Blev lite kvällsjobb, ett lager lastat på släpet och nu är det bara lite gjutet kvar där det blivande hönshuset skall vara samt en stor gjuten klump (Enda som verkar ha varit OK hållbarhet på) vid fönstret som väger grymt mycket.
Sen börjar den riktiga utgrävningen, har hittills bara hittat glas, krossat glas, helt glas .. massa glas!
Jag undrar lite hur resonemanget går när man stoppar ned mängder med krossat glas?! Är det för att hålla skadedjur borta eller var det bara praktiskt att bli av med, för man kunde knappast tappa så jäkla mycket glas när man gjorde grunden :D

Rivningsmaterial och bråte på golvet i ett gammalt korsvirkeshus under renovering med synligt tegel och timmerväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt i gammalt rum med kvarlämnad gjuten klump, tegel, och gamla fönster under kvällsbelysning.
Skapa konto

Måtten på rummet är 4.60x4.20x2.10 (BxLxH)
Ska försöka dela med mig hur jag tänkt med planlösningen på hela ladan också!

Staplad tegelsten vid en röd trävägg bredvid ett slitet utegrill vid skymning, med en utgrävd plats i bakgrunden.
Skapa konto

Försöker spara så mycket tegel som möjligt, finns fortfarande en hel del kvar i korsvirkesväggarna.

Har även börjat fundera på vad man ska ha för häck för att göra trädgården lite mer insynsskyddad.
Hört att Bok eller Avenbok ska vara shysst eftersom den håller sina blad även på vintern, rekommendationer på vart man köper i Halmstad med omnejd? :)
Vore så jäkla kul att köpa ett växthus också, men inser att det kanske inte bör prioriteras riktigt, samt att ha fler än 1 projekt igång är big no-no i mångas ögon :rolleyes:
Kul att drömma dock!

• Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Det finns vintergrön liguster att köpa oxå. Tänk på att inte släppa upp den för fort, ca 20 cm per år så får du en tät och fin häck 😊

Åsa Lund skrev:
Det finns vintergrön liguster att köpa oxå. Tänk på att inte släppa upp den för fort, ca 20 cm per år så får du en tät och fin häck 😊
Aldrig hört talas om faktiskt om jag ska vara helt ärlig, häckar har aldrig varit min starka sida (Övrigt grönt är jag dock ganska hajj på :D ) eftersom jag aldrig riktigt behövt bry mig. Men jag har hört folk snacka om bok/avenbok :)

Linguster var ju ganska dyrt om man jämförde med avenbok t.ex, och budgeten är väl egentligen inte tänkt att täcka en häck i dagsläget om jag ska vara helt ärlig!

Nåväl, jag ska fundera lite mer, måste ändå beställa en hel massa jord också tror jag för att göra en shysst utjämning längst tomt-kanten.

Dagens projekt fick bli att lasta på mer saker på släpvagnen samt att bygga ihop denna skönheten!

Nybyggd svart Weber 57cm kolgrill står på en blå markskydd i en verkstad med verktyg och lådor i bakgrunden.
Skapa konto

Weber 57cm kolgrill!

Ett långt spett står uppställt i en oinredd byggnad med jordgolv och träväggar.
Skapa konto

Riktig kvalitet på detta spettet :x

Oj den var ju faktiskt billigare än avenboken som jag kollat på, jag såg en länk tidigare idag där den kostade 529kr/10st plantor, men då vart dessa krukodlade tydligen :)
Då är det ju egentligen bara en fråga om vad man tycker är snyggast!

När du menar att man inte ska släppa upp den för fort, menar du då att man binder ned den så att den inte växer mer än 20cm/år ? :)
Tack för hjälpen!

Åsa Lund
Nej, du beskär den ganska hårt två till tre gånger per säsong. Varje beskärning max tio cm högre än förra snittet. Så blir häcken tät och snygg

Kapar tråden lite, när på året kan man klippa en Ligusterhäck? Är det samma tid för klippning för vintergrön och inte vintergrön?

Åsa Lund skrev:
Nej, du beskär den ganska hårt två till tre gånger per säsong. Varje beskärning max tio cm högre än förra snittet. Så blir häcken tät och snygg
Ahh okej, är det någon generell regel eller gäller det just för Ligusterhäcken? :)
Tack för feedbacken - ännu en hel vetenskap man ska försöka lära sig.

