6 415 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Lantmäteriets karta & skiss vs verkligheten?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 585 inlägg
Men inte på förrättningskartan, där ser den gränslinjen annorlunda ut mot de andra linjerna. Förmodligen en befintlig gräns av något slag redan innan avstyckningen.
Det du tänker på är nog traktgräns. Den brukar dock inte ritas så tjock, så vitt jag vet.SågspånPappspikEternit skrev:
Har du kollat fastighetsregistret via geodataprotalen? Den innehåller oftast mycket mer information om de digitaliserade gränserna och vilken nogranhet de har förts in som. Detta kan ge en hint om hur noggranna de var när de digitaliserade. Står det hög noggranhet på gränserna så är det nog något lurt, men står det låg noggranhet så är det nog bara så att de inte hittade förättningsakten och höftade baserat på annan tillgänglig information.
Gå till https://www.geodata.se/geodataportalen/, sök efter "fastighetsområde" och leta efter sökresultatet "Datamängd för fastighetsområde INSPIRE". Klicka på "visa på karta" nere till höger. Använd sedan kartan på högersidan för att navigera till din fastighet för att se hur gränserna ser ut.
T.ex. kan det se ut såhär:
ena gränsen, den som går horisontalt har hög nogranhet, 0.025m medans den som går från SV till NO har noggranhet på 4.5m.
Även, som andra sagt, ta dit någon som kan mäta ut punkterna. Gjorde själv samma för några år sedan när jag skulle ha nybyggnadskarta, då kom en från det kommunala geoinfo företaget och letade rätt på gränspunkterna som var begravda, samt gjorde en korrekt karta över hur det såg ut i verkligheten. Kostade några tusenlappar.
Gå till https://www.geodata.se/geodataportalen/, sök efter "fastighetsområde" och leta efter sökresultatet "Datamängd för fastighetsområde INSPIRE". Klicka på "visa på karta" nere till höger. Använd sedan kartan på högersidan för att navigera till din fastighet för att se hur gränserna ser ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ena gränsen, den som går horisontalt har hög nogranhet, 0.025m medans den som går från SV till NO har noggranhet på 4.5m.
Även, som andra sagt, ta dit någon som kan mäta ut punkterna. Gjorde själv samma för några år sedan när jag skulle ha nybyggnadskarta, då kom en från det kommunala geoinfo företaget och letade rätt på gränspunkterna som var begravda, samt gjorde en korrekt karta över hur det såg ut i verkligheten. Kostade några tusenlappar.
Intressant, tack.J JSten skrev:Har du kollat fastighetsregistret via geodataprotalen? Den innehåller oftast mycket mer information om de digitaliserade gränserna och vilken nogranhet de har förts in som. Detta kan ge en hint om hur noggranna de var när de digitaliserade. Står det hög noggranhet på gränserna så är det nog något lurt, men står det låg noggranhet så är det nog bara så att de inte hittade förättningsakten och höftade baserat på annan tillgänglig information.
Gå till [länk], sök efter "fastighetsområde" och leta efter sökresultatet "Datamängd för fastighetsområde INSPIRE". Klicka på "visa på karta" nere till höger. Använd sedan kartan på högersidan för att navigera till din fastighet för att se hur gränserna ser ut.
[bild]
Min fastighet och de flesta andras fastigheter runtom anges till en nogrannhet på 4.5m (kanske skall tolkas som högst osäker då...). Ett fåtal har högre nogrannhet och främst vägar och viss infrastruktur.
Så här ser den digitala kartan ut där jag bor.
Garaget står med god marginal på vår tomt, höbalarna på andra gränsen står en bit ute på åkern.
Så man ska inte lita på vissa tomtkattor.
Har gränsrör så det råder inget tvivel om vart den går.
Garaget står med god marginal på vår tomt, höbalarna på andra gränsen står en bit ute på åkern.
Så man ska inte lita på vissa tomtkattor.
Har gränsrör så det råder inget tvivel om vart den går.
Du kan gott ha en poäng. Man kan även se att de dubbla linjerna fortsätter förbi korset ner till höger där fler fastigheter möts. Går stenmuren där än idag?F FrökenPyssling skrev:
Tack för allt engagemang! 
