Står på Lantmäteriets sida att flygbilderna inte säkert följer fastighetsgränserna.
Du har också en punkt (den som det står 10rm vid på kartan) som ska finnas mitt mellan två av husen. Tyvärr ser inte jag om det finns några mått mot denna punkt.
Sen har du två punkter i nedre högra hörnet.
0m i sidled med 1.15m i 'nordlig' riktning.
Det är därför det finns två mått där.
Ett 43.38 och 44.53
Samma gäller övre vänstra hörnet men där är det till och med 3 punkter. Så hittar du ett rör så borde det finnas fler i dessa hörn.
När jag letade ett mina rör som saknades så hyrde jag en metalldetektor på en maskinuthyrningsfirma. Kostade nästan ingenting. Nån hundring kanske men så värt det när man kunde sätta grannen på plats. 😬 Detektorn var som en rak stång. Inte super känslig men räckte väl till.
Ungefär så här
[länk]
Tack.
Ja, det röret som du anger i "1.15m i nordlig" hittade jag, det satt en dryg meter från mittlinjen av en stenmur. Kikade lite efter det andra som då ska sitta i stenmuren, men utan framgång.
Det där röret märkt 10rm i mitten av fastigheten är med största sannolikhet borttagen av tidigare ägare för att inte trasa sönder gräsklipparen.
Ska nog roa mig med en metalldetektor vid tillfälle.
Det är inte alls säkert att det är borttaget och det är dessutom olagligt att ta bort dem.
Ofta är de >10cm under marknivå och man måste gräva fram dem.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.