jag har monterat ett par plåtdörrar som hade 12mm insex

Hej,
Hade lustigt nog lite betongskruv hemma som verkar vara rekommenderat.
Men resultatet blir inte så bra, så här långt i alla fall.
Jag har vägt in karmen på alla sätt och vis. Diagonalt stämde det oförskämt bra, bara en mm diff. Nu har jag fäst karmen med både hylsan och betongskruv på gångjärnssidan. Jag har så här långt bara fäst den med EN skruv på låssidan vid låsblecket. Totalt blir det tre.
Nu är jag lite slut i skallen efter alla försök och hoppas på tips hur jag kan trimma in den sidan där bladet tar i, se bilder.
När jag gav upp för dagen kom jag på att jag kanske ska pröva att släppa ett varv på hylsa och skruv på övre gångjärnssidan. Dra i en betongskruv på övre låssidan och spänna den mot hylsan. Då kanske dörrbladet kommer få plats? Vad tror ni?
Mvh
Fredrik

• Finger som pekar på glipan mellan en dörrkarm och väggen där det är problem med monteringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en dörrkarm som tar emot mot en betongvägg med synlig betongskruv och träkil.
    Skapa konto
  • Dörrkarm monterad i vägg med synliga betongskruvar och justeringsproblem vid dörrbladet.
    Skapa konto
Så här gör jag.
Lyfter ur dörren, ställer in karmen så det är lika utrymme på varje sida.
Kollar överstycket med pass. Behöver gångjärnssidan höjas lägger jag nått under, om det är anslagssidan som behöver höjas gör jag ingenting nu.
Kollar att karmen är i lod mot väggen.
Lägger an en hylsa i mitten på gångjärnsidan och skruvar den.
Lägger an, kollar med pass nedre och sen övre hylsa, och skruvar, dubbelkollar/justerar att att allt är i lod på gångjärnssidan.
Nu hänger jag på dörren med resten av karmen lös och justerar in den efter dörren/kollar att glipan runt om är lika och att karm/dörr är i lod.

Hej
Enormt tack alla för alla svar.
Japp, jag följde i princip ditt exempel. Gjorde dock ett misstag då jag fäste låssidan innan jag hängde på dörren. Hade jag gjort som du sade hade det nog blivit bättre.
Men nu är den på plats.
Mvh
Fredrik
En vit dörr med lås och handtag monterad i en vitmålad vägg, med en tröskel av grus.
Skapa konto

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.