38 905 läst ·
89 svar
39k läst
89 svar
Lånelöftet sjönk för barnen, hjälp
Tack för förklaringen, jag trodde nämligen medlåntagare var ett modernare ord för borgensman. Nåja, det är löst sedan länge i vårt fall och nuförtiden behövs ingen som går i borgen för oss.P Porsvant skrev:En medlåntagare är lika betalningsansvarig som den andra låntagaren. Har man borgensman måste banken först kräva låntagaren enligt alla regler sedan kräva borgensmannen och därefter driva in skulden via Kronofogden. En lång och tidsödande process och det är därför banken vill ha en medlåntagare som kan krävas på obetald skuld dagen efter att pengarna skulle varit inne. Snabbt och enkelt för banken.
Det du skriver gäller för en enkel borgen, men om borgen är en proprieborgen, "så som för egen skuld", går det betydligt fortare att kräva betalning från borgensmannen.P Porsvant skrev:En medlåntagare är lika betalningsansvarig som den andra låntagaren. Har man borgensman måste banken först kräva låntagaren enligt alla regler sedan kräva borgensmannen och därefter driva in skulden via Kronofogden. En lång och tidsödande process och det är därför banken vill ha en medlåntagare som kan krävas på obetald skuld dagen efter att pengarna skulle varit inne. Snabbt och enkelt för banken.
Kolla definitivt med SBAB, När vi skulle köpa hus 2016 kontaktade vi SEB som sambon hade bostadslån hos (Brf med 95% amorterat på 3 år) men vi fick bara låna 2 miljoner. Fyllde i formuläret på nätet och fick 3,2 miljoner hos SBAB ( Behövde enbart 2,45). Aldrig varit problem med SBAB, de har ofta låg räntaFairlane skrev:
Handelsbanken har fungerat bra även för oss. Där har det enskilda kontoret hand om affären.
Swedbank och SEB har speciella avdelningar som hanterar bolån centralt. Det blir lätt precis som du skriver "fyll i de fält vi frågar om", annat är inte så intressant för de.
Du kan kolla med SBAB också.
Om OB är flera tusen i månaden så ska det såklart med på din årsinkomst. Pojkvännens bisyssla kan kanske vara med också, lite beroende på vad det är och hur säker/stadig den är.
När vi sökte lån, för sju år sedan, fanns inget som hette borgenär, utan det hette medlåntagare, och en sådan krävdes för att vi skulle få lån. Det var bara en lokal sparbank som ens gav lånelöfte. Jag tyckte då, och tycker fortfarande, att de kräver orimligt mycket pengar kvar när allt är betalt. Det ni kan göra är ju att byta bank om ett par år. Vi var tvungna att låsa in oss för två år, sedan omförhandlade vi. Efter ytterligare två år flyttade vi lånen till Hypoteket och snart flyttar vi igen i samband med utökade lån för renovering. Från 1,72 % för fem år sedan till 1,05 % idag... Som väl är värderas vårt hus till ca 2,585 gånger mer än vad vi köpte det för.
Som sagt, borgenär fanns garanterat för det är banken som är borgenär. Borgensman fanns också det med (vilket är det du menar när du skriver borgenman) men används mer och mer sällan då medlåntagare än enklare att driva in skulder från för banken (borgenären).N NoiseMaker skrev:När vi sökte lån, för sju år sedan, fanns inget som hette borgenär, utan det hette medlåntagare, och en sådan krävdes för att vi skulle få lån. Det var bara en lokal sparbank som ens gav lånelöfte. Jag tyckte då, och tycker fortfarande, att de kräver orimligt mycket pengar kvar när allt är betalt. Det ni kan göra är ju att byta bank om ett par år. Vi var tvungna att låsa in oss för två år, sedan omförhandlade vi. Efter ytterligare två år flyttade vi lånen till Hypoteket och snart flyttar vi igen i samband med utökade lån för renovering. Från 1,72 % för fem år sedan till 1,05 % idag... Som väl är värderas vårt hus till ca 2,585 gånger mer än vad vi köpte det för.
Var kommer den här missuppfattningen om borgenär från?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Skogsägare
· 21 926 inlägg
Från tanken att den som skriver sig i borgen är borgenär, på samma sätt som att den som finansierar något är finansiär. Det är väl egentligen svårare att förstå att den som lånar ut något är borgenär. Det är ett mindre genomskinligt samband där.T TobiasStockholm skrev:
Nästan alla tror faktiskt fel här, så till den grad att jag förutspår att ordet i sin ursprungliga betydelse kommer att sluta användas och ordböckerna snart kommer kompletteras med ”äv. som synonym t. borgensman”.
