17 003 läst ·
22 svar
17k läst
22 svar
Länkhjul för tung last (köksö) och känsligt underlag
Rackhjulen verkar som du säger vara bra, men tyvärr lite för skrymmande för mig. Rackhjulens bredd är 30 mm, på de dubbla länkhjulen får du 2*20 mm, och med de jag köpt som är 70mm diameter mott 100 för rackhjulen så borde skillnaden i rullmotstånd vara marginell, oavsett lagring. En planhyvel rullar du ju sannolikt inte runt i samma utsträckning som du gör med PA-utrustning.phl skrev:
Jag återkommer som sagt under helgen. Kommer att testa skarpt med 70mm dubbla länkhjul från Classe. Hjulen är märkta med "Tellus", www.tellus.se, så det är sannolikt inte sämsta sort. De känns helt ok, men jag kommer att återkomma med rapport.
Kul idé snorunge. Har en knasig kompis som säkert nappar på den idén.
För att luftkudde ska fungera i praktiken behövs någon form av gummidamask som ser till att luften inte läcker ut när köksön lutas lite. Då kommer nämligen kant eller hörn ta i golvet med tvärstopp och märken som följd. Jag tror tex att en lätt pumpad cykelslang skulle kunna göra jobbet. Om man dessutom ser till att slangen är lackad på undersidan så kommer den både att glida lättare och hålla längre. Dessutom tror jag man måste dela upp stödytan i 3-4 separata luftkuddar för att det ska fungera även om tyngdpunkten inte är exakt mitt på stödytan. Då blir givetvis den trycksatta ytan mindre och det krävs ett lite högre lufttryck det borde dock inte heller vara ett problem. 4 st cykelslangar som är knappt 30cm i diameter kan fungera som kant till luftkudddarna. 300kg / 2000cm2 = 0,15 kg/cm2 eller mer behövs.
Tror du man måste ha en gummislang som tätning när golvet är så slätt? Jag tänkte det skulle räcka med lack på en självhäftande tätningslist för fönster/dörrar som klistras på undersidan av sockeln?
Sen måste nog man som du säger dela upp den i olika zoner.
Och en kraftig fläkt borde man hitta i nån hobbyaffär för modellbyggare. Det finns ju t.o.m. jetmotorer att köpa. Tror det finns små kraftiga 12 volts motorer på nästan 1 hk att köpa.
Sen måste nog man som du säger dela upp den i olika zoner.
Och en kraftig fläkt borde man hitta i nån hobbyaffär för modellbyggare. Det finns ju t.o.m. jetmotorer att köpa. Tror det finns små kraftiga 12 volts motorer på nästan 1 hk att köpa.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
På ett såpass slätt golv som parkett eller click så behövs det väl inte en flexibel kjol.
Jag skulle först testa en ram av t.ex. MDF, ca 3-4 cm bred med pålimmad filt.
Genom att det är filt där så blir det knappast märken ifall den "kantrar".
Kantra förresten, då tanken är att det lyfter mindre än 1 mm så är det ju inte direkt så att man sätter köksön på kanten i 45° vinkel ner i golvet ...
Jag skulle först testa en ram av t.ex. MDF, ca 3-4 cm bred med pålimmad filt.
Genom att det är filt där så blir det knappast märken ifall den "kantrar".
Kantra förresten, då tanken är att det lyfter mindre än 1 mm så är det ju inte direkt så att man sätter köksön på kanten i 45° vinkel ner i golvet ...
Daniel_N skrev:Hmmm... nu vet jag att du visserligen skruvat dit dina hjul men lek med tanken att ha en rackarns massa små-hjul under köksön. Om det funkar så kan resulatatet bli väldans effektfullt då möbelns bottenplatta kommer mycket nära golvet.Totte_S skrev:Ok, jag är med. Men med dubbelhjul (tex enligt "Snorunges" förslag ovan) får jag ju alltså 4 hjulpar= 8 hjul. (Borde inte även diametern spela roll med tanke på anliggningsytan, eller blir det en försumbar skillnad i belastning från 50-100 mm?)
Jo, diametern spelar roll, som jag skrev i inlägg 2 är större diameter en bra ide. Detta kan dock påverkar höjden på köksön, vilket kanske inte är önskvärt?
...
bara en förflugen tanke![]()
Jag kan meddela att Bauhaus motsvarighet till Classes länkhjul är något dyrare än Classes. Men Bauhaus hjul är kullagrade och Classes glidlagrade. Jag gissar inte. Jag har precis köpt och plockat isär Bauhaushjulen, eftersom jag tänkte smörja upp glidlagren, men det hade jag inget för. Kanske är det ibland så att man får vad man betalar för.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden