattan som blir projekt nr 1 och sommaren därpå staketet och garaget.
Vi kommer inte ha någon braskamin, eftersom vi har så öppen planlösning så blev det svårt, det fanns en vägg där vi kunde ha den men där måste vi ha vår vägg-TV. Vi kommer att ha parkett golv överallt, och kakel och klinkers i b-rum, samt i hall och i arbetsdelen i köket.
Vi var på Confortbutiken i går och bestämde oss för klinkers i hallen och köket.
Nu börjar jag verkligen längta..........
Vi har kommit ner i pris genom att jämföra massor av entreprenörer. Sedan har vi mycket kontakter inom byggbranschen så därifrån kan vi få en rad rabatter på golv, vitvaror etc.
Sedan så ska vi göra allt invändigt själv. Vi har mycket folk i rätt bransch i vår närmaste omgivning. Snickare, elmontör etc.
I priset har vi dock inte räknat in målning av hus utvändigt, gräsmatta, staket runt tomten, garage. Det är sådant vi kommer att påta på med själv och ta pö om pö - med start nästa sommar. Förmodligen blir det husmålningen och gräsmattan som blir projekt nr 1 och sommaren därpå staketet och garaget.
Vi kommer inte ha någon braskamin, eftersom vi har så öppen planlösning så blev det svårt, det fanns en vägg där vi kunde ha den men där måste vi ha vår vägg-TV. Vi kommer att ha parkett golv överallt, och kakel och klinkers i b-rum, samt i hall och i arbetsdelen i köket.
Vi var på Confortbutiken i går och bestämde oss för klinkers i hallen och köket.
Kul! Och mkt använbart m hantverkare i släkten.... Tyvärr lider vi stor brist på sådana släktingar.linsko skrev:Ja vi är rätt nöjd själva med det pris vi fått fram . Nu hoppas vi att kalkylen håller, vi har tagit i i överkant på det mesta för att inte få någon glädjekalkyl. Det som kan rasa iväg är det invändiga...men håller vi oss bara till budgeten och inte får dille och köper kakel och golv för 1000 kr/kvm så tror jag att vi klarar oss. Men vi har arbetat något kosmiskt för att komma ner i pris. Hade vi tagit det nf från hustillverkaren, dvs han hade fixat alla övriga entreprenörer mm mm så hade det kostat 2,5 mille.
Hurdant kakel/klinkers valde ni? Är också sugen på att börja kolla in sådant.
Vi valde ett grå/sand färgat klinkers. I en mellan färg. Vi kommer har väldigt ljust i övrigt med ett cremefärgat kök och ljusa väggar i så vi ville bryta av lite. Platterna är av större model med ojämna kanter. Det ser lite stenaktigt ut, men har en behandlad yta så att det är lättstädat. Vi ville ha ett lite robust intryck.
Vi har kikat lite på kakel/klinkers till badrum och kommer att försöka få lite robust intryck även där. Hade budgeten tillåtit hade det blivit sjösten....Det finns dock många som är lite sjöstensimitationer och betydligt billigare. Jag skulle med badrummet villa uppnå lite känsla av antikens grekland med robusta stenaktiga material. Det kommer att bli ett relativt ljust badrum, med något mörkare golv och ljusare väggar. I färgskalan sand, beige, grått.
Det är bra att börja i god tid för det är så otroligt många val man ska göra.
Vad har ni för valmöjligheter på kakel/klinkers/öviga golv. Måste ni välja bland hustillverkarens sortiment eller?
Vi har kikat lite på kakel/klinkers till badrum och kommer att försöka få lite robust intryck även där. Hade budgeten tillåtit hade det blivit sjösten....Det finns dock många som är lite sjöstensimitationer och betydligt billigare. Jag skulle med badrummet villa uppnå lite känsla av antikens grekland med robusta stenaktiga material. Det kommer att bli ett relativt ljust badrum, med något mörkare golv och ljusare väggar. I färgskalan sand, beige, grått.
Det är bra att börja i god tid för det är så otroligt många val man ska göra.
