Hejsan!
Jag har nyligen flyttat in i en liten 40-talslägenhet och just nu ser de tre "lamputtagen" i lägenheten ut så här:
1.
2.
3.
Jag skulle vilja sätta in ett armaturdoslock istället för att se kablarna sticka ut ur taket.
Vad är det jag behöver köpa isåfall?
- Infällt uttag eller utanpåliggande?
- Jordat uttag för nr. 1 & 2 och ojordad för nr. 3?
Något annat jag bör tänka på?
Tack!
Jag har nyligen flyttat in i en liten 40-talslägenhet och just nu ser de tre "lamputtagen" i lägenheten ut så här:
1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.
Logga in
Skapa konto
3.
Logga in
Skapa konto
Jag skulle vilja sätta in ett armaturdoslock istället för att se kablarna sticka ut ur taket.
Vad är det jag behöver köpa isåfall?
- Infällt uttag eller utanpåliggande?
- Jordat uttag för nr. 1 & 2 och ojordad för nr. 3?
Något annat jag bör tänka på?
Tack!
Och detta arbete är inget man får göra utan auktorisation.
(Så var det sagt också)
(Så var det sagt också)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Dagens lamputtag är alla tvåpoliga, eventuellt med skyddsjord med skyddsjord räknas inte som en pol.
Så vad föranleder frågan?
Jag kan inte se av tråden att dina tre uttag är identifierade till 100%.
På första bilden syns tre trådar, vilket antingen kan vara en ojordad trepolig kronkoppling eller skyddsjordad tvåpoligt uttag.
Vad det ska vara beror på uttagets placering. Över diskbänk och i badrum kan jag tänka mig att lamputtaget är skyddsjordat, men över matplatsen i köket och i övriga torra rum kan de vara ojordade. Det ska stämma överens med vägguttagen inom samma område.
Så vad föranleder frågan?
Jag kan inte se av tråden att dina tre uttag är identifierade till 100%.
På första bilden syns tre trådar, vilket antingen kan vara en ojordad trepolig kronkoppling eller skyddsjordad tvåpoligt uttag.
Vad det ska vara beror på uttagets placering. Över diskbänk och i badrum kan jag tänka mig att lamputtaget är skyddsjordat, men över matplatsen i köket och i övriga torra rum kan de vara ojordade. Det ska stämma överens med vägguttagen inom samma område.