Hej!
Frågeställning längst ner i inlägget.
Jag har köpt en takpendel jag avser hänga upp i fönstret. Det är en ny modern lampa, dubbelisolerad, alltså ej jordkabel. Det följde inte med någon Lamppropp. Se nedan:
Jag bor i en nybyggd lägenhet med jordade takuttag. Till mina fönster sitter takuttagen ca 2 dm från fönstren. Min första tanke var att köpa en ojordad propp med sladd från Ikea, dessa:
men eftersom uttagen intill mina fönster saknar lampkrok fungerade det inte rent praktiskt då koppens vikt ”drar ur” sladden ur uttaget. Av praktiska och estetiska skäl skulle jag vilja använda en sån här propp (nedan) då jag slipper kopp och där lampsladdar ansluts direkt i proppen (lampan i sig kommer inte hänga direkt direkt i proppen utan i en upphängningsanordning närmare fönstret): de enda som passar i jordade uttag är ju jordade proppar då de ojordade saknar hål för jordstiftet.
Mina frågor: KAN jag använda en sådan jordad lamppropp till min dubbelisolerade lampa i ett jordat uttag?
Följdfråga, är det KORREKT att göra så?
hälsningar
Frågeställning längst ner i inlägget.
Jag har köpt en takpendel jag avser hänga upp i fönstret. Det är en ny modern lampa, dubbelisolerad, alltså ej jordkabel. Det följde inte med någon Lamppropp. Se nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag bor i en nybyggd lägenhet med jordade takuttag. Till mina fönster sitter takuttagen ca 2 dm från fönstren. Min första tanke var att köpa en ojordad propp med sladd från Ikea, dessa:
Logga in
Skapa konto
men eftersom uttagen intill mina fönster saknar lampkrok fungerade det inte rent praktiskt då koppens vikt ”drar ur” sladden ur uttaget. Av praktiska och estetiska skäl skulle jag vilja använda en sån här propp (nedan) då jag slipper kopp och där lampsladdar ansluts direkt i proppen (lampan i sig kommer inte hänga direkt direkt i proppen utan i en upphängningsanordning närmare fönstret): de enda som passar i jordade uttag är ju jordade proppar då de ojordade saknar hål för jordstiftet.
Logga in
Skapa konto
Mina frågor: KAN jag använda en sådan jordad lamppropp till min dubbelisolerade lampa i ett jordat uttag?
Följdfråga, är det KORREKT att göra så?
hälsningar
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Det finns grader och gråzoner inom allt men jag säger Nej och Nej.
En lampa ska inte hänga i stickproppen. Ordna ett fäste på sladden som den kan hängas upp i, typ en sådan:
Och en ojordad lampa ska ha en ojordad stickpropp. Det anses visserligen Ok att montera en jordad stickpropp när det inte finns några alternativ eller svårt att få tag på rätt stickpropp i ojordat utförande. Men kan man undvika det så gör man det, och här går det utmärkt att undvika.
Mycket tråkigt att lampor säljs utan stickpropp nu för tiden....
En lampa ska inte hänga i stickproppen. Ordna ett fäste på sladden som den kan hängas upp i, typ en sådan:
Logga in
Skapa konto
Och en ojordad lampa ska ha en ojordad stickpropp. Det anses visserligen Ok att montera en jordad stickpropp när det inte finns några alternativ eller svårt att få tag på rätt stickpropp i ojordat utförande. Men kan man undvika det så gör man det, och här går det utmärkt att undvika.
Bo.Siltberg skrev:
Det finns grader och gråzoner inom allt men jag säger Nej och Nej.
[bild]
Tack för svaret! Jag får förtydliga mitt inlägg, lampan kommer inte hänga i stickproppen utan kabeln går ut från sidan, därefter var tanken att ha en upphängningsanordning närmare fönstret, precis som du visar.
Vad gäller det andra, vad finns det för alternativ idag? Är det bästa helt enkelt att byta takuttaget till ett med krok för att kunna använda ikeas plugg och dölja den med kopp?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Jag missförstod dig nog. Har du lamputtag i taket som saknar krok? Lamputtag i tak ska ha en krok... Visserligen sitter det nära väggen. Men vill du dölja lamputtaget med en kopp så behövs ju en krok. Man kan inte ta stöd i stickproppen. Så uttaget behöver bytas eller så får du vara utan kopp.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Jag skulle gjort som TS föreslog, satt en jordad stickpropp på den ojordade sladden. Det är förstås fel, men är det mer fel än att skarva på sladdstället med hopsvetsad stickpropp?
För som TS är inne på, det finns väl egentligen inget korrekt sätt att ansluta den där lampan till ett jordat uttag? Trots att den är dubbelisolerad och inte behöver jordas.
För som TS är inne på, det finns väl egentligen inget korrekt sätt att ansluta den där lampan till ett jordat uttag? Trots att den är dubbelisolerad och inte behöver jordas.
Klicka här för att svara