Försöker hitta rätt slang att koppla i det mindre hålet på blandaren som är till för tvättmaskinen som jag ska koppla på. Hittade enbart en storlek på biltema idag som jag köpte men märkte när jag kom hem att alla 3 hål inte var lika stora på blandaren. Det som går till tvätt är snäppet mindre… De andra två passade där emot. Vart hittar man en sån och är det någon specialare eller är det bara denna blandaren som är udda?

Anslutningsslang som jag köpte:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...-stal-rak-38-x-utvandig-m10-500-mm-2000054262

Hur min blandare ser ut (se bild)

• Tre anslutningshål på en metallisk blandare, där ett hål är mindre och markerat med en röd pil, hålls av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oras blandare?

M _Mannen skrev:
Oras blandare?
Geyser ser det ut som

• Reflektion av omgivningar i en glänsande yta med subtil text "Geyser" synlig.
    Skapa konto
Aha... nån udda modell.
Skulle gissa att dom kör samma som oras med slangar till varmt och kallt samt ett mjukt kopparrör till diskmaskinsanslutningen. Vilken gäng det är har jag dock ingen aning om. Har aldrig stött på det märket.

M _Mannen skrev:
Aha... nån udda modell.
Skulle gissa att dom kör samma som oras med slangar till varmt och kallt samt ett mjukt kopparrör till diskmaskinsanslutningen. Vilken gäng det är har jag dock ingen aning om. Har aldrig stött på det märket.
Gamla slangarna på bild som jag vill byta ut då de är rostiga och trasiga på den vävda stålen. Till höger är kopplingen som går till tvätt som jag är ute efter….

• Rostiga och trasiga slangar med vävd stål, till höger en koppling för tvätt.
    Skapa konto
M8 kanske? Den var ju mindre än dina m10 slangar. Prova med en m8 bult om det är samma gäng.
Sen googlar du på m8 anslutningsslang och beställer.

• Gilla
caril
  • Laddar…
Spelar det någon roll med lite rost på höljet, det är ju inte någon detalj som påverkar funktionen ( och inget man normalt ens ser?)

D Dilato skrev:
Spelar det någon roll med lite rost på höljet, det är ju inte någon detalj som påverkar funktionen ( och inget man normalt ens ser?)
Nja men blev lite orolig då allt var ganska rostigt och man vill ju inte att det börjar läcka!

Du ser skicket här:

• Rostiga flexibla metallslangar ligger på ett träbord intill en vit vägg med mönster.
    Skapa konto
Varifrån kommer fukten som skapar rosten?

Jag gissar på kondens, alltså dålig ventilation och kallt vatten i slangarna.

Att s.k. rostfritt rostar är ett annat *problem*.

Men, inne i det spunna höljet sitter en vanlig plastslang, om den är intakt så finns inget egentligt problem, möjligen estetiskt.
Ta saxen och klipp bort det rostiga höljet så vet du.

D Dilato skrev:
Varifrån kommer fukten som skapar rosten?

Jag gissar på kondens, alltså dålig ventilation och kallt vatten i slangarna.

Att s.k. rostfritt rostar är ett annat *problem*.

Men, inne i det spunna höljet sitter en vanlig plastslang, om den är intakt så finns inget egentligt problem, möjligen estetiskt.
Ta saxen och klipp bort det rostiga höljet så vet du.
Vet inte varför den rostat. Diskhon är rostig underifrån också! Köpte allt begagnat idag, blandare, skåp och diskho… Ville mest fräscha upp den inför lättare renovering av tvättstugan

M _Mannen skrev:
M8 kanske? Den var ju mindre än dina m10 slangar. Prova med en m8 bult om det är samma gäng.
Sen googlar du på m8 anslutningsslang och beställer.
Svårt att hitta m8 slangar bara… de enda jag hittade kostade skjortan

Far på ikea och köp en ny blandare. Dom är billiga och säkert bättre än den du har. Om det är billigt du är ute efter?

M _Mannen skrev:
Far på ikea och köp en ny blandare. Dom är billiga och säkert bättre än den du har. Om det är billigt du är ute efter?
Tycker det är lite trist att slänga en fin blandare som funkar bara för att tillverkaren har valt ett så udda mått på anslutningsslangen…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.