Vänta här nu. Har du transformatorn hängandes sådär? Det är inte bara olämpligt utan faktiskt farligt, på riktigt. Koppla ur den där innan vare sig du, ungarna eller husdjuren stoppar in fingrarna i den.

Om jag inte ser helt fel så ska den där transformatorn sitta fast monterad i lamputtaget i taket. Inkopplingen ska ske med lampkontakt.

Är dessa två lösningen på problemet?

• Trådlös mottagarmodul Nexa WMR-3500-2 för inbyggnad bakom vägguttag med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trådlös väggsändare för hemautomation, Nexa LWST-615, vit, ingen kabeldragning krävs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P PatrikJo skrev:
Vänta här nu. Har du transformatorn hängandes sådär? Det är inte bara olämpligt utan faktiskt farligt, på riktigt. Koppla ur den där innan vare sig du, ungarna eller husdjuren stoppar in fingrarna i den.

Om jag inte ser helt fel så ska den där transformatorn sitta fast monterad i lamputtaget i taket. Inkopplingen ska ske med lampkontakt.
Det sitter ett lock för allting

Ok, då är den åtminstone inte farlig.

Men jag ser inte hur en Nexa ska hjälpa dig. Lösningen på ditt problem borde vara att koppla in lampan i takdosan där den är tänkt att sitta. Då kommer din brytare fungera precis som du vill. Det enda du behöver är antagligen en kontakt från IKEA för typ 15 spänn.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
C Calle14 skrev:
Är dessa två lösningen på problemet?
Ja om du vill styra ett vägguttag så är det rätt grejor.
Ännu enklare är att använda en plug in-mottagare ex. Nexa EYCR-2300 eller Telldus lilla runda mottagare. artiklnr. 312538

tommib
Ja, min lösning skulle vara samma som PatrikJo. Sätt trafon vid/på lamputtaget och koppla in den med lampsladd. Brytaren styr med all sannolikhet lamputtaget i taket.

P PatrikJo skrev:
Ok, då är den åtminstone inte farlig.

Men jag ser inte hur en Nexa ska hjälpa dig. Lösningen på ditt problem borde vara att koppla in lampan i takdosan där den är tänkt att sitta. Då kommer din brytare fungera precis som du vill. Det enda du behöver är antagligen en kontakt från IKEA för typ 15 spänn.
Det ser ut såhär idag

Tryck in en fjärrmottagare i ditt vägguttag, anslut sedan trafomojängerna med stickkontakt i mottagaren och saken är klar.
Montera väggsändaren där du vill ha den.

Visst, det är den bästa lösningen. Men vill man inte ha grejorna upp vid taket är det enkelt att bara trycka in en mottagare i vägguttaget och se glad ut.

tommib
Det är absolut inte ok att trafon hänger ner sådär bakom gardinen. Det går att komma åt kopplingsplinten, som man inte heller ser om den är dragavlastad.

Montera vid takdosan.

Locket är avtaget för att visa hur det ser ut.

Montera vid lampan va första tanken men vill inte ha den i taket... så tackar för all hjälp

tommib
Då föreslår jag att du sätter ett lamputtag i någon lämplig kopplingsdosa som finns på väggen dit du kan dra tändtråden från strömbrytaren. Detta är ett behörighetskrävande jobb. Sen samma procedur med lampkontakt. Man kan också dra en tändtråd till ett vägguttag och sätta uttag med delad brunnständning för att få samma effekt.

Har den där teafon verkligen ett lock?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.