kimf kimf skrev:
skulle bara uppdatera, nu när jag fått lite mera data.
Är inte så orolig längre.

Överlag ser värdena bra ut, nedan är en graf där mörkgrön är temperaturen och ljusgrön är RF.
Snuddar vid "risk för mögel" linjen vid ett fåtal tillfällen. Bland annat runt 26:e mars och 7:e april.
Har även en otäck peak vid ca 87% RF och 8 grader C den 17:e feb. Men alla dessa är väldigt korta punkter. Ligger överlag med god marginal under gränsvärdena för hög luftfuktighet. Och nu när värmen börjar komma ser det väldigt bra ut. Vilket klart är väntat.
[bild]
Har lite åtgärder att göra i huset också, en dusch saknar pax-fläkt t ex. Som bör minska påverkan ännu mer där uppe.

Håller ni med mig, inget att ojja sig över dessa värden eller?
Satte du in pax-fläkten i badrummet? Påverkade den värdena på vinden något?

Kolla här då . 96 procent luft fuktighet . Vermikuliten sjöblöt å frostsprängning .

• Fuktig vägg med kondens och frostskador i ett oisolerat vindsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Bragul
  • Laddar…
S
Lofis Lofis skrev:
Kolla här då . 96 procent luft fuktighet . Vermikuliten sjöblöt å frostsprängning .
Jag hade exakt samma problem. I mitt fall så var det takläggaren (innan jag blev ägare) som inte dragit upp pappen nog mycket eller tätt nog mot skorstenen bakom plåten. Så när det regna och blåste så trycktes vattnet in under plåten och upp över pappkanten och ner längs murstocken.

Tak med plåtkant intill en murstock där pappen inte är dragen tillräckligt högt upp.
Skapa konto

Jag fick först prima pappen, sen lägga takmassa och sedan lägga glasfiberremsa över och slutligen kladda takmassa över glasfibret. Du lägger föst takmasa och duken, sen stryker du duken så massan blöder igenom duken innan du slutligen kladdar på ett läger till.
Gör detta på sommaren när det är torrt och fint.

Detta förutsätter att du inte har plåttak eller nått annat konstigt.

https://www.bauhaus.se/primer-asfaltslosning-1l#go-to-description
https://www.bauhaus.se/takmassa-ico-svart-20l
https://www.biltema.se/bat/batvard/kompositer/glasfiberremsa-2000017198

Obs, riktigt pissjobb. Inte nog man ska klydda med sele, spannar, takpapp och remsor. Det är kladdigt och allt fastnar på fingrarna. Man själv blir kladdig och repen blir kladdiga till selen. :rofl:

Redigerat:
S DanielF skrev:
Jag hade exakt samma problem. I mitt fall så var det takläggaren (innan jag blev ägare) som inte dragit upp pappen nog mycket eller tätt nog mot skorstenen bakom plåten. Så när det regna och blåste så trycktes vattnet in under plåten och upp över pappkanten och ner längs murstocken.

[bild]
Jag fick först prima pappen, sen lägga takmassa och sedan lägga glasfiberremsa över och slutligen kladda takmassa över glasfibret. Du lägger föst takmasa och duken, sen stryker du duken så massan blöder igenom duken innan du slutligen kladdar på ett läger till.
Gör detta på sommaren när det är torrt och fint.

Detta förutsätter att du inte har plåttak eller nått annat konstigt.

[länk]
[länk]
[länk]

Obs, riktigt pissjobb. Inte nog man ska klydda med sele, spannar, takpapp och remsor. Det är kladdigt och allt fastnar på fingrarna. Man själv blir kladdig och repen blir kladdiga till selen. :rofl:
Jag har plåttak . Vatten har runnit in genom spricka i murbruket som är runt insatsrören uppe på skorstenen , ner i vermekuliten som sjunkit flera meter ( vi bar ut ca 40 kilo ) . I tre år har det sipprat ner vatten å plötsligt så har skorstenen gått av under plåttaket inne , å vattnet började välla ut ur murstocken . MYCKET VATTEN .

Lånar denna tråd..

