Byggahus.se

Långbord, blir detta stabilt nog?

698 läst  3 svar

1. F
    Medlem Nivå 5
    Hej!
    Ska bygga ett matbord till vårat uterum av spillvirke jag har liggande hemma. Har inte byggt något liknande förr så tänkte höra med er som har bättre erfarenhet av detta.
    Jag har en idé av hur jag vill bygga men den idén gällde från början ett bord som var ca 1800 eller 2000 mm långt och ca 850 brett. Nu har resten av familjen fått tycka till och det har plötsligt utökats till ca 2350x1000 mm.

De flesta långbord man ser är i lantligt stuk med rejäla ben och tvärliggande reglar kors och tvärs. Eller det klassiska kryssbordet med en rejäl regel mellan dessa.

Nu undrar jag om det verkligen behövs för stabilitet? Jag personligen tycker det är snyggare med ett ganska luftigt bord under till.

Slängde ihop en enkel skiss hur jag tänkt:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-3-25_11-40-22.png

Benen består av limträbalk 90x90 soom är sågade snett enligt skiss. 30x90 mm mot golv och 58x90 mm upp till.

Dessa hålls fast med ett ramverk av 50x22 med skruv i pocket holes. Vilket också fästes i bordskivan med samma metod.

Kommer detta braka ihop så fort man råkar luta sig mot det eller verkar det tillräckligt?

Mvh
    Filip

2. F
    Medlem Nivå 5
    Här det färdiga resultatet. Nyss lagt hårdvaxolja på skivan så det glänser lite, kommer bli matt yta sen.
    Underredet byggt i spill av byggvirke. Skivan blev limfogskivor av furu. Tycker det blev stabilt och bra. Det är endast skruvat nu så om jag upplever det rangligt med tiden kanske jag limmar det också.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    36503CF8-34E3-43DC-AA24-15198AF56E17.jpeg

3. J
    Medlem Nivå 2
    Ser ju kanon ut. Bra att du upplever det som stadigt. Är benen också ”bara” pocket-skruvade mot sargen?

/Mikael

4. F
    Medlem Nivå 5
    Ja precis det är dom, hittade kullrig 4x70 på biltema som fungerade fint att använda i pocket holes. Glömde nämna att jag bytte ut 22x50 sargen mot kluvna 45x120 reglar. Dom planken jag hade som va 22 mm visade sig se ut som korkskruvar så dom gick inte att använda.