Hejsan!
Jag har nyligen flyttat in i en liten 40-talslägenhet och just nu ser de tre "lamputtagen" i lägenheten ut så här:

1.
Kablar sticker ut ur ett lamputtag i taket med en gammal, omonterad ljuskopplingsdos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.
Ojordat lamputtag i tak med synliga kablar och utan armaturdoslock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3.
Ett öppet lamputtag i ett tak med synliga kablar och en omonterad armatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle vilja sätta in ett armaturdoslock istället för att se kablarna sticka ut ur taket.
Vad är det jag behöver köpa isåfall?
- Infällt uttag eller utanpåliggande?
- Jordat uttag för nr. 1 & 2 och ojordad för nr. 3?

Något annat jag bör tänka på?

Tack!
 
Köp utanpåliggande med jord till dem som har jord och utan jord till dom utan
 
optimum
Utanpåliggande med krok så du kan hänga armaturen i
Exempelvis sådant här

Takfäste med krok för att hänga armatur på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
optimum
OBS bryt strömmen före
 
Lovar att bryta strömmen innan. ;)
Tackar! Då blir det två jordade och ett ojordat utanpåliggande uttag!
 
optimum
Första bilden sticker röret ut rätt så långt. Om det är ett stålrör bör du se till att det får plats i uttaget.
Är det platsrör så kan man bryt bort lite av utsticket.


Glömde en sak.

Välkommen till forumet :D
 
Tror det är plaströr så kan nog kapa av en bit :)

Tack för det! :D
 
Är huset från 40-talet så är det nog stål eller plåtrör.
 
optimum
Sedan behöver du en slagborrmaskin, plugg och skruv för att sätta upp nya uttagen.
OBS borra inte i kableröret.
 
Och detta arbete är inget man får göra utan auktorisation.
(Så var det sagt också)
 
Tack alla!
En sista fråga:
Ska takuttagen vara 2-pol eller 3-pol?
 
Dagens lamputtag är alla tvåpoliga, eventuellt med skyddsjord med skyddsjord räknas inte som en pol.
Så vad föranleder frågan?
Jag kan inte se av tråden att dina tre uttag är identifierade till 100%.
På första bilden syns tre trådar, vilket antingen kan vara en ojordad trepolig kronkoppling eller skyddsjordad tvåpoligt uttag.
Vad det ska vara beror på uttagets placering. Över diskbänk och i badrum kan jag tänka mig att lamputtaget är skyddsjordat, men över matplatsen i köket och i övriga torra rum kan de vara ojordade. Det ska stämma överens med vägguttagen inom samma område.
 
Nr 1. Finns i vardagsrum, varav uttagen är jordade.
Nr 2. Finns i kök, varav uttagen är ojordade.
Nr 3. Finns i hall, varav uttagen är ojordade.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Och detta arbete är inget man får göra utan auktorisation.
(Så var det sagt också)
Nja, som lekman får man byta tex lamputtag, i TS fall så sitter det fel typ av lamputtag (för sladdmontage istället för fast montage) så då är frågan hårklyveri.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nja, som lekman får man byta tex lamputtag, i TS fall så sitter det fel typ av lamputtag (för sladdmontage istället för fast montage) så då är frågan hårklyveri.
Hårklyveri, kan så vara, men utan aukt. får man inte ändra apparattyp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.