Hej

Har funderat på en sak... vi funderar på att bygga till. Som det är nu så är huset i sig en bra storlek för mig och min sambo men av någon anledning brukar folk yngla av sig när de flyttar till hus:). Mao vi har ingen stress över när tillbyggnaden skall stå klar och därför har jag en fundering. Kommer totalkostnaden bli lägre och kvalitén bättre pga att man drar ut på det? Det rör sig om ett taklyft och att färdigställa skalet för att sen ta inredning som det kommer. I mitt huvud ser det ut som följande;

Pros;
- Man kan passa på när det är extrapris på material
- Man har mer tid på sig att jaga bra hantverkare till vettigt pris
- Man gör inga förhastade materialval

Cons;
- Kan bli lätt ångestfyllt att bokstavligt talat ha ett jobb hängade över en
- Tjejen anmäler en till Arga snickaren och man blir riksfåne
- Det blir inte alls billigare utan snarare dyrare pga att man inte erbjuder några större jobb till en och samma firma

Redigerat:
Skulle säga att alla dina punkter har en poäng, framförallt ser jag Arga snickaren framför mig som det största hotet... :)
Skämt åsido, det beror nog på hur du/ni är som personer.

Att det skulle bli bättre kvalitet som ett resultat av längre byggtid vet i fasen dock.

Jag skulle säga att eftersom ni inte har någon brådis, så vinner ni på att planera bygget NOGGRANT och att ta in offert från flera aktörer och granska dessa NOGGRANT är den största fördelen och är det som kan ge er ett bra och kostnadseffektivt resultat.

Vidare så kan det ju finnas en poäng i att bygga färdigt stommen och få det tätt i FAS 1, för att därifrån planera FAS 2 med inredning etc. Man brukar få många nya ideer när man står där och säger för sig själv "var det så här det blev, då vill jag nog göra så här och så här..." Går det för fort kan det bli svårt, alternativt dyrt att göra ändringar under byggets gång.

Redigerat:
Det billigaste blir om man - liksom jag själv - vänder vrider och funderar och aldrig kommer till skott. Mycket billigt, vill jag lova. Det är förresten mitt spartips i alla lägen: Vela lite till...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.