Överlåter varmkorv's fråga till någon bättre lämpad ;)

Bering skrev:
Ahh okej, är det någon generell regel eller gäller det just för Ligusterhäcken? :)
Nä, alla häckar är olika. Syrenhäck tex ska man gallra ur, inte formklippa. Den blommar nämligen inte på nya skott, vilket gör att om man klipper den helt och hållet varje år växer den en halvmeter med gröna blad. Istället gallrar man ur lagom mycket, tex var tredje gren för att få en tre årsväxter hög häck, var fjärde för att få en fyra år hög häck osv.

Bok släpper man upp till önskad höjd på en gång, men klipper rejält på bredden för att få mycket sidoskott och en rak fin mittstam. De flesta barrväxthäckar funkar på samma sätt.

Redigerat:
Kan tipsa dig om att titta på häckplantor från Tyskland annars. Vi köpte våra avenboksplantor därifrån förra året och både plantor och leverans sköttes prickfritt. De har dessutom Hemsida på svenska och svensk kundtjänst.

http://www.eggert-baumschulen.de

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Nä, alla häckar är olika. Syrenhäck tex ska man gallra ur, inte formklippa. Den blommar nämligen inte på nya skott, vilket gör att om man klipper den helt och hållet varje år växer den en halvmeter med gröna blad. Istället gallrar man ur lagom mycket, tex var tredje gren för att få en tre årsväxter hög häck, var fjärde för att få en fyra år hög häck osv.

Bok släpper man upp till önskad höjd på en gång, men klipper rejält på bredden för att få mycket sidoskott och en rak fin mittstam. De flesta barrväxthäckar funkar på samma sätt.
Ah okej, jag har faktiskt lite syrener på tomten också så det var ju bra att veta, de jag har är dock ganska vildvuxna tror jag :)
Tack ska ni ha för inputen.
Pratade med tjejens far nyss om lite idéer, och kom fram till att om man planar ut tomten (som är väldigt ojämn i dagsläget) så kan man vinna någon meter i häckhöjd och dessutom blir det inga vattenansamlingar i slänten.

Det blir räknat på 50m häck, och har läst mig till att det går ungefär 3 plantor/meter så det blir ju en del!
Skall fundera lite ytterligare men det är väl lite bråttom om man vill sätta häcken när det är säsong för det kanske.

tpsoft skrev:
Kan tipsa dig om att titta på häckplantor från Tyskland annars. Vi köpte våra avenboksplantor därifrån förra året och både plantor och leverans sköttes prickfritt. De har dessutom Hemsida på svenska och svensk kundtjänst.

[länk]
Wow det där var ju fruktansvärt billigt!
Dryga 20kr/planta när man köper mer än 100st :wow:

Sidan verkar ju legit efter lite snabba googlingar också, att det kan skilja nästan hälften i pris att köpa från Tyskland och dessutom inklusive frakten frångår mig, men det är väl bara att tacka och ta emot? :)

Det verkar gå bra med renoveringarna hittils. Tog en titt på bilden med det lilla fönstret i ladan utifrån och med tanke på hörnjärnen kan det vara fönster från tidigt 1800-tal, spännande!

kalle55 skrev:
Det verkar gå bra med renoveringarna hittils. Tog en titt på bilden med det lilla fönstret i ladan utifrån och med tanke på hörnjärnen kan det vara fönster från tidigt 1800-tal, spännande!
Jodå det går sakta men säkert framåt!
Tyvärr är då inte glaset från 1800-talet eftersom det sitter plexiglas eller något liknande i det, men jag kan se om jag kan få fram en lite bättre bild ändå :)

Bering skrev:
@FRS05
Spot on där ;)
Trivs än så länge mycket bra här, bara bott här i 2-3 veckor nu, läget är verkligen top!
Är du kvar i Halmstad än?

Sorry för sent svar men jag är inte alltid så aktiv här. Jag flyttade till grannkommunen i öster för 6 år sedan. Men mina föräldrar bor kvar på vägen där du bor. Det är ett bra område att bo i. Lugnt och sedan är det nära till väldigt mycket och att motorvägen ligger i närheten är bara ett extra plus det med. Var väl dock en hel del inbrott i området förra året men polisen har nog "punktmarkerad" området ett tag.

Annars ser jag att du har köpt släpvagn. Det är ett otroligt smart köp och det kommer du har mycket nytta av och spara tid med. Förstår verkligen inte hur jag orkade köra och hyra släp i flera år innan jag köpte ett. Guld värt att kunna slänga på skiten på släpvagnen direkt och sedan köra och lämna det när man vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.