17 003 läst ·
22 svar
17k läst
22 svar
Länkhjul för tung last (köksö) och känsligt underlag
Sida 1 av 2
Vi har en liten , ca 60*120 cm, rullande köksö byggd av vår köksleverantör. Problemet är att när vi rullade in den på det nyslipade och oljade furugolvet så gjorde hjulen djupa fina fåror i golvet, detta trots att den är tom. Vad som sker när 6 st utdragslådor är fyllda törs jag inte tänka på.
Det visade sig sitta grå länkhjul liknande dessa med ca 50 mm diameter. Jag tänker nu byta ut dem mot något som är mindre dåligt och söker tips från de med erfarenhet om hjul som skonar ett mjukt trägolv så mycket som möjligt.
Jag är inne på att köpa rackhjul från Clas Ohlson, Eftersom de verkar vara av en mjukare sort, och med större diameter, 100mm mot 50mm.
Är det någon som har koll på detta så vore jag tacksam för tips.
(Att bråka med köksleverantören är inget alternativ, han har levererat vad jag beställt, dessutom vill jag ha kontroll över vad som sätts dit nu)
Det visade sig sitta grå länkhjul liknande dessa med ca 50 mm diameter. Jag tänker nu byta ut dem mot något som är mindre dåligt och söker tips från de med erfarenhet om hjul som skonar ett mjukt trägolv så mycket som möjligt.
Jag är inne på att köpa rackhjul från Clas Ohlson, Eftersom de verkar vara av en mjukare sort, och med större diameter, 100mm mot 50mm.
(Att bråka med köksleverantören är inget alternativ, han har levererat vad jag beställt, dessutom vill jag ha kontroll över vad som sätts dit nu)
Dina ledord bör vara bredare, mjukare hjul, med större diameter. Störe diameter är minde viktigt än de 2 andra parametrarna. Givetvis i hög kvalitet med bra kullager. Är det möjligt är fler hjul givetvis också en bra ide.Totte_S skrev:Vi har en liten , ca 60*120 cm, rullande köksö byggd av vår köksleverantör. Problemet är att när vi rullade in den på det nyslipade och oljade furugolvet så gjorde hjulen djupa fina fåror i golvet, detta trots att den är tom. Vad som sker när 6 st utdragslådor är fyllda törs jag inte tänka på.
Alltså är det enligt dig vettigare att satsa på dubbelhjul än större hjul?
De enda hjul jag hittat som verkar mjukare är de jag har är de blå rackhjulen från C.O. Annars hittar jag bara svarta och det blir nog inte bra, färgar av sig.
Någon som har tips på fler ställen att hitta och köpa hjul ifrån?
De enda hjul jag hittat som verkar mjukare är de jag har är de blå rackhjulen från C.O. Annars hittar jag bara svarta och det blir nog inte bra, färgar av sig.
Nä, jag menade att ha tex 6 hjul under köksön än 4. Vad du vill uppnå är 1) att kontaktytan mellan hjul och golv är så stor som möjligt 2) att hjulen är mjuka.Totte_S skrev:Alltså är det enligt dig vettigare att satsa på dubbelhjul än större hjul?
Ok, jag är med. Men med dubbelhjul (tex enligt "Snorunges" förslag ovan) får jag ju alltså 4 hjulpar= 8 hjul. (Borde inte även diametern spela roll med tanke på anliggningsytan, eller blir det en försumbar skillnad i belastning från 50-100 mm?)Daniel_N skrev:
Skillnad mot vad? Provade du andra hjul innan du monterade dubbelhjulen så du har någon referens?Snorunge skrev:
Totte_S skrev:Ok, jag är med. Men med dubbelhjul (tex enligt "Snorunges" förslag ovan) får jag ju alltså 4 hjulpar= 8 hjul. (Borde inte även diametern spela roll med tanke på anliggningsytan, eller blir det en försumbar skillnad i belastning från 50-100 mm?)
Jo, diametern spelar roll, som jag skrev i inlägg 2 är större diameter en bra ide. Detta kan dock påverkar höjden på köksön, vilket kanske inte är önskvärt?
Provade med enkelhjul före dock inte samma märke. Fan dom hasade på tvären så dom gick som radergummi på golvet. Numera köper jag alltid dubbelhjul. Jag har en stor vertikalfräs och en stor hyvel och där har tillverkaren försett dom med dubbelhjul. Så pratar man vikter är det dubbelhjul som gäller. Sen ska det naturligtvis vara hög kvalite på lagringen.Totte_S skrev:
Tack båda för bra input 
Jag har idag hjul som är 67mm höga, som sitter på en 65 mm sockel, så jag har faktiskt en hel del att spela på genom att minska sockelhöjden. Totalhöjden är extremt viktig så jag får labba lite. Sorry Daniel att jag läste för slarvigt i ditt inlägg. Jag ska åka till gubbdagis och förse mig med både dubbelmonterade hjul och större mjukare rackhjul och testa båda varianterna. Återkommer när jag provat lite.
