5 450 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
"Lampsladd" i kabelkanal, fast installation?
Finns ju skruvade klamrar med plugg, fick ja göra i mitt garage, förlåt menade elmontören...A amoreex skrev:jo lite så är det ju..
Men hur skjutton klamra man en kabel snyggt när det är gips och kanske ej går o spika överallt?..
Då får jag se om jag hittar någon installationskabel som helst bara är 2x1.5.
kanske går o göra en fuling med 3x1.5 och klippa jordledaren?
eftersom lamporna är ojordade så behövs ju endast fas och nollan.
Ska vi vara petiga så är det 3G1,5 du ska ha istället för 3x1,5.A amoreex skrev:
”G” står för att ena ledaren är just GulGrön.
”X” står för att kabeln saknar gulgrön ledare.
2x1,5 är både dyrare och svårare att få tag på än 3G1,5.
haha bra att vara tydlig. Jag menade mer 3 ledare med 1.5mm2 area.Demmpa skrev:
Är inne för mycket på bilar med kablar etc.
hur många gråter att det är allvarlig brist om man klipper den där gulgröna sladden?
Om man ändå ej kan koppla den i lampan.
Så är det ju dumt att koppla den i dosan.
spelar det någon roll egentligen?Demmpa skrev:
Känns bara som onödigt merjobb?
eller är det mer för att kunna spara kabeln om man byter armatur i framtiden och den nya behöver jord?
aha okej!Demmpa skrev:
Hur isolerar man ledaren bäst sen då?
Är eltejp godkänt i såna lägen?
en så kallad ubåt är kanske bättre? Men osäker om det får plats inne i lampan
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
hej igen!Demmpa skrev:
du som verkar ha koll på de här.
Har idag handlat de som behövs.
Men kom nu på i efterhand att jag hade velat ha ett utanpåliggande eluttag för garageporten med som idag försörjs med förlängningskabel.
eftersom jag vet att det finns både nolla fas och jord samt tändtråd i kopplingsdosan i taket (det går redan vidare till andra delar i garaget med eluttag)
Tänkte jag att jag drar en kabel från dosan och tänkte då ta en 4 ledar kabel om de finns att köpa på lösmeter.. och sen en dosa där uttaget sitter. Och sen går de bara vidare med 3 ledare till lamporna.
så den 4 ledaren får innehålla tändtråd. Jord fas och nolla.
Och sen från uttaget vidare med endast tändtråd nolla och jord.
låter de rätt tänkt?
o ja jag vet att detta kräver behörighet men de gör även att spika en kabel/slang och koppla en lampa fast.
Nu kommer jag in lite sent i tråden. Fast installerad är såklart att föredra, men hade inte sett något jätteproblem med din initialt tänkta lösning med lampsladdar till lamputtag. Så har vi det i våra boningshus och ett garage räknas normalt som ett torrt icke brandfarligt utrymme. Du kan fortfarande välja att lägga kabeln i kabelkanal, dimension 10/20 eller 20/20 är då lämpligt.
En 4-ledare med fas, nolla, jord och tändtråd går utmärkt, det är så man normalt gör. Det man ska vara lite försiktig med är att mata ett uttag EFTER en ljusarmatur om temperaturen i armaturen förväntas bli hög.
Som en ”rolig” info så är ordet permanent borttaget i utgåva 3 av SS4364000. Motiveringen är att något som är permanent inte går att demontera/ta bort. Ordet är ersatt med varaktigt. En permanent ansluten armatur är numera varaktigt ansluten…
En 4-ledare med fas, nolla, jord och tändtråd går utmärkt, det är så man normalt gör. Det man ska vara lite försiktig med är att mata ett uttag EFTER en ljusarmatur om temperaturen i armaturen förväntas bli hög.
Som en ”rolig” info så är ordet permanent borttaget i utgåva 3 av SS4364000. Motiveringen är att något som är permanent inte går att demontera/ta bort. Ordet är ersatt med varaktigt. En permanent ansluten armatur är numera varaktigt ansluten…
bättre sent än aldrig!J Johan456 skrev:Nu kommer jag in lite sent i tråden. Fast installerad är såklart att föredra, men hade inte sett något jätteproblem med din initialt tänkta lösning med lampsladdar till lamputtag. Så har vi det i våra boningshus och ett garage räknas normalt som ett torrt icke brandfarligt utrymme. Du kan fortfarande välja att lägga kabeln i kabelkanal, dimension 10/20 eller 20/20 är då lämpligt.
En 4-ledare med fas, nolla, jord och tändtråd går utmärkt, det är så man normalt gör. Det man ska vara lite försiktig med är att mata ett uttag EFTER en ljusarmatur om temperaturen i armaturen förväntas bli hög.
Som en ”rolig” info så är ordet permanent borttaget i utgåva 3 av SS4364000. Motiveringen är att något som är permanent inte går att demontera/ta bort. Ordet är ersatt med varaktigt. En permanent ansluten armatur är numera varaktigt ansluten…
Har varit och bytt produkterna och det blir en tre ledad kabel som jag klamrar
Ja okej!
Jag kommer dock göra tvärt om. Eftersom det blir svårt att koppla vidare 4 ledare när bara armaturen har två anslutningar.
Eller du menar att man ska undvika att sätta uttaget efter armaturen?
det är LED armaturer och aldrig känt de varit ens ljumna efter någon timme tänd.
hur menar du nu?J Johan456 skrev:
min tanke är följande
50cm 4 ledad kabel till ett utanpåliggande uttag.
Därifrån går tre ledare vidare till armaturen cirka 150cm bort.
Sen där kopplas tändtråd och nolla.
Och jorden kopplas ej in då armaturen ej har jord.
sen har armaturen en vidare koppling i andra ändan där man kopplar på tändtråd och nolla vidare till nästa lampa
eller vad menar du blir uppvärmt?