Tjena!

har en ugn som hängt med en 15-20 år, enfas.

har alltid fungerat bra men nu på senaste har den blivit väldigt långsam på över/undervärme. Tar ca 30min att komma upp i 200 grader.

var börjar jag?
Mvh
 
Blir elementen varma är det första du borde kolla.
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Blir elementen varma är det första du borde kolla.

Det övre och synliga blir helt klart varmt.
Det finns tyvärr ingen funktion där bara underelementet används, så den känns svårare att kontrollera
 
Bara känna med handen om det blir varmt på golvet i den . Troligtvis har elementet som sitter under golvplåten sagt upp sig. Antingen byter man det genom att demontera baksidan eller så överraskar du fruga/sambo med en ny pjäs till jul. Du hamnar säkert på plus då. Eftersom du skriver enfas så bor du i en lägenhet. Tänk på att den nya ska vara för 230 V
 
J jonaserik skrev:
Bara känna med handen om det blir varmt på golvet i den . Troligtvis har elementet som sitter under golvplåten sagt upp sig. Antingen byter man det genom att demontera baksidan eller så överraskar du fruga/sambo med en ny pjäs till jul. Du hamnar säkert på plus då. Eftersom du skriver enfas så bor du i en lägenhet. Tänk på att den nya ska vara för 230 V

Tack för svar!

då man inte kan sätta på endast undervärme, så gissar jag att det övre elementet kan räcka för att värma upp golvet och så fungerar inte den metoden längre.

men kan kan väl mäta motståndet i elementen?
Vad ska motståndet ligga på?
 
Golvet kan inte värmas genom strålvärme från ovan så det blir riktigt varmt. Det med att mäta, antingen är det Ohm eller så är open lob ( OL ) avbrott på instrumentet om det är digitalt.. Men en så gammal spis skulle jag byta ut, nya mer effektiva.
 
En bakplåt skyddar golvet, funkar det borde du känna skillnad efter någon minut.

Men 100 ohm är en gissning, eller ungefär samma som övre elementet.
 
Känns väldigt tydligt om det nedre blir varm. Annars är det bara att ohmmäta :)
 
Lägg handen på botten i ugnen och vrid på. Inom några sekunder ska det börja bli varmt och du kommer inte att kunna hålla handen kvar länge om elementet fungerar.
 
P
B bajengurra skrev:
Tjena!

har en ugn som hängt med en 15-20 år, enfas.

har alltid fungerat bra men nu på senaste har den blivit väldigt långsam på över/undervärme. Tar ca 30min att komma upp i 200 grader.

var börjar jag?
Mvh
börja med att tala om vilken ugn det är
 
P
B bajengurra skrev:
Tack för svar!

då man inte kan sätta på endast undervärme, så gissar jag att det övre elementet kan räcka för att värma upp golvet och så fungerar inte den metoden längre.

men kan kan väl mäta motståndet i elementen?
Vad ska motståndet ligga på?
det beror ju på vilken ugn det är
 
P
J jonaserik skrev:
Golvet kan inte värmas genom strålvärme från ovan så det blir riktigt varmt. Det med att mäta, antingen är det Ohm eller så är open lob ( OL ) avbrott på instrumentet om det är digitalt.. Men en så gammal spis skulle jag byta ut, nya mer effektiva.
Nej nya är inte effektivare, en resistor är en resistor oavsett när tiden den gjordes.
snarare att nya har längre uppvärmningstider
ojämnare bakning
sämre plåtar
 
  • Haha
Knorren
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
börja med att tala om vilken ugn det är

Tjena!

det gäller en Husqvarna QCE541W
 
P
resistansen i din ugns undervärme bör ligga mellan 66ohm och 44ohm (800W-1200W)
men som sagt beror på tillverkare
 
P
B bajengurra skrev:
Tjena!

det gäller en Husqvarna QCE541W
ta PNC det blir exaktare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.