1 254 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Lappa och laga fasad
Hej,
Bor i en BRF funkiskåk i Stockholm. Fastigheten putsades om helt för drygt 26 år sen. Enligt underhållsplanen som jag ärvt så står det att det börjar bli dags för att putsa om fasaden helt. Förutom två mindre putssläpp (båda i anslutning till stuprör och lite flagnad färg på ett ställe så är fasaden i väldigt gott skick. Utöver detta finns det, för mig synbart, ingen sprickbildning i fasaden och fasaden ser allmänt "fräsch" ut. Givet detta så undrar jag om det inte är bättre att lappa och laga det som behöver lagas än att putsa om hela fasaden? Finns det någon ni kan tipsa mig om som gör detta jobb? Det ena släppet har skett ganska högt upp så jag tror att det är rep eller ställning som gäller för att åtgärda den ena skadan.
Bor i en BRF funkiskåk i Stockholm. Fastigheten putsades om helt för drygt 26 år sen. Enligt underhållsplanen som jag ärvt så står det att det börjar bli dags för att putsa om fasaden helt. Förutom två mindre putssläpp (båda i anslutning till stuprör och lite flagnad färg på ett ställe så är fasaden i väldigt gott skick. Utöver detta finns det, för mig synbart, ingen sprickbildning i fasaden och fasaden ser allmänt "fräsch" ut. Givet detta så undrar jag om det inte är bättre att lappa och laga det som behöver lagas än att putsa om hela fasaden? Finns det någon ni kan tipsa mig om som gör detta jobb? Det ena släppet har skett ganska högt upp så jag tror att det är rep eller ställning som gäller för att åtgärda den ena skadan.
Jo, visst är jag föreningens ordförande. Byggkonsulten som togs in för 8 år sen och på uppdrag av den dåvarande styrelsen tog fram en 15-åring underhållsplanen var då väldigt tydlig med att den byggde på resonemang om teoretisk teknisk livslängd, tex att fasaden ska putsas om vart 30:e år osv. Visst kan vi ta in en second opinion på skicket men jag har ju egna ögon som ser att skicket är ganska bra.E etompau skrev:
Att hålla nere kostnader för er förening kan ju inte vara fel.
Svårt på distans att säga något, men ibland får man uppfattningen att renoveringsintervallen för olika byggnadskonstruktioner tycks vara något korta.
En "second opinion" från någon seriös aktör låter som en bra start.
Svårt på distans att säga något, men ibland får man uppfattningen att renoveringsintervallen för olika byggnadskonstruktioner tycks vara något korta.
En "second opinion" från någon seriös aktör låter som en bra start.
Utifrån det du beskriver säger jag lappa och laga. Ta dit en duktig murare och ta en diskussion, är jobbet gjort bra för 30 år sedan låter det konstigt att putsa om det.
Här i området jag bor finns det flertalet hus med originalputs från 20-talet som fortfarande ser ok ut efter att ha lappats och lagats, börjar alltså närma sig 100 (!!) år.
Här i området jag bor finns det flertalet hus med originalputs från 20-talet som fortfarande ser ok ut efter att ha lappats och lagats, börjar alltså närma sig 100 (!!) år.
T TrädgårdsBjörnen skrev:Utifrån det du beskriver säger jag lappa och laga. Ta dit en duktig murare och ta en diskussion, är jobbet gjort bra för 30 år sedan låter det konstigt att putsa om det.
Här i området jag bor finns det flertalet hus med originalputs från 20-talet som fortfarande ser ok ut efter att ha lappats och lagats, börjar alltså närma sig 100 (!!) år.
T TrädgårdsBjörnen skrev:Utifrån det du beskriver säger jag lappa och laga. Ta dit en duktig murare och ta en diskussion, är jobbet gjort bra för 30 år sedan låter det konstigt att putsa om det.
Här i området jag bor finns det flertalet hus med originalputs från 20-talet som fortfarande ser ok ut efter att ha lappats och lagats, börjar alltså närma sig 100 (!!) år.
wow! Jag har bott i hus där fasaden varit 50 år gammal och sett ut som ny så jag tänker att man överlag renoverar för tidigt/överrenoverar bara för att därav min fråga. Du råkar inte känna en av murarna som jobbat i ditt område. Man vill ju gärna ta en sån på rekommendation istället för att börja leta på plattan.E etompau skrev:
Fel ände av landet tyvärr. Men tänker att forumet borde kunna tipsa. Jag brukar leta efter betonggubbar av den äldre skolan.
Klicka här för att svara
