Har fått i uppdrag av svärmormor som börjar bli lite skraltig och just blivit inskickad på korttidsboende att ta reda på vad vi ska göra åt hennes pensionärslån, det måste förnyas (eller betalas tillbaka) men i brevet finns inga villkor eller räntor.

Vid telefonkontakt med SEB hänvisar dom till aktuella räntor på hemsidan, men ingenstans är Bolån 60+ sökbart så att man kan kolla om det är samma bolånevillkor för det som för vanliga bolån, är det nån som har ett slikt lån och kan bekräfta att det är samma som för standard-bolån, som snubben i kundtjänst trodde.
(Räntesatsen på lånet idag är 5,26%, så jag gissar att det är dyrare än normala bolån åt folk med riktig lön, men jag vill gärna veta)

Tanten är synnerligen analog, så inget bankid eller bankdosa finns att logga in med, utan det lär bli ett litet projekt att släpa med henne till banken och få den info vi behöver antar jag, och sen kommer nästa fråga, vad gör man med huset om man får flytta in på servicehus…

• Brev från banken om att lånetiden på ett bolån 60+ går ut och fråga om man vill förnya eller betala tillbaka lånet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
5,26%???? Vet du vilken bindningstid det är på det?
Har du fullmakt så du kan ha dialogen med banken?

SEB slutade med Bolån 60+ för ett antal år sedan, så det förklarar nog att informationen är borta på hemsidan, även om det finns låntagare kvar med produkten. Möjligen kan existerande låntagare förlänga lånet, det låter ju åtminstone lite så i brevet, annars blir det väl ett vanligt bolån som blir aktuellt.

Upplägget var såvitt jag vet att man lånade till fast ränta, men utan varken amortering eller räntebetalning. Räntan lades istället till på skulden fram till lösen av lånet. Att räntan är fast förklarar att den är så hög, då lånet har tagits för ett antal år sedan när de fasta räntorna var högre.

Vilka villkor hon kan få idag beror förstås på många faktorer.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Dags att sälja.

/ATW

K Kane skrev:
5,26%???? Vet du vilken bindningstid det är på det?
Har du fullmakt så du kan ha dialogen med banken?
Ingen fullmakt(ännu iallafall) fick det här i knäet idag och vet banne mig inte hur jag ska agera riktigt, och nej, bindningstiden känner jag inte till.

Om upplägget är som @ordain skriver så kanske det kan förklara "ockerräntan". Kanske bättre att frun får fullmakten?

F Fredric Johansson skrev:
Tanten är synnerligen analog, så inget bankid eller bankdosa finns att logga in med, utan det lär bli ett litet projekt att släpa med henne till banken och få den info vi behöver antar jag
Det verkar var hög tid att ordna en så kallad Framtidsfullmakt!
Här är ett exempel på hur den kan se ut:
Exempel på en framtidsfullmakt med svart text på vitt papper, viktiga delar markerade och personuppgifter överstrukna.
Skapa konto

• Exempel på en framtidsfullmakt med punktlista och undertecknade namn, daterad den första maj 2019.
    Skapa konto
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
C
O ordain skrev:
Upplägget var såvitt jag vet att man lånade till fast ränta, men utan varken amortering eller räntebetalning. Räntan lades istället till på skulden fram till lösen av lånet.
Precis. Det är ju otroligt viktigt att man här är med på att lånet inte kostat en krona, men för att lösa det nu kommer det att kosta betydligt mer än lånesumman. Kanske pengar som omöjligt att uppbringa i nuläget - en riktig lånefälla.
Tanken med dessa upplägg är väl att man skall behålla lånet resten av livet och då har dödsboet en jätteskuld till banken och det blir troligen inga pengar över till någon annan.

• Ledsen
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
Jo, jag minns att jag tänkte när jag hörde talas om pensionärslån som belånar huset att det nog kan ställa till det rejält för folk, och för dödsbon…

Nu var det här lånet nog nödvändigt när det togs för att finansiera en välkommen tvångsanslutning av VA, istället för en utdömd tvåkammaranläggning och grumligt ytvatten för dusch och tvätt och dricksvatten i dunk!

Men ja, det blir ju ett tråkigt arv om släkten vill behålla huset….

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tanken med dessa upplägg är väl att man skall behålla lånet resten av livet och då har dödsboet en jätteskuld till banken och det blir troligen inga pengar över till någon annan.
Bygger inte upplägget på att belåningsgraden är väldigt låg? Så värdet av bostaden när man faller ifrån är betydligt högre än skulden?

C
K Kane skrev:
Bygger inte upplägget på att belåningsgraden är väldigt låg? Så värdet av bostaden när man faller ifrån är betydligt högre än skulden?
25-55% av bostadens värde enligt information här:
https://www.konsumenternas.se/lan--betalningar/lan/kapitalfrigoringskredit----lan-till-aldre/

Men med den räntan lär det vara risk för att skulden ändå så småningom överstiger värdet på tillgångarna. Vilket är en risk jag antar att banken gärna tar.

C cpalm skrev:
Men med den räntan lär det vara risk för att skulden ändå så småningom överstiger värdet på tillgångarna. Vilket är en risk jag antar att banken gärna tar.
Med tanke på värdeökningarna på bostäder senaste tiden så är den räntan kanske låg.

C
K Kane skrev:
Med tanke på värdeökningarna på bostäder senaste tiden så är den räntan kanske låg.
Jo, men jag antar att det blir en ränta-på-ränta-effekt också(?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.