Kan jag såga en limträbalk 225 mm bred så att jag får 3 st 75or, utan att balken skadas eller går isär? Jag vet sågbladet äter upp lite också. Är ute efter 70-75 mm staketstolpar inomhus, rädd att planhyvlat slår sig, därför vill jag ha limträ.

Ja men det finns limträstolpar som är 70x70 och 80x80 så det känns som mycket extra jobb.

Tack! Jag vill komma så nära en vanlig 45x70 regel. Dimensionen jag hittar som är närmst är 56x225

Har även hittat 45x70 men de är tryckimpregnerade.

Men länka gärna om du vet nåt bra ställe som säljer efter mina behov.

Eller vågar man chansa på planhyvlat?

Kanske sent svar men:
Frågan är ju hur grova de limmade reglarna är i limträbalken? Den är ju uppbyggd av limmade reglar och klyver man för smått blir det bara en regel kvar. Då försvinner vitsen med limträ.

Så ska du ändå göra jobbet med att klyva så är bästa alternativet att klyva en 45x70 och limma ihop igen. Den ena halvan ska vändas innan hoplimning men jag har aldrig förstått om man ska vända på långa hållet eller bara snurra den 180 grader.

Linträ idag är väl (?) oftast stavlimmat dvs massor av små korta bitar så det blir bra tunna bitar tills man når ner till en stav.

Däremot finns det två typar av balkar där den ena har de bästa bitarna i ytterkanten och klyver man en sådan så får man mitten med sämre virke som ytterkant. Den andra typen är mer homogen.

Jag kommer med ett sent svar vad gäller tillgången och det är att kolla om det går att beställa hem. Limträ är ofta beställningsvara pm det inte är de allra vanligaste dimensionerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.