Klart barn kostar pengar.S Sofinor skrev:Hej!
Jag vet egentligen inte varför jag skriver de här, vill väl bara ha lite tankar, råd och inputs. Min stora dröm har alltid varit att bo i hus. Nu går jag och min pojkvän tankar på att köpa hus tillsammans.
Satt och drömde mig bort och bestämde mig för att räkna på bolån på olika bankers hemsidor.
Min månadsinkomst före skatt blir lite missvisade eftersom jag jobbar ob tider.
När jag sökte bolån för ett år sedan för min lägenhet va dom intresserade av min årsinkomst och inte månadsinkoms innan skatt. Det skiljer sig några tusen i månaden efter ob tillägg.
Efter att ha fyllt i våra uppgifter som bara bestod av månadsinkoms innan skatt, ingen ob medräknat, och vad vi kan sälja våra bostadsrätter för och gå in med i kontantinsats så fick jag fram en siffra för bolån. Har då heller inte räknat med min pojkväns "bisyssla" som genererar alltifrån 15k/år till 40k/år.
Gick sedan tillbaka för att jag missat att fylla i att min pojkvän har två barn.
Siffran ändrades då med hela 645k.
Är det så vanligt att lånelöftet sänks med så pass mycket för att det finns 2 barn med i bilden?
Jag fick en chock. Nog för att jag vet att barn kostar pengar men va inte alls beredd på att lånelöftet skulle sjunka så mycket.
Även om jag vet att barnbidrag och underhållsstöd inte räcker ända fram till allt är det ju ändå ett tillskott på några tusen i månaden som banken då inte räknar med. (barnen bor med honom på heltid och han får underhållsstöd från barnens mamma)
När lånelöftet sänktes så pass så kraschade mina drömmar lite. Trodde att vi skulle ha tillräckligt med kontantinsats för att kunna köpa hus på orten vi bor på. Har räknat på 15% i kontantinsatts. (600k insats) Flera av kalkylerna har räknat med en belåningsgrad på 70% och en visade t om bara 46,5% belåningsgrad. Dessa går inte att ändra. Bara på en av alla banker fick man fylla i om man fick underhåll för barnen eller betalade)
Första uträkningen hade nätt och jämt räckt till ett hus här på orten men den andra uträkningen (efter att ha fyllt i barnen) kommer inte alls räcka till ett hus här....
Tankar? Inputs?
Jag vill inget hellre än att vi ska kunna bo som en familj och jag vet att de kanske låter löjligt men känner redan att min tid för att få egna barn osv rinner ut så detta kändes verkligen som en käftsmäll.
Kanske blev mitt inlägg rörigt, ber om ursäkt för de. Känslorna går upp och ner.
Helt rätt. Om de inte finns utrymme för barnen så sänks löftet så de finns utrymme.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 948 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 948 inlägg
Jag har tidigare i tråden rekommenderat Handelsbanken, som jag har haft mycket bra erfarenhet av, med olika kontaktpersoner på tre olika kontor. De har hjälpt till och löst problem som dykt upp på vägen när jag missuppfattat något och blivit den med något papper. De har varit otroligt lösningsorienterade.
Vi hade en kontaktperson tidigare som hörde av sig och önskade god jul etc och när ränterabatten köpte ut ringde hen och sa "er rabatt är på väg att köpa ut, men jag fixar så ni har samma rabatt ett år till". Sånt är värt en hel del tycker jag.
Med det sagt så slutade hen för några år sen och ersattes med en ny yngre "förmåga". När vi skulle separera jag och mitt ex så sa den nya förmågan att det inte var något problem med överbryggningslån till sambon nya bostad. När det väl var dags så gick det inte alls. Samtalet gick ungefär så här:
Sambo: men du sa att det inte var något problem och nu ska vi ju betala?
Förmåga: Ja jag sa det, men det var fel
Sambo: Hur löser vi det här då?
Förmåga: Ja du måste ju betala för din nya bostad, med det kan vi inte hjälpa dig med.
I det läget hade vi redan ett påskrivet kontrakt på att sälja vårt hus så pengar skulle komma in så det räcker 2-3 månader senare.
