1 434 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Lampan i hallen lyser men inget annat..
Har köpt en taklampa, två spotlights på skena, och kopplat in i hallen. Lampan fungerar alldeles utmärkt men ingen annan belysning/eluttag på övervåningen fungerar nu. Som många andra lampor så är koppen upp mot taket o utrymmet därunder alldeles för litet för att rymma en sladd+kontakt så jag kopplade ur kablarna ur dosan i taket o in i sockerbiten som satt i lampan, blå-blå och brun-brun. Har fungerat jättebra tidigare lampor jag kopplat så, senast i taket i sovrummet. Satte även dit en ny lysknapp. Jag tänker som så att om de vore felkopplat så skulle lampan i fråga inte lysa. Problemet är ju att den gör det, men inget annat fungerar. Vad i hela världen beror det på?!? Lampan är inte jordad, spelar det någon roll? Snart kopplar jag ur lampan o skiter i den, hoppas det andra börjar fungera då.. Har inte riktigt stött på någon som har liknande problem när jag läst runt på forum, hoppas någon har en ide o hjälpa mig!!
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Jag tror någon tråd lossnat i dosan när du var där och kopplade.
Efter som lysknappen fungerar så är allt troligtvis ok där.
Om lampan är jordad eller ej har ingenting med belysningen att göra på övervåningen. den ska fungera ändå!
Efter som lysknappen fungerar så är allt troligtvis ok där.
Om lampan är jordad eller ej har ingenting med belysningen att göra på övervåningen. den ska fungera ändå!
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Som sagt, troligen finns det fler trådar i dosan, som fördelar ström ut till andra uttag, vidarekopplar till nästa rum osv. När du kopplade ur trådarna så bröt du i så fall den vidarekoplingen.
Du måste också säkerställa att jordledningen som troligen finns vidarekopplad i dosan verkligen är vidarekopplad även nu efter dina omkopplingar. Det kan bli akut livsfarligt om den kopplas fel.
Du måste också säkerställa att jordledningen som troligen finns vidarekopplad i dosan verkligen är vidarekopplad även nu efter dina omkopplingar. Det kan bli akut livsfarligt om den kopplas fel.
Klicka här för att svara