3 154 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Lantmäteriavgift
Sida 1 av 2
Jag har en obebyggd fastighet som nu skall styckas av till två tomter och samtidigt skall tre gränspunkter som ej återfunnits i terrängen åter markeras. Lantmäteriet erbjuder ett fast pris på 60000 kr för att göra gränsutmärkning och avstyckning. Jag tycker det är ett högt pris eller har jag fel?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, det är ett helt vansinnigt pris!
Lantmäteriet måste vara världens mest lönsamma myndighet (bortsett från skatteverket).
Detta är något som riskkapitalisterna kommer att slåss om när/om det privatiseras.
Jag funderade på att göra tvärt om: Slå ihop två tomter till en.
Enda åtgärden var att ta bort den gemensamma gränsen, en linje mellan tomterna.
Och tomterna var nybildade, så inget krångligt utredande bakåt till stenåldern behövde göras.
Uppskattat pris 25.000 - 30.000
För max två timmars jobb.
Lantmäteriet måste vara världens mest lönsamma myndighet (bortsett från skatteverket).
Detta är något som riskkapitalisterna kommer att slåss om när/om det privatiseras.
Jag funderade på att göra tvärt om: Slå ihop två tomter till en.
Enda åtgärden var att ta bort den gemensamma gränsen, en linje mellan tomterna.
Och tomterna var nybildade, så inget krångligt utredande bakåt till stenåldern behövde göras.
Uppskattat pris 25.000 - 30.000
För max två timmars jobb.
Läntmätarmäster har 1250kr/tim och hans assistent har 850kr/tim. Å det är mycket jobb i datorn med alla bokstäver och siffror säger de, så det kostar en del. Han som var hos oss hade aldrig varit med om ett jobb som kostar under 25.000kr. Sinnessjukt om ni frågar mig.
Det är inte alltid det är så enkelt, jag har i dagarna fått lite "papper" angående en vägomläggning/förbättring med en längd av ca en mil. Antalet direkta sakägare/fastigheter är ca 210 st till det kommer delägare i samfälligheter ca 30 st samt andra som har nyttjanderätt av ett eller annat slag typ servitut, ledningsrätter mm ca 80 st. Dom flesta boende i Jämtland och ca 10% utspridda i hela landet samt att ca 50% inte bor i det berörda området. Att hitta ALLA berörda och ge dom en möjlighet att "göra sin röst hörd" är inte gjort i en handvändning.
OBS. bara lite om att det inte alltid är enkelt och solklart och har ingen bärning på dom mycket höga timkostnaderna.
OBS. bara lite om att det inte alltid är enkelt och solklart och har ingen bärning på dom mycket höga timkostnaderna.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jo det är så klart skillnad att hantera en förrättning som berör 210 + 30 + 80 = 320 sakägare
och en som berör 1 - 2 sakägare och kanske en GA.
Men det är ju inte något skäl till att det är så ohemult dyrt att göra en enkel avstyckning eller en sammanslagning av ett par fastigheter?
och en som berör 1 - 2 sakägare och kanske en GA.
Men det är ju inte något skäl till att det är så ohemult dyrt att göra en enkel avstyckning eller en sammanslagning av ett par fastigheter?
Vi brukar få alla uppgifter av kommunen utan problem. Idag är det ganska lätt att hitta folk jämfört med förr.elmont skrev:Det är inte alltid det är så enkelt, jag har i dagarna fått lite "papper" angående en vägomläggning/förbättring med en längd av ca en mil. Antalet direkta sakägare/fastigheter är ca 210 st till det kommer delägare i samfälligheter ca 30 st samt andra som har nyttjanderätt av ett eller annat slag typ servitut, ledningsrätter mm ca 80 st. Dom flesta boende i Jämtland och ca 10% utspridda i hela landet samt att ca 50% inte bor i det berörda området. Att hitta ALLA berörda och ge dom en möjlighet att "göra sin röst hörd" är inte gjort i en handvändning.
Att hitta fastighetsägarna är enkelt men det kan ju ta lite tid att hitta alla g:a handlingar och leta upp vem som i dag är delägare och har servituten och man får inte missa någon oavsett hur liten del denne har.
Ps
Jag har en del i en annan väg där vägverket drog om vägen och gjorde ny utfart för två fastigheter, vart dom fick sina uppgifter ifrån vet jag inte men att den nya utfarten genade över "tredjeparts" mark visste dom inte om förrän ägaren "skrek i högan sky" och ville ha kompensering och det skulle vara rejält. Det han så småningom fick var ersättning för 50 meter 6 - 7 meter bred skogsmark dvs. nästan inget.
Ps
Jag har en del i en annan väg där vägverket drog om vägen och gjorde ny utfart för två fastigheter, vart dom fick sina uppgifter ifrån vet jag inte men att den nya utfarten genade över "tredjeparts" mark visste dom inte om förrän ägaren "skrek i högan sky" och ville ha kompensering och det skulle vara rejält. Det han så småningom fick var ersättning för 50 meter 6 - 7 meter bred skogsmark dvs. nästan inget.
Redigerat:
Då skulle han anmält dom så han fick skadestånd iallafall.elmont skrev:Att hitta fastighetsägarna är enkelt men det kan ju ta lite tid att hitta alla g:a handlingar och leta upp vem som i dag är delägare och har servituten och man får inte missa någon oavsett hur liten del denne har.
Ps
Det är brottsligt att inte ha tillstånd innan man börjar. Då sitter man i ett bra förhandlingsläge om dom gjort en utfart över ens mark utan lov. Därav kan man begära extra kompensation.elmont skrev:
Det fick jag själv nämligen när kommunen grävde fjärrvärme, ledningen drogs över min mark utan att ledningsrätt hade tagits ut för min fastighet och jag var aldrig informerad. Märkte det en dag när jag körde förbi. Så då fick jag gratis fiber indraget till ett värde av 15.000:-. Inte några enorma summor men intrånget var bara några meter.
Du tror att man inte måste ha koll på vems mark man är på när man gräver och att det är så enkelt att säga att det inte var något uppsåt att gräva på fel mark? Så enkelt är det inte.elmont skrev:
Och vad spelar det för roll om man gör rätt för sig i efterhand eller ej, brottet är ändå begått. Det man kan kalla vår deal är ju faktiskt en sorts förlikning.
Det kan ju vara så allvarligt att jag har ett bygglov för en byggnad där dom kommer och gräver ner sin ledning, då blir det helt plötsligt stora problem.
Det finns ju också något som kallas goodwill.huggan skrev:Du tror att man inte måste ha koll på vems mark man är på när man gräver och att det är så enkelt att säga att det inte var något uppsåt att gräva på fel mark? Så enkelt är det inte.
Och vad spelar det för roll om man gör rätt för sig i efterhand eller ej, brottet är ändå begått. Det man kan kalla vår deal är ju faktiskt en sorts förlikning.
Jag tror nog att elmont har relativt rätt här. Om den som ouppsåtligt råkat göra en sådan här grej vägrar att ge någon speciellt hög ersättning så tror jag inte heller domstolen tilldömer något speciellt högt skadestånd.
I svensk skadeståndsrätt är ideelt skadestånd oftast svagt och lågt, så det bottnar till sist att det skadestånd som man får är det som elmont skriver, en blygsam ersättning för den ekonomiska skadan.
Så blir man erbjuden en någorlunda OK goodwill-ersättning så tycker jag att man ordentligt ska överväga att acceptera.