Vad har ni för valmöjligheter på kakel/klinkers/öviga golv. Måste ni välja bland hustillverkarens sortiment eller?
Vi kan välja fritt, men får förstås betala extra om vi överskrider pengapotten för golvmaterial, kakel/klinkers.
Vi kommer att ta deras standarsparkett, som är Kährs 14 mm stavparkett. Ngn gråsvart granitgolv till hallen blir det. mer har vi ännu inte bestämt, men jag är sugen på ett matt, vitt kakel i smal-avlånga plattor... typ...
Vilken prisnivå ligger ert kakel i?
Hade de mkt att välja på där? Fick ni handla var ni ville?
Vi kommer att ta deras standarsparkett, som är Kährs 14 mm stavparkett. Ngn gråsvart granitgolv till hallen blir det. mer har vi ännu inte bestämt, men jag är sugen på ett matt, vitt kakel i smal-avlånga plattor... typ...
Vilken prisnivå ligger ert kakel i?
Hade de mkt att välja på där? Fick ni handla var ni ville?
Vi väjer all inredning själv. Det är nästan som att vi bygger ett lösvirkeshus. Det enda är att vi beställt själva byggsatsen från Lapplihus i stället för att snickare bygger huset från start, de har även tagit fram byggritningar mm. De bygger huset i block men det återstår ändå enheldel arbete för snickarna att göra i efterhand. Den som byggt lapplihus säger att det är uppemot 1000 arbetstimmar för att stommresa huset. Vi kommer därför att ha snickare som bygger ihop huset under ca 3 månader. Det är mycket detaljer som måste göras iefterhand. Ex Hela taket ska byggas på plats.
De har mycket fint klinkers på Comfort i prisklassen 300-450 kr kvm. Det vi tittar på ligger i den prisklssen. Vi tänkte ta ett betydligt billigare till tvättstugan och toaletten uppe. Där blir det riktigt budget-varianten.
De har mycket fint klinkers på Comfort i prisklassen 300-450 kr kvm. Det vi tittar på ligger i den prisklssen. Vi tänkte ta ett betydligt billigare till tvättstugan och toaletten uppe. Där blir det riktigt budget-varianten.
Vad har du för byggfelsförsäkring och vad har du fått för pris. Då vi var på husbyggarskola på vår bank var det en man från Stadsbyggnadskontoret som tog upp olika ex. Han hade då ett bygge av ett Lapplihus där husägaren fått betala 35 000:- för sin försäkring. Vad jag har hört ligger försäkringen på mellan 12-35 000:-. Anledningen till att det blev så dyrt var för att det är ett "mindre" husföretag samt för att det var en byggfirma som rest huset samt att husägaren själv hade gjort endel arbete. Vi har därför kalkylerat på 35 000:- men hoppas självklart att det inte blir så dyrt. Ska ta mig tid nästa vecka och ringa runt de fyra bolag som finns?Ricky skrev:
Hej,
Har fått enoffert från Bostadsgaranti (tror jag dom heter) på 26000. Detta pris blev dock högt pga att mina snickare enligt uppgift har en gammal konkurs på sig, det talades innan om en kostnad på ca 1% av prodkostnaden. Fattar dock inte vad detta har med byggfelsförsäkringen att göra, om det varit färdigställandeförs. så kanske, men han jag pratade med påBostadsgaranti verkade faktiskt lite knepig. Har faktiskt inte tecknat ännu (håller fortfarande på och kollar)
35 000 låter dock väl högt.
Har fått enoffert från Bostadsgaranti (tror jag dom heter) på 26000. Detta pris blev dock högt pga att mina snickare enligt uppgift har en gammal konkurs på sig, det talades innan om en kostnad på ca 1% av prodkostnaden. Fattar dock inte vad detta har med byggfelsförsäkringen att göra, om det varit färdigställandeförs. så kanske, men han jag pratade med påBostadsgaranti verkade faktiskt lite knepig. Har faktiskt inte tecknat ännu (håller fortfarande på och kollar)
35 000 låter dock väl högt.
Klicka här för att svara