11 631 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Lån på 2 500 000kr
Ett omoraliskt tips om ni ska köpa ett hus för 2 375000 och vill baka in bef lån så får ni försöka få säljaren att gå med på att skriva 2,5 miljoner som köpesumma och sedan få tillbaks 130000:- "kontant".
Lite svårt med de summorna bara eftersom de får förmodligen reavinstskatta redan innan.
Lite svårt med de summorna bara eftersom de får förmodligen reavinstskatta redan innan.
Exakt det jag menade!ErikL skrev:
Man kanske tror att man kommer amortera ner lånen så att dom inte är så stora om
några år. Så kanske man lite slarvigt resonerar MEN nu är det ju lån på flera miljoner
och de betalar man inte av i en handvändning.
Jag hade inte heller någon slutsats så din var inte en alternativ slutsats utan just
en slutsats.
Man kanske inte ens kan amortera 2 000 kr/mån om man dragit på sig för stora lån
speciellt om nu räntan går upp. Kanske måste man utnyttja amorteringsfriheten
under en tid. Marginaler, det är viktigt med marginaler.
Vi har 2,4 i lån och och tjänar det dubbla (har dock varit föräldra ledig ett tag nu) har ett barn. Har en gammal bil (Saab 92) och inga dyra vanor. Har dock renoverat väldigt mycke (material kostar) de senaste tre åren och har ett gammalt hus som inte är helbilligt att värma upp trots ny pellets panna. Det går ingen nöd på oss men det är inte mycket som blir över ändå. (Inga utlandssemestrar eller andra extravaganser.) Blir kanske bättre när man inte renoverar för ett antal tusen i månaden. Skulle ändå avråda att låna så mycket med de inkomsterna Ni har. Det är inte roligt att känna att det är helt tomt i plånboken varje månad.
mvh plexi
mvh plexi
pleximaster: Så ni har 68.000 kvar efter skatt varje månad och tycker det är lite knapert med ett lån på 2.4? Nu vet jag inte riktigt hur många tusen ni renoverar för varje månad men det känns som det borde bli en hel del pengar kvar om man inte har några dyra vanor 
Hej Fredrik,
Jag tror inte det är omöjligt att få lån, ge inte upp och kolla med olika banker.
Om ni har möjlighet att bygga ert hus så ska ni göra det. Självklart kan det bli tufft för er när det gäller ekonomin och ni kanske förmodligen få avstå från vissa saker.
Och om det någon gång i framtiden går så långt att ni känner att boendekostnaden blir för stor kan det vara bra att veta vad marknadsvärdet är på ert hus. Bygger ni i tätort, attraktivt område eller på landet? Det är bra att veta att man får tillbaka pengarna om man skulle behöva flytta p g a ändrade inkomstförhållanden eller ökade utgifter.
Håller tummarna att ni hittar en lösning och får era lån!
Jag tror inte det är omöjligt att få lån, ge inte upp och kolla med olika banker.
Om ni har möjlighet att bygga ert hus så ska ni göra det. Självklart kan det bli tufft för er när det gäller ekonomin och ni kanske förmodligen få avstå från vissa saker.
Och om det någon gång i framtiden går så långt att ni känner att boendekostnaden blir för stor kan det vara bra att veta vad marknadsvärdet är på ert hus. Bygger ni i tätort, attraktivt område eller på landet? Det är bra att veta att man får tillbaka pengarna om man skulle behöva flytta p g a ändrade inkomstförhållanden eller ökade utgifter.
Håller tummarna att ni hittar en lösning och får era lån!
spencer1 skrev:
Som sagt, vi har som sagt renoverat mycket, det blir säkert mer än ett par tusenlappar i månaden och vi har också ammorterat av 100000 sen vi köpte huset för tre år sedan. Kanske har för mycket hängslen och livrem mentalitet men sån är jag.
till pleximaster! bra att amotera 100 000! om man har råd!!
Sedan vill jag bara säga det att vi nu har lånelöfte ifrån både seb och swedbank på 2 500 000kr ...
vet inte vad slut priset blir men hoppas på att det räcker med 2,3.
Vi kommer kommer bygga 2mil utanför gbg om vi anser oss ha råd...
Mvh Fredrik
Sedan vill jag bara säga det att vi nu har lånelöfte ifrån både seb och swedbank på 2 500 000kr ...
Mvh Fredrik
spencer1 skrev:till pleximaster! bra att amotera 100 000! om man har råd!!
---
Hej, har ni räknat med lagfart/pantbrevs kostnaderna? Jag menar ni har väl som vi, ingen kontantinsats eller ekonomi till lagfart/pantbrev?
Swedbank i Växjö krävde dom att vi sparade ihop dock till minst 50 % av den kostnaden. Resten skulle dom baka in i topplånet.
