13 199 läst ·
85 svar
13k läst
85 svar
Länsstyrelsen bränner upp hennes kåta
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Schysst offermentalitet ! och då menar jag den länkade nyheten .M Magnus5 skrev:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Verkligheten är verkligen nyanserad och det stämmer inte alls det du säger i min värld. Det är stor skillnad på om samer är medlem i en renhållande sameby eller inte, om de själva håller på med renskötseln (som är få samer förunnat) gör ingen skillnad.Anna_H skrev:
Sen är det skillnad på en kåta byggd av näver och den kåtan på bilden. Tycker det är helt rätt att man rev stugan.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men hon byggde väl en stuga först.? Och när fick problem så byggde hon en kåta?M Mikael 81 skrev:
Men det brukar krävas bygglov även om man återställer.
Inte enligt vad som gäller bygglov/strandskydd. Har du en gång rivit bort en byggnad fullständigt får du inte på nytt uppföra den senare om det gäller område/byggnad som faller inom ramen för bygglov/strandskydd. Det är därför man rekommenderar att vid större renovering i känsliga områden alltid behålla delar av byggnad under hela arbetet för att inte riskera att definieras att man rivit byggnad och sedan uppfört en ny.M Mikael 81 skrev:
Så grunden är inte en del av byggnaden?A AndersS skrev:Inte enligt vad som gäller bygglov/strandskydd. Har du en gång rivit bort en byggnad fullständigt får du inte på nytt uppföra den senare om det gäller område/byggnad som faller inom ramen för bygglov/strandskydd. Det är därför man rekommenderar att vid större renovering i känsliga områden alltid behålla delar av byggnad under hela arbetet för att inte riskera att definieras att man rivit byggnad och sedan uppfört en ny.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Nomader med generella anspråk på all mark de rör sig över är onekligen något vår lagstiftning är illa anpassad för. Men om man nu ska tycka att de är ett gulligt kulturromantiskt inslag i landskapet så tycker jag att det är befängt att en sådan inte får bygga ett nytt hus där hon tidigare haft ett på samma sätt som jag tycker detsamma för moderna bofasta människor.
Att lagen säger något annat och att äganderätten (eller nyttjanderätten i det här fallet) är svag i Sverige är väl väl känt.
Att lagen säger något annat och att äganderätten (eller nyttjanderätten i det här fallet) är svag i Sverige är väl väl känt.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Äganderätten är snarare väldigt stark i Sverige. Lagen är den samma, längst uppe i norr eller i söder. Att det finns en mark konflikt har inte med sakfrågan att göra.Nötegårdsgubben skrev:
Nomader med generella anspråk på all mark de rör sig över är onekligen något vår lagstiftning är illa anpassad för. Men om man nu ska tycka att de är ett gulligt kulturromantiskt inslag i landskapet så tycker jag att det är befängt att en sådan inte får bygga ett nytt hus där hon tidigare haft ett på samma sätt som jag tycker detsamma för moderna bofasta människor.
Jodå, men det som regleras är i vilken omfattning du kan förändra befintlig byggnad och när du behöver söka bygglov eller dispens gällande strandskydd. Så river du hela huset kan även helt andra krav ställas på hur utförandet ska vara jämfört med om du renoverar stegvis i befintligt hus, samt att det även kan krävas tillstånd för att får riva en byggnad. Så även om du har en grund kvar efter ett gammalt båthus och som du senare vill återanvända är det inte säkert att du får dispens från strandskyddet att uppföra en ny byggnad.D datadavid skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men nu ägde hon ingen ren så då gäller andra regler. Men räcker det att skaffa en ren så får jag bygga hur mycket jag vill där uppe? Hur ser dessa regler ut?Anna_H skrev:
Det finns några nålsögon du måste passera på vägen...
"
1971 års rennäringslag är den som fortfarande reglerar samebyarnas verksamhet. Den har dock ändrats ett antal gånger. Sedan 1993 sägs i lagens portalparagraf att renskötselrätt tillkommer den som är samisk härkomst. Renskötselrätten får emellertid bara utövas av den som är medlem i en sameby.[7] Det är de befintliga medlemmarna som bestämmer vem som ska få vara medlem och inte.
"
"
1971 års rennäringslag är den som fortfarande reglerar samebyarnas verksamhet. Den har dock ändrats ett antal gånger. Sedan 1993 sägs i lagens portalparagraf att renskötselrätt tillkommer den som är samisk härkomst. Renskötselrätten får emellertid bara utövas av den som är medlem i en sameby.[7] Det är de befintliga medlemmarna som bestämmer vem som ska få vara medlem och inte.
"
Du är helt off topic med dina inlägg och slösar andras tid. Det här är en diskussion kring artikeln i fråga. Har du inget att tillföra till diskussionen bör du inte yttra dig alls.M Magnus5 skrev:
Tycker för övrigt absolut att kåtan ska få stå kvar och kan tillräckligt många pressa länsstyrelsen så kommer de definitivt att vika sig. Speciellt eftersom det inte handlar om ett nybygge.