Mac_attack
Hej!
Är på gång med att ev. köpa min första villa, men jag undrar hur det fungerar med lån för renovering.
Hur är förfarandet vanligtvis? Om man ex. har ett max lånelöfte men inte nyttjar hela, kan man då vanligtvis låna mer för renovering till samma eller liknande låneränta?

Någon som vet hur det fungerar om man har Enkla (0,95%) eller Stabelo (1,29%) för bolånet?
Då får man söka nytt lån enbart för renovering och tänker att man inte lyckas få lika bra erbjudande eventuellt som om man hade hela bolånet i banken man kontaktar. Kan det vara värt att undvika Enkla eller Stabelo för den sakens skull, om man köper äldre hus med en del renoveringsbehov?

Tack på förhand!

Nej, du kan inte räkna med att få låna upp till lånelöftets tak till en renovering. Banken vill veta vad huset kan antas vara värt efter renoveringen. Beroende på läge, och vad du renoverar så kan värdet gå upp med allt från 0 - 150% av vad du lägger ned på en renovering.

De nya bolåneföretagen, framförallt Enkla tar så vitt jag fattat bara över bef. lån från en annan bank, du måste ha lånet först i någon annan bank.

Å andra sidan så om du då flyttar lånet till ex. Enkla, så kommer ingen bank att vilja låna ut mer till dig.

• Gilla
LeadSupply
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.