Vi har haft en del problem med vår vind (Kallvind med två luftventiler, en i skorsten och en i gaveln. Isolerat på golvet ner till plan 2). Huset köpte vi förra året och då var det en del mögel. Besiktningsmannen skrev att man får sanera och se över ventilationen i huset (inte tillräckligt undertryck). Vi gjorde det och kom fram till en del lösningar (bl.a. fattades en fuktspärr fattades i ett sovrum på andra våningen). Vinden såg friskare ut i somras men hade en fukttekniker som kontrollmätte nu för ett tag sedan. Hög luftfuktighet tyckte han (han ville givetvis sälja produkter också, en trygghetsvakt). Men pratade med en annan som tyckte jag skulle avvakta och mäta själv.

Har mätt senaste dagarna och kollat på nätet. Ibland ligger RF på gräns för mögel (t.ex. 78% vid 16% i ett par timmar). Några enstaka toppar är väl ok men vad händer om man ligger lite över gränsvärdet ett par timmar om dagen. Eller för att få mögel måste den ligga över gränsen konstant? Är rädd för att det läcker luft upp på fler ställen? Skulle du RF på vind konstant ligga över RF ute?

• Graf med temperatur och luftfuktighet över tid för utomhus och vinden, visar variationer och toppar.
    Skapa konto
  • Gilla
Matsflyt
  • Laddar…
N newbie_house skrev:
Lånar denna tråd..

Vi har haft en del problem med vår vind (Kallvind med två luftventiler, en i skorsten och en i gaveln. Isolerat på golvet ner till plan 2). Huset köpte vi förra året och då var det en del mögel. Besiktningsmannen skrev att man får sanera och se över ventilationen i huset (inte tillräckligt undertryck). Vi gjorde det och kom fram till en del lösningar (bl.a. fattades en fuktspärr fattades i ett sovrum på andra våningen). Vinden såg friskare ut i somras men hade en fukttekniker som kontrollmätte nu för ett tag sedan. Hög luftfuktighet tyckte han (han ville givetvis sälja produkter också, en trygghetsvakt). Men pratade med en annan som tyckte jag skulle avvakta och mäta själv.

Har mätt senaste dagarna och kollat på nätet. Ibland ligger RF på gräns för mögel (t.ex. 78% vid 16% i ett par timmar). Några enstaka toppar är väl ok men vad händer om man ligger lite över gränsvärdet ett par timmar om dagen. Eller för att få mögel måste den ligga över gränsen konstant? Är rädd för att det läcker luft upp på fler ställen? Skulle du RF på vind konstant ligga över RF ute?
Den mätning du gjort visar inget konstigt. Du har en tröghet i förhållandena på vinden jämfört med uteluften men om du ser på de punkter där temperaturen är lika ute och inne så är RH värdena i princip desamma. Mätningen gjordes också när RH var ovanligt högt, nästan dimma ute och då ökar fuktigheten inne på en ventilerad vind också. Eftersom du har möjlighet att mäta så hade jag fortsatt med det för att se hur det ser ut några andra dagar när luften är torrare ute. Om du inte har inträngande vatten så att ytorna fuktats där du har ”mögel” så måste RH vara hög under längre perioder under den varmare delen av året, vintertid är fuktighetsinnehållet i luften väldigt litet även vid höga RH värden.

• Gilla
newbie_house
  • Laddar…
Tack för svar!

Glömde tillägga att huset är i Malmö :)

Men den kan ligga på över 75 % RF när det är typ över 15 grader. Förstår att det är ok om det är någon gång men hur ska man tänka om det sker varje natt? OK?

N newbie_house skrev:
Tack för svar!