Ska dit i helgen, ska se om jag kan få loss lite tid och leta järnrör med hjälp av måtten, då med utgångspunkt från den gamla stenmuren/gärdsgården. Min gissning är att den utgör den södra gränsen av fastigheten.
Har jag tur så hittar jag även järnrör i stenmuren, då det ser ut att anges finnas på skissen.
Ska dit i helgen, ska se om jag kan få loss lite tid och leta järnrör med hjälp av måtten, då med utgångspunkt från den gamla stenmuren/gärdsgården. Min gissning är att den utgör den södra gränsen av fastigheten.
Har jag tur så hittar jag även järnrör i stenmuren, då det ser ut att anges finnas på skissen.
Den svartvita ska vara skalenlig så tar du ett mått från hushörn till tomtgräns med linjal i kartan och sedan mäter ut det i verkligheten märker du ju om du hamnar vid muren eller inte.
För att följa upp...
Var nere i helgen och letade järnrör, lite snö och tjäle nu så inte lätt att leta bland löv och liggande gräs.
Dock! Hittade ett väl uppstickande järnrör längs i sydöst (markerade med grön pil), den stod ca 1m från mittlinjen av stenmuren, så min slutsats är att det är röret som har nämnts till 5a (så uppfattar jag numreringen iaf). Vilket jag tycker bekräftar min teori att stenmuren är södra gränsen.
Vilket ger mig lite mer utrymme för en kommande infiltrationsbädd.
Var nere i helgen och letade järnrör, lite snö och tjäle nu så inte lätt att leta bland löv och liggande gräs.
Dock! Hittade ett väl uppstickande järnrör längs i sydöst (markerade med grön pil), den stod ca 1m från mittlinjen av stenmuren, så min slutsats är att det är röret som har nämnts till 5a (så uppfattar jag numreringen iaf). Vilket jag tycker bekräftar min teori att stenmuren är södra gränsen.
Hmm bra tips. Jag hade dock uppfattning att huskropparna endast var dit-skissade för förståelsen skull. Ska kolla upp det, tack!F FrökenPyssling skrev:
I skogen tycker jag kompasstiktningen brukar funka bra från kartan. Så syfta från gränsröret du har o h leta där... En ficklampa är bra att lägga som markering.
Kompassen kan man använda som en enkel metalldetektor om man letar rör.
Kompassen kan man använda som en enkel metalldetektor om man letar rör.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 402 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 402 inlägg
Står på Lantmäteriets sida att flygbilderna inte säkert följer fastighetsgränserna.
Du har också en punkt (den som det står 10rm vid på kartan) som ska finnas mitt mellan två av husen. Tyvärr ser inte jag om det finns några mått mot denna punkt.
Sen har du två punkter i nedre högra hörnet.
0m i sidled med 1.15m i 'nordlig' riktning.
Det är därför det finns två mått där.
Ett 43.38 och 44.53
Samma gäller övre vänstra hörnet men där är det till och med 3 punkter. Så hittar du ett rör så borde det finnas fler i dessa hörn.
När jag letade ett mina rör som saknades så hyrde jag en metalldetektor på en maskinuthyrningsfirma. Kostade nästan ingenting. Nån hundring kanske men så värt det när man kunde sätta grannen på plats. 😬 Detektorn var som en rak stång. Inte super känslig men räckte väl till.
Ungefär så här
https://www.ramirent.se/hyra/byggma...tions-och-matutrustning/metalldetektor-828671
Du har också en punkt (den som det står 10rm vid på kartan) som ska finnas mitt mellan två av husen. Tyvärr ser inte jag om det finns några mått mot denna punkt.
Sen har du två punkter i nedre högra hörnet.
0m i sidled med 1.15m i 'nordlig' riktning.
Det är därför det finns två mått där.
Ett 43.38 och 44.53
Samma gäller övre vänstra hörnet men där är det till och med 3 punkter. Så hittar du ett rör så borde det finnas fler i dessa hörn.
När jag letade ett mina rör som saknades så hyrde jag en metalldetektor på en maskinuthyrningsfirma. Kostade nästan ingenting. Nån hundring kanske men så värt det när man kunde sätta grannen på plats. 😬 Detektorn var som en rak stång. Inte super känslig men räckte väl till.
Ungefär så här
https://www.ramirent.se/hyra/byggma...tions-och-matutrustning/metalldetektor-828671