M
Hej!

Vet att nedan lappning är en riktigt dålig lösning ur byggnadsvårdssynpunkt, men det är här allt duktigt timmerfolk hänger så därför postar jag tråden här ändå.

Vi köpte ett hus för några år sedan, ett gammalt timmerhus i helt OK skick.
Det var en utbyggnad där fasaden såg lite konstig ut, men vi lade inte så mycket fokus på det.

Har under senare tid märkt att det förmodligen läckt in lite vatten där. Fasaden är som synes på första bilden helt skevt byggd. Den högra delen är en timrad farstu där man har slagit ut ena väggen och åt vänster byggt på med en toalett och grovingång.

I skarven mellan den gamla timmerväggen och den tillbyggnaden har man satt en ordentlig bräda, förmodligen innan man sågade ner den gamla timmerväggen och för att hålla samman timmerväggen efteråt.
Se andra bilden, så förstår ni nog lättare. Det är brädan som är till vänster, precis där vindpappen börjar som jag menar.

Problemet är att brädan och resten av utbyggnaden är byggd 2,5cm längre ut än timmerväggen, så det är antagligen någon redig klåpare som varit i farten.
Man har av någon anledning även satt ca 30cm långa brädbitar horisontellt över knutarna. Kanske trodde man att det skulle stadga något.

Fasadlocket har därför i "övergången" inte kunnat ligga på ordentligt och därför har det förmodligen kommit in vatten i väggen.

Nu till min fråga:

Eftersom vi har ungefär 10:- i budget för att lösa detta, så tänker jag mig att vi medvetet ska skeva ut fasaden.
Ta bort de 30cm horisontella brädbitarna, skruva/spika(?) och limma 6mm plyfa över stockarna och sedan lägga +6mm plyfa för varje fasadbräda fram till den utstickande plankan/regeln.
Vi har då skevat ut fasaden ca 24mm vilket borde räcka.

På så vis skapar vi en synvilla samtidigt som vi kan slå på locken tätt och fint så att det inte längre kommer in någon fukt.

Tror ni att man vågar ta loss dessa 30cm brädorna utan att väggen börjar flytta på sig? Känns inte som att dem borde göra jättestor skillnad för konstruktionens stabilitet och att brädan borde hålla dem på plats. Plyfan kommer ju sedan att göra ett bättre jobb för stabiliteten.
Man har ju även stadgat inifrån ser det ut som men hur mycket gick inte att avgöra.

Eller riskerar man rent av att göra konstruktionen för stum så att man istället borde sätta remsor av plyfa i samma bredd som stockarna?

IMG_5647.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5645.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.