Men den kan ligga på över 75 % RF när det är typ över 15 grader. Förstår att det är ok om det är någon gång men hur ska man tänka om det sker varje natt? OK?
Se det såhär. Om du har en välventilerad vind så är den i jämvikt med omgivningen. Men i de flesta fall är temperaturen på vinden högre än i ytterluften dvs RH är lägre på vinden än utanför. Men i de fall där det är mycket fuktigt ute, i ditt fall större 90%, kommer inte temperaturskillnaden mot på vind att ge ett RH under 75% och detta är i normalfallet inget problem. Jag skrev att du skulle fortsätta att mäta när det är torrare ute. Om du då mäter högre fuktighet på vinden än ute är det dags att fundera på var denna kommer ifrån. Men att det saknas en fuktspärr i något rum borde inte vara något problem, vi är många som bor i äldre hus där detta är mer regel än undantag utan att ha ”mögel” på vinden om vi undantar en och annan prick av svartmögel.

• Gilla
agb007 och 1 till
  • Laddar…
Senaste dagarna har det vandrat mellan rf 75-78 på vinden och 12-18 grader. Och ute har det växlat mellan 65-95. Tycker det är lite märkligt att vinden inte följer utomhus lite mer?

I alla fall. Var uppe på vinden ikväll för det har regnat kraftigt och fick se denna shock (vid skorsten) Nu öser det ner och jag behöver gå upp på taket antar jag och kolla men det är 20 tals hus med brant snedtak. Har ingen takstege eller säkerhetslina. Och är lite höjdrädd...men Tror ni det kan vara nåt svårt att laga? Antar det påverkat klimatet där uppe?

Hoppas man inte behöver byta hela taket...

• Vattenskadat trä och murbruk intill en skorsten på en vind.
    Skapa konto
N newbie_house skrev:
Senaste dagarna har det vandrat mellan rf 75-78 på vinden och 12-18 grader. Och ute har det växlat mellan 65-95. Tycker det är lite märkligt att vinden inte följer utomhus lite mer?

I alla fall. Var uppe på vinden ikväll för det har regnat kraftigt och fick se denna shock (vid skorsten) Nu öser det ner och jag behöver gå upp på taket antar jag och kolla men det är 20 tals hus med brant snedtak. Har ingen takstege eller säkerhetslina. Och är lite höjdrädd...men Tror ni det kan vara nåt svårt att laga? Antar det påverkat klimatet där uppe?

Hoppas man inte behöver byta hela taket...
Jag tror att du bör starta en ny tråd där du beskriver ditt läckage och kompletterar med bilder från utsidan av taket. Då kommer din fråga upp med egen rubrik och drar till sig uppmärksamhet, nu ligger du sist i en avhandlad tråd.

• Gilla
Bragul och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Hade en snickare uppe på taket idag. Såg inte bra ut..ja får starta en annan tråd kanske

N newbie_house skrev:
Tack för svar!

Vid oisolerad kallvind och kallare nätter där vindstemperaturen och eftersläpet med luftfuktigheten hänger kvar hinner råsponten bli kall och ackumulera onödig fukt. Med rätt ventilation och tätt bjälklag brukar det dock inte hinna bli ett problem, men det är ju svårt att veta. Trygghetsvakten hjälper dig att minimera eftersläpet, men jag är av uppfattningen att hålla bjälklaget tätt tillsammans med undertryck i huset är billigaste/enklaste lösningen.

Om du vill få en bättre bild över eventuell ånga som kommer underifrån så skulle jag rekommendera att mäta ånghalten istället för rf:en. Ångan jämnar ut sig med utomhusklimatet snabbare än temperaturen så därför är rf:en lite krånglig. Har du konstant högre ånghalt på vinden än ute så har du nog läckage inifrån.

Läckage i yttertaket bidrar ju även till mer ånga på vinden såklart, men det läckage du visat bidrar nog minimalt.

King Average King Average skrev:
Vid oisolerad kallvind och kallare nätter där vindstemperaturen och eftersläpet med luftfuktigheten hänger kvar hinner råsponten bli kall och ackumulera onödig fukt. Med rätt ventilation och tätt bjälklag brukar det dock inte hinna bli ett problem, men det är ju svårt att veta. Trygghetsvakten hjälper dig att minimera eftersläpet, men jag är av uppfattningen att hålla bjälklaget tätt tillsammans med undertryck i huset är billigaste/enklaste lösningen.

