53 929 läst ·
167 svar
54k läst
167 svar
Långsiktig renovering av 1850tals torp!
Jag skulle säga att den max är 3-4mm, kan ge lite vettigare mått snart.Ragnar_AT skrev:
Nu när det varit den i särklass finaste veckan på året så har jag naturligtvis gått och dragit på mig världens manligaste förkylning, så det har hänt i princip ingenting i form av fixa & dona. Blev sjuk måndagskvällen och idag är väl enda dagen som jag varit helt fri från halsont....:banghead:
Det jag orkade göra var att stå och peka när grusleverantören kom med sin kranbil och visade vart jag ville ha 3 storsäckar med 0-18 bärlager
Kranen räckte endast 4-5m in på tomten så det kommer bli en hel massa racing med skottkärran framöver!
Tänkte be forumet lite om hjälp att identifiera diverse träd och växtlighet jag har på tomten
Bilder på altanprojektet kommer lite senare under dagen här!
Ett ganska nykläckt träd, står precis jämte ett likadant fast lite grövre kaliber!
Såhär ser stammen ut.
Tror att förra ägaren så att detta var ett äppelträd, han visste dock inte om det levde vilket det lyckligt nog gör!
Har lite buskar också, slött att ladda upp på mobilnätet just nu dock.
Bilder på altanprojektet kommer lite senare under dagen här!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ganska nykläckt träd, står precis jämte ett likadant fast lite grövre kaliber!
Logga in
Skapa konto
Såhär ser stammen ut.
Logga in
Skapa konto
Tror att förra ägaren så att detta var ett äppelträd, han visste dock inte om det levde vilket det lyckligt nog gör!
Har lite buskar också, slött att ladda upp på mobilnätet just nu dock.
Härligt, tänkte att jag ska plantera ytterligare lite äppelträd i trädgården också, eller kanske plommon. Vill helst ha något som är ganska enkelt att underhålla iaf!Anna_H skrev:
Två gissningar på samma sak låter ju som en done dealkulle skrev:
Återkommer med fler bilder där när det kommit lite blommor på det.
Logga in
Skapa konto
Plockat ned lite staket i väntan på en massa jord, staketet står i en slänt som kanske är 50cm under både vägen och högsta nivån på denna sida tomten:
Även om man bara hade planat ut det lite hade det gjort stor skillnad!
Logga in
Skapa konto
Det slaktade staketet, ogillar ju att slänga saker så gjorde det hyffsat varsamt, det är halvkass kvalitet på det men man kanske kan måla och sätta upp på framsidan? Om det ens är värt att måla ett gammalt staket :screwy:
Logga in
Skapa konto
Ca 100m 145x45 tryckat virke som bara ligger och väntar på att få bära upp trallen :wow:
Hur viktigt är det att padda marken under? Jag har ju hört vissa som praktiskt taget skitit i att ha bärlager eller någonting och bara reglat upp, och det har ju fungerat?
Har kört en fullastad skottkärra, gått på det osv så det bör väl vara OK?
Det är dagar som denna som ett eget släp verkligen är underbart att ha (Och vänner som kan hjälpa till att bära såklart)
Logga in
Skapa konto
Lade ut betongplattorna enl. de ritningar jag sett online
Redigerat:
Troligen har det gamla diket haft en vattenbortledande funktion en gång i tiden. Lägg ett lämpligt rör med lite fall i botten så det inte blir helt vattensjukt i gräsmattan?
Gammalt staket-virke kan du ha till nåt som inte ska hålla så många år. Jag hade inte kostat på nåt annat än falu rödfärg på sånt virke. Å andra sidan är just rödfärg jättelämplig färgtyp för just staket
Gammalt staket-virke kan du ha till nåt som inte ska hålla så många år. Jag hade inte kostat på nåt annat än falu rödfärg på sånt virke. Å andra sidan är just rödfärg jättelämplig färgtyp för just staket
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Imponerande energi!
Vad gäller diket är det nog en del av vägområdet och inget du på eget bevåg bara kan fylla ut, men antar att det ändå var mer en estetisk önskan än en tanke om nästa projekt.
