P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja, jag tror inte på förändring. Men det har blivit för mycket girighet! 😢
Är det girighet att låna ut pengar för 5% ränta när inflationen är i trakten av 10% ?

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Nej tvärtom - de borde ta ansvar istället för att leka von Pluring.
Vem förutom en psykopat kan vara nöjd?
Det jag skrev var en strikt logisk konsekvens av det du skrev. Nu talar du 180 grader mot dig själv.

Bankerna har inte dragit på sig stora kreditförluster => dom har varit omdömesgilla och restriktiva i sin kreditgivning => dom orsakar inte ett problem i samhället med sin kreditgivning.

Var är logiska felet?

Eller kör du utan logik? Det skulle förklara dina inlägg.

• Gilla
  • Arg
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Jag fattar inte varför det kan vara rätt att bankerna gör miljarder i vinst (VINST) varje kvartal när hushållen går på knäna.
Vad är problemet?

Då är systemet fel och behöver ändras. Jag är faktiskt helt oförstående till de som är nöjda med att det är så här.
Vad är fel?

Varför har inte du startat en bank som inte går med vinst då?
Det vore det självklara med din anti-vinst-inställning.

Nu verkar det som du menar att andra människor ska göra det DU känner är rätt. Men du skall inte själv behöva göra det.

Det hade inte behövt vara så heller. Man behöver inte föreställa sig kommunism som alternativ.
Eftersom inte du (och andra som har problem med vinster) frivilligt startar en bank som inte går med vinst, så blir alternativet kommunism. Ett Nordkorea.
I Italien beskattade man bankernas övervinster i år t.ex. och jag tror ingen kan påstå att det inte är en fungerande marknad och ekonomi.
Italiens ekonomi är faktiskt inte särskilt välfungerande. Dom har inte haft tillväxt på 20+ år. Det råkade vara ett dåligt exempel.

Men ökad skatt på banker blir bara en överföring av kostnaderna på deras kunder. Bankerna höjer utlåningsräntan och sänker inlåningsräntan så dom får loss pengar till extra-skatten.
Så är det med skatt på alla företag. Dom tvingas ta till skatten av kunderna.

Ökade skatter är i praktiken bara en sänkning av levnadsstandarden.
Finns det verkligen folk som tror något annat?

• Gilla
  • Arg
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.