Om du vill få en bättre bild över eventuell ånga som kommer underifrån så skulle jag rekommendera att mäta ånghalten istället för rf:en. Ångan jämnar ut sig med utomhusklimatet snabbare än temperaturen så därför är rf:en lite krånglig. Har du konstant högre ånghalt på vinden än ute så har du nog läckage inifrån.

Läckage i yttertaket bidrar ju även till mer ånga på vinden såklart, men det läckage du visat bidrar nog minimalt.

Intressant, men hur mäter man ånga? Ja tanken är att skapa undertryck i huset och se till att bostadsventilation inte läcker uppåt.

Vi har dessutom bestämt oss att byta tak istället för att laga läckor. Taket är ändå lika gammalt som huset.

Vidare har jag fortsatt logga. Och idag mätte fukt i råspont som låg mellan 12-17% beroende var jag mätte. Jag tycker det ligger högt nu. Känns som vi inte har bra ventilation på taket eller det läcker fortfarande för mycket uppåt. Eller möjligtvis råspont som är fuktig utifrån. Se nedan, rf legat över 80% ganska länge trots ganska varmt ute. Ute har rf pendlat högt och lågt.

Graf som visar temperatur och luftfuktighet över tid med fluktuationer i både inomhus och utomhusvärden.
Skapa konto

Förutom detta såg jag detta på råsponten när jag var uppe. Begynnande mögel? Trodde det var frost innan men så kallt har det ju inte varit.

• Råspont i trä med tecken på fukt och möjliga mögelfläckar, närbild visar ytan med fuktdroppar.
    Skapa konto
  • Trävägg med råspont som visar tecken på fukt och potentiellt begynnande mögel.
    Skapa konto
N newbie_house skrev:
Vidare har jag fortsatt logga. Och idag mätte fukt i råspont som låg mellan 12-17% beroende var jag mätte. Jag tycker det ligger högt nu. Känns som vi inte har bra ventilation på taket eller det läcker fortfarande för mycket uppåt. Eller möjligtvis råspont som är fuktig utifrån. Se nedan, rf legat över 80% ganska länge trots ganska varmt ute. Ute har rf pendlat högt och lågt.

[bild]

Förutom detta såg jag detta på råsponten när jag var uppe. Begynnande mögel? Trodde det var frost innan men så kallt har det ju inte varit.

Kurvorna ser ganska normala ut för en kallvind med hög luftfuktighet ute och man ser hur lång tid det tar för vinden att anamma utomhusklimatet, har samma fenomen hos mig.

Kollar du t.ex den 10:e där du har ~2,7 grader utomhus när du har som kallast samtidigt som vinden håller 9 grader med 82% rf. Det ger en daggpunkt på runt 6 grader på vinden, så potentiellt finns det en chans att sponten hinner bli så kall att kondens slår ut, men det skiftar ju lokalt beroende på var du mäter i vinden och hur väl mätaren stämmer. Du har ~2g/m3 högre ånghalt på vinden än ute vid samma tidpunkt som följd av "segheten" och eventuellt luftläckage underifrån.

Där har du en av nackdelarna med kallvind när temperaturen skiftar snabbt över dygnet utomhus. Variationerna är ju som värst den här tidspunkten på året så förmodligen ser det bättre ut resten av året, men med nuvarande setup får du nog leva med att det kommer lite ytligt mögel på sponten. Öppna upp för mer ventilation och du får snabbare "upptorkning" av luften på vinden när det är torrare ute, men samtidigt hinner även vinden bli fuktigare snabbare när det är fuktigt ute.

Det finns ju lösningar som kan funka, t.ex. isolera yttertaket och stänga igen ventilationen samt koppla på t.ex trygghetsvakten, men det är ju onödigt dyrt.

Här finns en kalkylator för ånghalten: https://energy.extweb.sp.se/ffi/berakningar.asp och här finner du en kalkylator för att ta ut daggpunkt https://www.dimensionera.se/fukt/daggpunkt.php ifall det är av intresse.

Jag hade nog inte gjort mer än att säkerställa att det är tätt i bjälklaget och uppifrån, kanske tvättat av ytmöglet om jag orkat :)

• Gilla
Pallewea
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.