Vad gäller diket är det nog en del av vägområdet och inget du på eget bevåg bara kan fylla ut, men antar att det ändå var mer en estetisk önskan än en tanke om nästa projekt.
Jo så är det ju troligtvis, ska se med svärfar vad han säger där, diket sträcker sig dock en bra bit in på min tomt, det kommer således att fortfarande vara ett dike på "kommunens" mark, bara att vi höjer min gräsmatta till en normal nivå.Åsa Lund skrev:Troligen har det gamla diket haft en vattenbortledande funktion en gång i tiden. Lägg ett lämpligt rör med lite fall i botten så det inte blir helt vattensjukt i gräsmattan?
Gammalt staket-virke kan du ha till nåt som inte ska hålla så många år. Jag hade inte kostat på nåt annat än falu rödfärg på sånt virke. Å andra sidan är just rödfärg jättelämplig färgtyp för just staket![]()
Kan inte minnas att jag sett något staket målat i falu rödfärg, mycket intressant!
Haha tack ska du ha, sen är man ju dock en zombie på kvällen så det har ju ett prisNötegårdsgubben skrev:
Det är alltså inte kommunens dike som skall fyllas ut utan min egna tomt, diket kommer till att vara kvar i den omfattningen det är idag, iom att hela min gräsmatta sluttar nedåt, förklarade nog lite dåligt i mitt tidigare inlägg
Det är faktiskt inte bara en önskan, utan jord och grävare kommer på Torsdag morgon faktiskt, men där kommer jag inte ha så många fingrar med i spelet utan bara agera penningdistributör
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Ja, det ser ju rätt brett ut mot vägen, kolla bara upp så att du inte gör något du måste göra om. Vägområdet kan mycket väl sträcka sig in på din mark så att både slänten från vägen och från ditt håll är del av vägområdet.
Sluttar hela tomten kan du säkert fylla upp mycket, men det är som vanligt inte fullt så enkelt att du kan göra vad du vill bara för att det är din fastighet.
Sluttar hela tomten kan du säkert fylla upp mycket, men det är som vanligt inte fullt så enkelt att du kan göra vad du vill bara för att det är din fastighet.
Jag har tidigare varit på ett öppet hus och frågat detta, och då skulle det gå bra. Däremot är det ju inget jag har fått på pränt såklart!Nötegårdsgubben skrev:Ja, det ser ju rätt brett ut mot vägen, kolla bara upp så att du inte gör något du måste göra om. Vägområdet kan mycket väl sträcka sig in på din mark så att både slänten från vägen och från ditt håll är del av vägområdet.
Sluttar hela tomten kan du säkert fylla upp mycket, men det är – som vanligt – inte fullt så enkelt att du kan göra vad du vill bara för att det är din fastighet.
Tar och besöker dem igen och tar med lite bilder så att det verkligen ska gå bra för säkerhetsskull!
Har idag fixat lite med stommen till altanen, varit 100% krut på denna sista tiden för att få klart den i rimlig tid.
Har ringt och kollat lite med diverse sugbilar som eventuellt ska kunna suga ut golvet på ladan nu, en kille ska komma under morgondagen och se huruvida materialet ser OK ut eller ej.
Annars har jag mätt och en Bobcat E10 går faktiskt in ganska precis, så där är nödfallet!
Sugbilen kostar dock 1200kr/h vilket i sig är helt sjuka pengar kan jag tycka, det är vad en Bobcat kostar under en hel arbetsdag.
Nåväl, såhär ser det ut just nu
Logga in
Skapa konto
Ögonmåttat nästan hela stommen och reglarna, det är inte mätt 2 gånger en endaste gång tror jag, fungerat än så länge iaf. Vi har en liten lutning utåt från huset, kommer få sätta nytt stuprör med eventuell avrinning utåt också.
Logga in
Skapa konto
Vem behöver trall liksom
Måste säga att Milwaukee's M18 Fuel verktyg är HELT underbara att använda, rekommenderar dessa starkt!
Redigerat: