5 654 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Längre elavbrott, dags att förbereda sig
Ja man blir väl tvungen till det. Både vattenrör och värmerör fryser ju om man inte kan hålla plusgrader i hela huset så vill man undvika frysskador måste de tömmas. Det kan också löna sig att tömma stanklås och golvbrunnar.D Drövel skrev:
Jag har hört att det påstår vara förbjudet att röra den men jag anser att alla husägare skall veta var vattenverkets avstängningskran på inkommande vattenledningen är och ha verktyg för att stänga den ifall allt skulle frysa sönder. Det är ju osannolikt att inkommande vattenledningen fryser sönder före huvudkranen vid vattenmätaren men skulle det likväl hända måste man kunna stänga så att man inte får in några kubikmeter vatten på golvet i huset när isen har smultit och pumparna har startat igen vid vattenverket. Man kan också behöva stänga den om den vanliga huvudkranen havererar av någon helt annan orsak.
Nöd går före lag.
Vår avstängningskran manövreras med en 20mm skruvnyckel som passar på ett fyrkantjärn som är inuti ett svart plaströr som sticker upp ur jorden på ängen framför huset . Fast man får inte skruva på den i onödan. Onödigt vridande sliter på kranen och den är dyrbar att byta två meter under jord.
Nej det är inte förbjudet att stänga den själv, men om den börjar läcka när du rör den så får du bekosta hela utbytet själv..H heimlaga skrev:
Om kommunen stänger och den går sönder så bekostar dom bytet.
Och en ventil som inte motionerats på 40 år... Ja dom brukar kunna gå sönder..
Jag bor utan indragen el och vatten på heltid så skulle strömmen gå medans jag har semester så skulle jag inte märka av det..
Jag har dock tre elverk samt en liten solpanel som går till en 12volts pump i brunnen. Jag laddar oftast mobilen via bilen. Maten lagas oftast på vedspis, över öppen eld eller stormkök.
Jag har dock tre elverk samt en liten solpanel som går till en 12volts pump i brunnen. Jag laddar oftast mobilen via bilen. Maten lagas oftast på vedspis, över öppen eld eller stormkök.
Det finns hus med vattenburen värme och vedpanna från 1940-talet som har stått obebodda i åratal. Då har glykol blandats i värmesystemet. Det går bra att börja elda emellanåt och värma upp huset. En nackdel är att man måste sluta använda systemets varmvattenberedare och installera en separat elektrisk. Annars finns risk att giftig glykol kommer ur vattenkranen om någonting går sönder. Det finns obekräftade uppgifter om att glykolen sakta kan läcka ut så att systemets glykolhalt sjunker och det så småningom fryser sönder. (Om det stämmer beror det kanske på att flytande vatten har något högre dipolmoment än glykol.)D Drövel skrev:
Men har man inte gjort detta och det plötsligt blir frysrisk är det nog bäst att skyndsamt tappa ur.
Hittade just en särskild tråd om glykol i värmesystemet.
Redigerat:
Klicka här för att svara