Hej! Står så mycket olika om längd på Pappspik överallt så tänkte stämma av här innan jag beställer.

Har 23mm råspont och ska lägga Icopals Elastoflex YEP 2500 som är 2.5mm enligt tillverkaren. Totalt alltså 25.5mm. Jag hade från början tänkt att köra på 3.1x25mm då dem rekommenderar minst 2.5x25 men läste nu i instruktionerna att man ska välja spiklängd så att det går igenom underlaget.

Är det bättre att köra på 3.1x28 då? Måste man det för att garantin ska täcka? Jag kan tycka att 25mm kan räknas som ”igenom underlaget” då spiken lär komprimera pappen 0.5mm kanske. Eller ska spiken tydligt sticka ut på undersidan? Nu ska jag inreda ovanvåningen så det spelar mig ingen roll att det sticker ut lite på insidan men hur gör man då om man har kallvind? Då vill man ju inte att det ska sticka ut på insidan.. tacksam för svar!

• Illustration av spikningsinstruktioner för underlagstäckning med pappspik, inklusive mått och rekommendationer för spiklängd och placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller 3.1x32 får det bli då det verkar vara nästa dimension efter 3.1x25. Så 7mm utstick på undersidan.

J
De löser sig De löser sig skrev:
Eller 3.1x32 får det bli då det verkar vara nästa dimension efter 3.1x25. Så 7mm utstick på undersidan.
Kör du på den längre så kan det inte bli fel..

Rickard.
Du läser montageanvisningarna för användning under svetsade tätskikt (papptak) och ska du ha det så är det en rätt dyr underlagspapp du valt och under alla andra tak kör man dold spikning (eller klammer) och då spelar det egentligen ingen större roll då det är ströläkten som håller fast pappen. Spiken är bara för att hålla fast den och förenkla montaget tills ströläkten är spikad och det ska man göra så snabbt som möjligt.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Du läser montageanvisningarna för användning under svetsade tätskikt (papptak) och ska du ha det så är det en rätt dyr underlagspapp du valt och under alla andra tak kör man dold spikning (eller klammer) och då spelar det egentligen ingen större roll då det är ströläkten som håller fast pappen. Spiken är bara för att hålla fast den och förenkla montaget tills ströläkten är spikad och det ska man göra så snabbt som möjligt.
La upp från fel anvisning men det är samma spikdimension enligt anvisning för underlagspapp.

Det hade jag ingen aning om faktiskt. Kommer ev gå nån månad innan jag börjar lägga pannorna. Är det bättre att lägga ströläkten direkt på pappen då så att inte pappen blåser iväg under hösten?

• Diagram över synlig infästning med pappspik för takpapp enligt AMA Hus, med specifikationer för olika skikttyper och spikdimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Dom tillåter synlig spik men jag skulle vilja påstå att det mer eller mindre är en utdöende metod. Jag ids inte leta just för icopal men normal så godkänns både dold och synlig.

Ja det är absolut bättre att läkta direkt och ännu bättre att göra klart taket så snabbt som möjligt, även om du tycker du gör allt 100% rätt så finns det ingen som skulle ersätta dig om det skulle hända något under tiden det är öppet.

Redigerat:
  • Gilla
De löser sig
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Dom tillåter synlig spik men jag skulle vilja påstå att det mer eller mindre är en utdöende metod. Jag ids inte leta just för icopal men normal så godkänns både dold och synlig.

Ja det är absolut bättre att läkta direkt och ännu bättre att göra klart taket så snabbt som möjligt, även om du tycker du gör allt 100% rätt så finns det ingen som skulle ersätta dig om det skulle hända något under tiden det är öppet.
Ja det kommer nog bli så. Blev varse om det förra måndagen på ett mindre roligt sätt. Hade taket helt öppet medan jag la råspont. Skulle inte regna förens tisdag kväll enligt prognos men så från ingenstans extremt skyfall i 30-45. Hade tack och lov en värsting grovdammsugare ståendes på ovanvåningen så fick springa runt och dammsuga upp allt vatten så gott det gick.. över 150L vatten.. ingen ersättning från försäkringsbolaget så klart. Så har bestämt mig att köra på till senhöst för att få det helt färdigt.

• Wow
  • Ledsen
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.