Sambon kontaktade kontorschefen som beklagade hanteringen. Banken kunde lösa det, men tyvärr fanns ingen annan kontaktperson på kontoret än den nya förmågan som sambon inte ville ha att göra med. Kontorschefen tipsade om ett annat kontor, närmare den nya bostaden och där fick sambon ett ypperligt mottagande och man löste problemet snabbt och smärtfritt.
Med andra ord, råkar man ut för en mindre lyckad individ så är det ibland lönt att försöka med någon annan. Det kan vara mycket svårare hos de banker som har en automatiserad central process.
Vi hade en kontaktperson tidigare som hörde av sig och önskade god jul etc och när ränterabatten köpte ut ringde hen och sa "er rabatt är på väg att köpa ut, men jag fixar så ni har samma rabatt ett år till". Sånt är värt en hel del tycker jag.
Med det sagt så slutade hen för några år sen och ersattes med en ny yngre "förmåga". När vi skulle separera jag och mitt ex så sa den nya förmågan att det inte var något problem med överbryggningslån till sambon nya bostad. När det väl var dags så gick det inte alls. Samtalet gick ungefär så här:
Sambo: men du sa att det inte var något problem och nu ska vi ju betala?
Förmåga: Ja jag sa det, men det var fel
Sambo: Hur löser vi det här då?
Förmåga: Ja du måste ju betala för din nya bostad, med det kan vi inte hjälpa dig med.
I det läget hade vi redan ett påskrivet kontrakt på att sälja vårt hus så pengar skulle komma in så det räcker 2-3 månader senare.
Sambon kontaktade kontorschefen som beklagade hanteringen. Banken kunde lösa det, men tyvärr fanns ingen annan kontaktperson på kontoret än den nya förmågan som sambon inte ville ha att göra med. Kontorschefen tipsade om ett annat kontor, närmare den nya bostaden och där fick sambon ett ypperligt mottagande och man löste problemet snabbt och smärtfritt.
Med andra ord, råkar man ut för en mindre lyckad individ så är det ibland lönt att försöka med någon annan. Det kan vara mycket svårare hos de banker som har en automatiserad central process.
Skogsägare
· 21 926 inlägg
Har liknande erfarenheter från Handelsbanken. Började med en duktig privatsäljare som snabbt befordrades till företagssäljare och hade därefter två andra som gick samma väg. Fjärde kontakten kändes som att jag hade dragit svarte Petter och då jag insåg att vederbörande aldrig skulle befordras någonstans var det till att välja väg därifrån. Jag valde att rösta med fötterna då jag ändå inte kände att det gav något med en personlig säljare.Fairlane skrev:
Det är dyrt med barn... Om man räknar som Länsförsäkringar gör så kostar ett barn 7-13 år 500 572kr under den tiden. Minus ett halvt barnbidrag 448 072kr. 64 010kr per år och 5 5 334kr per månad.S Sofinor skrev:Hej!
Jag vet egentligen inte varför jag skriver de här, vill väl bara ha lite tankar, råd och inputs. Min stora dröm har alltid varit att bo i hus. Nu går jag och min pojkvän tankar på att köpa hus tillsammans.
Satt och drömde mig bort och bestämde mig för att räkna på bolån på olika bankers hemsidor.
Min månadsinkomst före skatt blir lite missvisade eftersom jag jobbar ob tider.
När jag sökte bolån för ett år sedan för min lägenhet va dom intresserade av min årsinkomst och inte månadsinkoms innan skatt. Det skiljer sig några tusen i månaden efter ob tillägg.
Efter att ha fyllt i våra uppgifter som bara bestod av månadsinkoms innan skatt, ingen ob medräknat, och vad vi kan sälja våra bostadsrätter för och gå in med i kontantinsats så fick jag fram en siffra för bolån. Har då heller inte räknat med min pojkväns "bisyssla" som genererar alltifrån 15k/år till 40k/år.
Gick sedan tillbaka för att jag missat att fylla i att min pojkvän har två barn.
Siffran ändrades då med hela 645k.
Är det så vanligt att lånelöftet sänks med så pass mycket för att det finns 2 barn med i bilden?
Jag fick en chock. Nog för att jag vet att barn kostar pengar men va inte alls beredd på att lånelöftet skulle sjunka så mycket.
