Medlem
· Västra Götaland
· 3 559 inlägg
Är det ett enkelt ärende och det finns bra kartor så borde det inte kosta så mycket. Tycker det låter mycket. Jag gjorde en förrättning 2011 då 8 gamla tomter delades till 16. Det kostade totalt med utsättning etc 95 kkr, Ängelholm.
Kanske är dyrare i större städer?
Kanske är dyrare i större städer?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det var ju knappt 6.000 kr per ny tomt.
Det är väl ett resonabelt pris?
Det är väl ett resonabelt pris?
Att man inte får några vidare summor även om man går till domstol tror inte jag heller. Men han hävdade att det inte skulle strida mot lagen.Mikael_L skrev:Det finns ju också något som kallas goodwill.
Jag tror nog att elmont har relativt rätt här. Om den som ouppsåtligt råkat göra en sådan här grej vägrar att ge någon speciellt hög ersättning så tror jag inte heller domstolen tilldömer något speciellt högt skadestånd.
I svensk skadeståndsrätt är ideelt skadestånd oftast svagt och lågt, så det bottnar till sist att det skadestånd som man får är det som elmont skriver, en blygsam ersättning för den ekonomiska skadan.
Så blir man erbjuden en någorlunda OK goodwill-ersättning så tycker jag att man ordentligt ska överväga att acceptera.
Jag fick ungefär tripla summan per meter än dom fastighetsägare dom tagit ledningsrätt för.
Klicka här för att svara