Jag har idag hjul som är 67mm höga, som sitter på en 65 mm sockel, så jag har faktiskt en hel del att spela på genom att minska sockelhöjden. Totalhöjden är extremt viktig så jag får labba lite. Sorry Daniel att jag läste för slarvigt i ditt inlägg. Jag ska åka till gubbdagis och förse mig med både dubbelmonterade hjul och större mjukare rackhjul och testa båda varianterna. Återkommer när jag provat lite.
En tanke...
Nåt säger mig att hjul med slitbanan i polyurethan (PU) lär lämna mindre märken än gummi.
Jula, CO, biltema m fl säljer olika typer av hjul, leta runt.
/Kent
Nåt säger mig att hjul med slitbanan i polyurethan (PU) lär lämna mindre märken än gummi.
Jula, CO, biltema m fl säljer olika typer av hjul, leta runt.
/Kent
Kolla med http://www.blickle.se/ har köpt en del till jobbet där, dom är hjälpsamma och man blir minst sagt imponerad på utbudet. Osäker på om dom säljer till privatperson direkt.
Delrapport:
Köpte igår en uppsättning dubbelhjul samt en uppsättning rackhjul på Clas O.
Rackhjulen har bredare bana, ca 30 mm mot 20 mm/hjul, och är betydligt mjukare.
Jag gjorde dock en viktig iaktagelse som kan vara värt att tänka på för någon annan som vill sätta hjul på något. Med stor hjuldiameter på ett länkhjul behövs ganska mycket utrymme runt hjulen för att de skall kunna rotera fritt. Har man som i mitt fall en sockel som gör att man inte kan sätta hjulen i hörnen av möbeln, resluterar det i att man får en instabilare möbel. Om jag monterar dessa stora hjul och de vrids maximalt inåt centrum så är de så nära möbelns vertikla tyngdpunkt att den riskerar välta.
Alltså blir även detta en faktor att ta hänsyn till, så resultatet blir som vanligt en kompromiss.
Köpte igår en uppsättning dubbelhjul samt en uppsättning rackhjul på Clas O.
Rackhjulen har bredare bana, ca 30 mm mot 20 mm/hjul, och är betydligt mjukare.
Jag gjorde dock en viktig iaktagelse som kan vara värt att tänka på för någon annan som vill sätta hjul på något. Med stor hjuldiameter på ett länkhjul behövs ganska mycket utrymme runt hjulen för att de skall kunna rotera fritt. Har man som i mitt fall en sockel som gör att man inte kan sätta hjulen i hörnen av möbeln, resluterar det i att man får en instabilare möbel. Om jag monterar dessa stora hjul och de vrids maximalt inåt centrum så är de så nära möbelns vertikla tyngdpunkt att den riskerar välta.
Alltså blir även detta en faktor att ta hänsyn till, så resultatet blir som vanligt en kompromiss.
Haha
Den coolaste lösningen om du är händig är att förse köksön med ett MC batteri ock en fläkt. Du bygger helt enkelt en svävare som du startar med en knapp när du vill flytta köksön. Låter väldigt dumt, men jag tror det skulle funka när det är släta golv. Sen måste man nog damma lite oftare i huset.
Och några märken blir det garanterat inte i golvet.
Räknar man på din köksö blir det:
längd 120 cm
djup 60 cm
vikt ca 300 kg
Ytan är då 7200 cm2
Det blir 0,042 kg/cm2
Du behöver en fläkt som ger 42 gram/cm2 och det kan väl inte vara omöjligt att få fram.
Den coolaste lösningen om du är händig är att förse köksön med ett MC batteri ock en fläkt. Du bygger helt enkelt en svävare som du startar med en knapp när du vill flytta köksön. Låter väldigt dumt, men jag tror det skulle funka när det är släta golv. Sen måste man nog damma lite oftare i huset.
Och några märken blir det garanterat inte i golvet.
Räknar man på din köksö blir det:
längd 120 cm
djup 60 cm
vikt ca 300 kg
Ytan är då 7200 cm2
Det blir 0,042 kg/cm2
Du behöver en fläkt som ger 42 gram/cm2 och det kan väl inte vara omöjligt att få fram.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag är lite nyfiken på hur de Classes rackhjul står sig mot deras dubbelhjul? Rackhjulen vet jag är av bra kvalitet och identiska (dock ej köpta på Classe) har jag skruvat på mycket PA-utrustning. Dock undrar jag hur bra de dubbla länkhjulen är? Behöver byta hjul på min planhyvel som jag rullar på ett betonggolv. Rackhjulen har ju finare lager och borde rimligtvis rulla lite lättare, men frågan är ju om dubbelhjulen rullar tillräckligt bra?