Även om jag vet att barnbidrag och underhållsstöd inte räcker ända fram till allt är det ju ändå ett tillskott på några tusen i månaden som banken då inte räknar med. (barnen bor med honom på heltid och han får underhållsstöd från barnens mamma)
När lånelöftet sänktes så pass så kraschade mina drömmar lite. Trodde att vi skulle ha tillräckligt med kontantinsats för att kunna köpa hus på orten vi bor på. Har räknat på 15% i kontantinsatts. (600k insats) Flera av kalkylerna har räknat med en belåningsgrad på 70% och en visade t om bara 46,5% belåningsgrad. Dessa går inte att ändra. Bara på en av alla banker fick man fylla i om man fick underhåll för barnen eller betalade)
Första uträkningen hade nätt och jämt räckt till ett hus här på orten men den andra uträkningen (efter att ha fyllt i barnen) kommer inte alls räcka till ett hus här....
Tankar? Inputs?
Jag vill inget hellre än att vi ska kunna bo som en familj och jag vet att de kanske låter löjligt men känner redan att min tid för att få egna barn osv rinner ut så detta kändes verkligen som en käftsmäll.
Kanske blev mitt inlägg rörigt, ber om ursäkt för de. Känslorna går upp och ner.
Två barn 10 668kr per månad.
Om inkomster ska räknas med som OB brukar de ofta behöva styrkas så att de är regelbundna. Kontantinsatsen på 15% är ett krav från staten. Lånelöftet är en bedöming från banken vad ni kommer vara kapabla att betala ränta och amortering på och även en ganska stor marginal utöver det. Jag tror det var 5000kr extra i vår kalkyl när vi byggde och tog lån sist.
Har man många inkomster så är det nog lättare att boka ett möte med banken.
SBAB var de enda som lånade ut pengar till oss när vi köpte hus senast. Det har fungerat mycket bra, bortsett från att de ringde en fredagskväll och berättade att de inte tänkte låna ut några pengar till oss, efter att kontraktet var påskrivet. Vi hade haft tät kontakt med banken hela tiden så det kom som en total överraskning. Det löste sig dock efter en nervös helg och därefter har allt fungerat smärtfritt.
Hoppas du har fel för det känns lite märkligt om ett ord sakta men säkert skulle förändras till att i det närmste ha helt motsatt innebörd jämfört med den ursprungliga.Nötegårdsgubben skrev:
Enl bankerna (lf) så kostar ett barn mellan 0-6 år 6015 kr. De tvingar alltså in den summan vare sig du lägger det eller det dubbla per barn.Kristian Ask skrev:
Det är dyrt med barn... Om man räknar som Länsförsäkringar gör så kostar ett barn 7-13 år 500 572kr under den tiden. Minus ett halvt barnbidrag 448 072kr. 64 010kr per år och 5 5 334kr per månad.
Två barn 10 668kr per månad.
Om inkomster ska räknas med som OB brukar de ofta behöva styrkas så att de är regelbundna. Kontantinsatsen på 15% är ett krav från staten. Lånelöftet är en bedöming från banken vad ni kommer vara kapabla att betala ränta och amortering på och även en ganska stor marginal utöver det. Jag tror det var 5000kr extra i vår kalkyl när vi byggde och tog lån sist.
Har man många inkomster så är det nog lättare att boka ett möte med banken.
Jag vill påstå att mellan 0-1 år så kostar blöjor och ersättning ( om man inte kan amma)
Alla jag känner har fått kläder så det räcker och blir över vid födseln (förutsatt att man har familj som ger i present)
När barnet sen äter normal mat så går matkostnaden ner till i princip noll (ja jag äter mindre
Det som gör det hela skevt är att bankerna tror på att alla köper ny barnvagn, dyr spjälsäng dyrt skötbord. Det är ju inte alla som kan lägga 12-13 tusen på en barnvagn utan köper begagnat.
Hos oss kostar barnet (2år) endast blöjor, omsorgsavgiften ( som blir typ 200 spänn om du räknar av barnbidraget) och en femhunka på sparkontot i månaden.
De som säger annat och har ett friskt barn lägger alldeles för mycket pengar, gör det barnet en tjänst och starta upp sparkonto istället.
Tyvärr får man inte ändra kalkylerna som de hittar på. De räknar med att du ska betala x antal hundra för telefon, x antal pengar på media osv.