Baka in övriga lån var helt omöjligt för dom. Vi har lån på 110.000:- .. Vilket är 93.000:- kvar på.
/Jimmy
Håller med visst går det att spara ihop till ett hus, vi köpte hus för 2 år sedan och hade sparat ihop allt, slutade dock med att vi knuffade in 100K kontant och behöll resten i fonder då vi räknade på att det skulle ge bättre avkastning. Hittills har det stämt, men det känns även bra att kunna gå in på banken vilken dag man vill och bara slanta av lånetSwetrot skrev:
Min filosofi är och har alltid varit: "Man får rätta mun efter matsäcken."
Säkert hade man kunnat köpa flott villa som 25-30-åring, utan sparkapital. Det alternativet existerade dock inte för mig. Jag tittade visserligen på små torp i renoveringsbehov som skulle ha kunnat passa min plånbok, men valde att istället spara för senare köp.
Idag bygger vi ett gediget tvåvåningshus i lösvirke, och vi har sparat till ungefär halva huset. Vi kommer inte att inreda ovanvåningen förrän vi har råd att lägga ut kontant (om 1-2 år). Jag bryr mig inte ett skvatt om hur fina köksapparater grannarna har och hur fina bilar de har råd att köra. Själv kör jag en rishög från 1988
Men vi kommer att ha ett jäkligt fint hus 
Har kompisar i 35-40 års åldern som sparat ihop till hela bygget på över 200 kvm. Byggtiden blev visserligen närmare 3 år (de gjorde mycket själva) men nu har de inga lån överhuvudtaget !
Vill även tillägga att vi får låna ungefär 3 gånger så mycket som vi kommer att behöva.
Säkert hade man kunnat köpa flott villa som 25-30-åring, utan sparkapital. Det alternativet existerade dock inte för mig. Jag tittade visserligen på små torp i renoveringsbehov som skulle ha kunnat passa min plånbok, men valde att istället spara för senare köp.
Idag bygger vi ett gediget tvåvåningshus i lösvirke, och vi har sparat till ungefär halva huset. Vi kommer inte att inreda ovanvåningen förrän vi har råd att lägga ut kontant (om 1-2 år). Jag bryr mig inte ett skvatt om hur fina köksapparater grannarna har och hur fina bilar de har råd att köra. Själv kör jag en rishög från 1988
Har kompisar i 35-40 års åldern som sparat ihop till hela bygget på över 200 kvm. Byggtiden blev visserligen närmare 3 år (de gjorde mycket själva) men nu har de inga lån överhuvudtaget !
Vill även tillägga att vi får låna ungefär 3 gånger så mycket som vi kommer att behöva.
Själva fick jag och min flickvän låna total 123% av husets kostnad då banken tyckte mitt billån på 90' skulle bakas in där.
Dock så är det inte mer strax över miljonen, inkomst netto 16000+7500 = 23500.- / månad.
Skulle bli ganska exakt 10 000:- per månad inkl. 3000:- driftkostnad och räntor samt 2800,- i amortering på topplånen.
Dock så är det inte mer strax över miljonen, inkomst netto 16000+7500 = 23500.- / månad.
Skulle bli ganska exakt 10 000:- per månad inkl. 3000:- driftkostnad och räntor samt 2800,- i amortering på topplånen.
Medlem
· Västra götaland
· 109 inlägg
Vi hade inga problem med att få låna 2,5 heller.
Vi har dock en hyffsat bra månadsinkomst (58' brutto, ca 39' netto) tillsammans. Hade vi däremot haft mindre inkomst så hade vi själva tvekat till att låna den summan. Månadskostnad inkl drift beräknas hamna på ca 13' i månaden, inga lån upplagda än. Det plus två billån blir en del. Man måste ju ha lite självinsikt och erkänna att man vill leva också.
Rådet är väl att räkna och räkna om flera ggr, med räntehöjjningar, buffert, sparande mm..
Visst kan man spara ihop till en del. Men det borde räcka att spara så att man fåre en kostnad liknande lägenhets hyra på lånet.
Vi har dock en hyffsat bra månadsinkomst (58' brutto, ca 39' netto) tillsammans. Hade vi däremot haft mindre inkomst så hade vi själva tvekat till att låna den summan. Månadskostnad inkl drift beräknas hamna på ca 13' i månaden, inga lån upplagda än. Det plus två billån blir en del. Man måste ju ha lite självinsikt och erkänna att man vill leva också.
Rådet är väl att räkna och räkna om flera ggr, med räntehöjjningar, buffert, sparande mm..
Visst kan man spara ihop till en del. Men det borde räcka att spara så att man fåre en kostnad liknande lägenhets hyra på lånet.