10 808 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
Lång slang mellan kompressor och spikpistol?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Har en ganska stor (och tung) 5,5hkr kompressor som jag tänkte använda, för att slippa flytta den, så tänkte jag ha den i garaget och ha en ganska lång slang.
Det jag undrar är grovleken på slangen och om jag kanske ska flytta/ha en till reduceringsventil närmare verktyget?
Jag lär ju märka när det blir verklighet, men tänkte se om jag kan skaffa billigare verktyg/tillbehör nu så det är förberett.
Det jag undrar är grovleken på slangen och om jag kanske ska flytta/ha en till reduceringsventil närmare verktyget?
Jag lär ju märka när det blir verklighet, men tänkte se om jag kan skaffa billigare verktyg/tillbehör nu så det är förberett.
Inga problem!
Jag kör mina spikmaskiner med 35 m slang med innerdiameter ca 8 mm. Jag har det riggat så att jag har ett permanent uttag på undervåningen och ett på övervåningen. Det på undervåningen är konstruerat så att man har en hane och en hona som måste kopplas ihop för att få luft på övervåningen.
Den permanenta dragningen är gjord med SMC PUR-slang.
Jag kör mina spikmaskiner med 35 m slang med innerdiameter ca 8 mm. Jag har det riggat så att jag har ett permanent uttag på undervåningen och ett på övervåningen. Det på undervåningen är konstruerat så att man har en hane och en hona som måste kopplas ihop för att få luft på övervåningen.
Den permanenta dragningen är gjord med SMC PUR-slang.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Tack, har inte köpt mina spikpistoler ännu, men tänkte kolla om k-rauta har kvar sina erbjudanden på måndag (om de har några maskiner kvar alltså), har läst att man visst ställer in hur mycket spiken tränger in med hjälp av lufttrycket, är det nått man behöver göra ofta?
Då verkar det ju jobbigt om man måste gå till garaget och finjustera?
Eller var har har du din reduceringsventil?
Då verkar det ju jobbigt om man måste gå till garaget och finjustera?
Eller var har har du din reduceringsventil?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Okay, vet inte hur det är med dessa, men det är ingen som klagat på just dessa pistoler, som de har gjort på tex biltemas, så jag försöker nog med dessa, och om jag bygger flera hus efter det första, så får jag väl uppgradera, tänkte i första hand lägga pengarna på en bra kap/gersåg.
Om du tänker på spikpistolen från Gebe (FN2190, som K-Rauta har kampanj på) så har den mekanisk inställning för djupet. Krävs insexnyckel men är annars smidigt att ställa in.Snailman skrev:
Hur det är med dyckertpistolen från Gebe vet jag inte. Har inte testat den. Den första dyckertpistolen jag köpte från Jula (Power Craft) hade ingen djupinställning utan där var det tänkt att man skulle justera med trycket. Helt värdelöst. Blev en Senco i stället (som jag i.o.f.s. inte heller är 100% nöjd med eftersom djupinställningen flyttar på sig när man spikar).
Jag har haft 40 meter slang mellan kompressor och pistol utan att jag märkt att det påverkat någonting.
Man kan behöva ställa om trycket när man byter spiklängd. Men använder man 90 eller 75 mm spik är det bara att köra med det högsta trycket.
Man kan behöva ställa om trycket när man byter spiklängd. Men använder man 90 eller 75 mm spik är det bara att köra med det högsta trycket.
Klicka här för att svara