D
Jo såg att Lindab och hade TBA 10x3.

Kan man handla direkt hos Lindab som konsument, om inte kanske jag ska försöka hitta Planjas variant

V Vante skrev:
Plannja
Tätningsband, 342630
Självhäftande tätningsband vid tätning i sidöverlapp, 10x3 mm
Men nu är det ju lindabs plåt och därmed deras träningsband TBA som förmodligen ska användas…

D Derbyboy skrev:
Jo men sen står det ju att ”Överlappet måste var längre” om taklutningen är mindre än 14 grader.
Just det, det måste ju syfta på överlappet i längsled då. Men det är nog läge att ringa dem och fråga…

Lindab går nog tyvärr bara att handla hos om man har konto via firma men jag har beställt via en bygghandlare som var ÅF när jag skulle ha lite av deras prylar. Var inga problem alls.

D
mexitegel mexitegel skrev:
Men nu är det ju lindabs plåt och därmed deras träningsband TBA som förmodligen ska användas…

Just det, det måste ju syfta på överlappet i längsled då. Men det är nog läge att ringa dem och fråga…

Lindab går nog tyvärr bara att handla hos om man har konto via firma men jag har beställt via en bygghandlare som var ÅF när jag skulle ha lite av deras prylar. Var inga problem alls.
Suck, då måste jag åka till Hornbach imorgon, bara för att beställa.

Jag som skulle få upp skiläkten.

D
Har dragit iväg lite mail till Lindab, vi får se imorgon.

Ska jag sätta sapikläkten (alltså det jag skruvar plåten i) cc60? Jag kör 45x70.

Monterkngsanvisningarna ger ju ingen upplysning:

• Text som ger bygginstruktioner för takmontering med val av material och profiltyp samt råd om att kontakta Lindab för mer information om dimensionering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Har dragit iväg lite mail till Lindab, vi får se imorgon.

Ska jag sätta sapikläkten (alltså det jag skruvar plåten i) cc60? Jag kör 45x70.

Monterkngsanvisningarna ger ju ingen upplysning:
Jag hade samma dimensioner och satte cc 60

D Derbyboy skrev:
Det va inte kodens då?
Nä, jag hade hård board (masonit) som kondensskydd och det var såg alldeles för blött ut för att vara bara kondens.

D
K Kurtivan skrev:
Jag hade samma dimensioner och satte cc 60
Fäste du med spik eller skruv?

Hur många i vid varje möte takås/läkt?

D Derbyboy skrev:
Fäste du med spik eller skruv?

Hur många i vid varje möte takås/läkt?
Tittade lite extra nu och ser att jag for med osanning tidigare :( Jag hade läktat på 40 cm. Skruvat i ränndalar som vanligt men vid långskarvarna så skruvade jag vid varje läkt och även på toppen av skarven. På toppen ångrar jag mig lite eftersom jag måste skotta snö av taket varje år då fastnar man i skruvskallarna så det skulle jag nog ha haft ogjort.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
K Kurtivan skrev:
Tittade lite extra nu och ser att jag for med osanning tidigare :( Jag hade läktat på 40 cm. Skruvat i ränndalar som vanligt men vid långskarvarna så skruvade jag vid varje läkt och även på toppen av skarven. På toppen ångrar jag mig lite eftersom jag måste skotta snö av taket varje år då fastnar man i skruvskallarna så det skulle jag nog ha haft ogjort.
Du behöver inte ångra dig, långskarvarna ska enligt monteringsanvisningen skruvas på toppen.

Använde du 7 plåtar på 6 meter?

D Derbyboy skrev:
Du behöver inte ångra dig, långskarvarna ska enligt monteringsanvisningen skruvas på toppen.

7 på ca 5,6 m

D
Jag har ställt frågan till Lindab, dvs om man SKA lägga fler omlott om det är låglutande.

Vi får se vad det säger…….

Jag fick upp kondensväven igår:

• En svag lutning på taket med nylagd kondensväv och träreglar, omgivet av träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Taket täckt med kondensväv och träreglar, del av ett byggprojekt med fokus på låglutande tak.
    Skapa konto
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:

Jag brukar popnita skarvarna med trycktät nit, sticker inte upp så mycket, lättare vid snöskottning.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
V Vante skrev:
Jag brukar popnita skarvarna med trycktät nit, sticker inte upp så mycket, lättare vid snöskottning.
Tror du att jag kan byta ut farmarskruven till sådana?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.