53 928 läst ·
167 svar
54k läst
167 svar
Långsiktig renovering av 1850tals torp!
Sådär! Nu börjar man se ett slut i hela rivandet faktiskt, även om det är nu det jobbiga med att frakta tung sten och jord kommer in i bilden, men man får ändå se detta som en liten vinst!
Skissen där jag tänkt på planlösningen är bara en väldigt rough skiss, så jag väntar med att lägga ut den efter att jag faktiskt gjort lite riktiga mätningar på det!
I kommunen där jag bor har man 15st besök på ÅVC gratis/år, och jag har redan nu förbrukat 3st av dessa, går även i tankar om att faktiskt köpa eller hyra ett släp på lång sikt eftersom det är så tradigt att besöka Circle K varje gång man vill frakta bort nåt större än en soppåse!
Var nere i en brunn på tomten som jag inte kollat på tidigare, hittade vattenmätare/inkommande vatten!
Crazy intressant att den har en RF modul, ska läsa på och se om man kan läsa av denna på distans (Är lite utav en nörd)
Hela gamla förrådet för krattor/spadar på marken, mycket skräp blir det, och vilken tid det tar!
Ibland sitter brädorna med 1,5dm spik, i andra fall sitter de knappt fast.
Ett litet tag senare är allt lämnat på ÅVC
Efter lite borstande så är rummet helt fyllt med damm.
Hittade lite fräckt kakel under golvet i förrådet!
Idag har jag lärt mig att man tydligen kunde isolera med rya/tras-mattor
Tror dock inte att jag skall ta efter den trenden, de fick nog slut på det där fina spånet som använts tidigare.
Skissen där jag tänkt på planlösningen är bara en väldigt rough skiss, så jag väntar med att lägga ut den efter att jag faktiskt gjort lite riktiga mätningar på det!
I kommunen där jag bor har man 15st besök på ÅVC gratis/år, och jag har redan nu förbrukat 3st av dessa, går även i tankar om att faktiskt köpa eller hyra ett släp på lång sikt eftersom det är så tradigt att besöka Circle K varje gång man vill frakta bort nåt större än en soppåse!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var nere i en brunn på tomten som jag inte kollat på tidigare, hittade vattenmätare/inkommande vatten!
Crazy intressant att den har en RF modul, ska läsa på och se om man kan läsa av denna på distans (Är lite utav en nörd)
Logga in
Skapa konto
Hela gamla förrådet för krattor/spadar på marken, mycket skräp blir det, och vilken tid det tar!
Ibland sitter brädorna med 1,5dm spik, i andra fall sitter de knappt fast.
Logga in
Skapa konto
Ett litet tag senare är allt lämnat på ÅVC
Logga in
Skapa konto
Efter lite borstande så är rummet helt fyllt med damm.
Logga in
Skapa konto
Hittade lite fräckt kakel under golvet i förrådet!
Idag har jag lärt mig att man tydligen kunde isolera med rya/tras-mattor
Tror dock inte att jag skall ta efter den trenden, de fick nog slut på det där fina spånet som använts tidigare.
Tjena.
Kul att du gnuggar på! Passa på att göra så mkt du bara kan. Orken har en trendens att avta med ålder, barn mm.
Angående golvvärme så är eps-betong mycket bra om du inte har utrymme för isolering.
Lycka till!
[/QUOTE]
EDIT:
Om man är intresserad utav golvvärme, går det att gjuta in detta också utan att ha isolering eller kommer det vara bortkastad energi mot marken då tro??[/QUOTE]
Kul att du gnuggar på! Passa på att göra så mkt du bara kan. Orken har en trendens att avta med ålder, barn mm.
Angående golvvärme så är eps-betong mycket bra om du inte har utrymme för isolering.
Lycka till!
[/QUOTE]
EDIT:
Om man är intresserad utav golvvärme, går det att gjuta in detta också utan att ha isolering eller kommer det vara bortkastad energi mot marken då tro??[/QUOTE]
Aldrig hört talas om, så det ska jag verkligen kolla upp!vanpire skrev:
Vet du nåt om vad det kostar ungefär per kvm?
Det programmet har gått varmt här de senaste veckorna, däremot tycker jag alltid att det blir väldigt "Grand" över det hela, och vilka fantasisummor det spenderas där!olotor skrev:
Tack, ska verkligen försöka uppdatera här så ofta jag kan! Det vore ju kul om det blir lite utav en dagbok som man kan kika i senareRådalen skrev:
Haha ja jag känner väl att jag inte hade orkat med att rodda med såpass mycket mer än vad jag gör idag, driver företag och sen ska man försöka ha ett fungerande socialt liv också!flashower skrev:
Barnsnacket har väl gått lite också här hemma, fast det är nästan mer långsiktigt än denna renoveringen!
Ska kolla upp EPS betong också!
Tusen tack för tipsen!
Haha, där ser man!Ramnemark skrev:
Haha ledsen att göra dig besviken här, jag tänker precis som du. Det är fruktansvärt kul att läsa trådar pärm till pärm!Hullefar skrev:
Ja jag tycker också det, jag ska göra det och se vad som dyker uppAnna_H skrev:
Tjejen sa att hon hade sett lite grejer som folk gjort med sånt här "skräp", så det kommer inte slängas i första hand!
Redigerat:
Det här ser ut att bli ett riktigt trevligt projekt. Det kan bli ett riktigt mysigt förstahus! Jag kommer garanterat att följa trådens utveckling.
Jag har inte så mycket att tillägga hittills, du griper det an med ett öppet sinne vilket är en god egenskap.
Det enda som jag redan nu kan lägga in en blänkare om är (min ständiga käpphäst) fönstren. De ser ut att vara fina fönster från 30-talet ca. Drabbas inte av det stora fönsterbytarhysterin som fönstertillverkarna underblåser, ett väl underhållet fönster med kopplade bågar har nästan samma, eller t.o.m bättre, isolerförmåga än isolerglas! Men framför allt är de vackrare, både fint glas och smäckrare båge. De bidrar också med en naturlig luftväxling i huset, något man kan få problem med nyare täta fönster. Kärnvirkesfönster är ett kulturarv med fantastisk kvalitet, de kan stå med flagnad färg i många år och se hemska ut, men ändå vara hela och friska. Med lite slipning och färg på är de som nya. (fast dina ser riktigt fina ut på bilden).
Jag har inte så mycket att tillägga hittills, du griper det an med ett öppet sinne vilket är en god egenskap.
Det enda som jag redan nu kan lägga in en blänkare om är (min ständiga käpphäst) fönstren. De ser ut att vara fina fönster från 30-talet ca. Drabbas inte av det stora fönsterbytarhysterin som fönstertillverkarna underblåser, ett väl underhållet fönster med kopplade bågar har nästan samma, eller t.o.m bättre, isolerförmåga än isolerglas! Men framför allt är de vackrare, både fint glas och smäckrare båge. De bidrar också med en naturlig luftväxling i huset, något man kan få problem med nyare täta fönster. Kärnvirkesfönster är ett kulturarv med fantastisk kvalitet, de kan stå med flagnad färg i många år och se hemska ut, men ändå vara hela och friska. Med lite slipning och färg på är de som nya. (fast dina ser riktigt fina ut på bilden).