E
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja dåså. Då håller du ju med.
Absolut. Planerar ett mord i detta nu.

E El-Löken66 skrev:
Absolut. Planerar ett mord i detta nu.
Skall det vara den nivån på diskussionen så är det ju ganska meningslöst att fortsätta, eller hur?

P.S. Om ditt förr-förra inlägg alltså var menat att vara ironiskt, så är det bra att betänka att ironi sällan går fram över nätet. Skriv vad du menar istället.

E
Nivå eller inte så är det nog bara att acceptera att ditt resonemang inte håller och detta vet du givetvis också.

Folk bryter mot lagar dagligen, exempelvis hastighetsbegränsningar, det kan rimligen inte hända något ifall man ligger i 112 istället gör 110.

Men ingen skulle nog komma på tanken att påstå att detta på något sätt är rättfärdigat eller riktigt. Skulle man få böter för dessa 2 km/h för mycket skulle mycket sannolikt ett missnöje uppstå.

Men med avdragna marginaler kan någon enkelt lista ut att mätaren visat 120-125.

Jag själv tycker egentligen att det är ingen märkvärdig sak ifall någon skulle vilja sätta ett extra uttag eller bytta en strömbrytare mot en dimmer.

Men att låtsas som att det på något sätt är rätt eller lagligt blir bara löjligt.
Kan personen sin sak kommer det troligen inte hända något.

Hur man avgör detta över ett forum är en annan fråga. Bilder är ju alltid bra. Fast man får aldrig se bilder på slutresultatet, på något sätt blir det ändå en kompromiss då det är svårt att göra en elinstallation i efterhand man kan bli riktigt nöjd med.

Men är installationen utförd så bra den kan bli får man väl vara nöjd. Likväl sitter den där som ett monument över lagbrottet man begått, helst en utanpåliggande sådan.

Y YTONGlimmaren skrev:
Avemo, tack för kommentaren om laddaren. Tänkte använda "Supply" läge mesta tiden och växla ibland till Laddläge för att full ladda. Kollade det nu. CTEK skriver;
"Mode ”SUPPLY” (13.6V)I det här läget lämnar laddaren en konstant spänning på 13.6V. Det här är det bästa under-hållsläget för batterier där maximal kapacitet är viktig."
Antar att laddaren ger upp till 25A även i detta läge och det blir ström över till batteriet då prylarna sammanlagt behöver 80-180W flesta är ju bara standby. Vad tror du?

Prylarna drar olika ström - 2/3/8/1/4 A och längderna är mellan 1-18m, så från "hörnet" där strömförsörjningen finns går VPrör/kablar med 2,5/4/6 mm2 areor beroende på längd - alla tilltagna för att få max spänningsfall 0,4V.
Har använt kalkylator o säker de kablarna inte blir varma.

Min fråga är om mitt sätt att koppla in batteriet måste utföras av behörig elektriker ?
Intressant, har också tänkt skapa ett 12V nät till liknande grejer framöver när jag får tid någon gång :)
En sak jag funderar på är om det finns någon risk att köra alla dessa på 13,6V istället för just 12V? Många av grejerna har säkert en StepDown DC-DC omvandlare direkt på ingången i apparaten som hanterar denna spänning bra, men har alla det? Tänker tex på NASet. Hårddiskar brukar ju vilja ha både 5V och 12V. Risken är väl att den tar 12V ganska oförändrat direkt till diskarna tänker jag? Har du resonerat något kring detta? Själv har jag inte hunnit börja tänka riktigt ännu :) För att vara på säkra sidan skulle man ju kunna ha en spänningsomvandlare ner till 12V, men de effektiva brukar vilja ha större skillnad mellan in och utgång. Ett alternativ är möjligen att ha 24V batteri istället.

E El-Löken66 skrev:
Men att låtsas som att det på något sätt är rätt eller lagligt blir bara löjligt.
Var har jag låtsats att det är lagligt? Det var ju jag som påpekade att det inte är det.

Och vad gäller "rätt"; vill du diskutera etik så kör för det: Jag synar din deontologiska hållning och höjer med med mitt konsekvensetiska ställningstagande. Klappat och klart.

L Lilllen skrev:
Intressant, har också tänkt skapa ett 12V nät till liknande grejer framöver när jag får tid någon gång :)
En sak jag funderar på är om det finns någon risk att köra alla dessa på 13,6V istället för just 12V? Många av grejerna har säkert en StepDown DC-DC omvandlare direkt på ingången i apparaten som hanterar denna spänning bra, men har alla det? Tänker tex på NASet. Hårddiskar brukar ju vilja ha både 5V och 12V. Risken är väl att den tar 12V ganska oförändrat direkt till diskarna tänker jag?
Det är generellt inte någon risk. När man säger 12V så menar man "bilbatterispänning som inte är 6V" och denna kan variera mellan 14V och 10V.

MEN, om du pratar om en dator som matas från ett externt nätaggregat så kan det bli knepigare. Där vill jag nästan titta på hur det ser ut. Traditionellt så får inte spänningen variera med mer än 5% eller så som max. Och 12V + 5% är bara 12.6V. (Ett internt nätagg håller typiskt bättre än så).

Nu är frågan om det faktiskt blir någon reglering på det externa aggregatet (man har sparat pengar så idag så sitter reglerkretsarna direkt på moderkortet för ett internt system) Om man inte har någon återkoppling så sker säkert DC-DC i burken, men antagligen då inte för 12V som du säger.

Så man får nästan öppna och titta efter. Jag vet inte tillräckligt om externa nätagg i datorsammanhang för att våga sia mer.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.