Hej!
Vi renoverar just nu ett badrum där vi dragit fram el för att sätta tre stycken lampor infrästa i en spegel enligt bild nedan (ledsen för låg upplösning). Vi har tidigare tänkt oss Flos Mini Glo Ball som finns för spegelmontering (även Haven L2 04 ska fungera för detta) men känner oss lite osäkra när vi tittar på instruktionen för installation.
Både Mini Glo Ball och Haven L2 04 ser ut att monteras rakt mot väggen med ett hål på 35 mm i diameter för att själva sockeln ska komma igenom hålet och sedan skruvas en silikonring på utanpå spegeln innan glaset skruvas på sist. Utmaningen är att själva armaturen är bredare än hålet och därmed bygger en viss distans bakom spegeln (oklart hur mycket, hittar inga angivelser för varken Mini Glo Ball eller Haven L2 04) och att spegeln därmed inte kan limmas rakt på väggen. Väljer vi istället att ta ut ett hål är som 60 mm (motsvarande basen för Mini Glo Ball) så kommer hålet att se konstigt stort ut för den del av lampan som är tänkt att ligga i ett hål på 35 mm. Bifogar lite bilder nedan för att det ska bli lite tydligare.
Mina frågor är:
Vi renoverar just nu ett badrum där vi dragit fram el för att sätta tre stycken lampor infrästa i en spegel enligt bild nedan (ledsen för låg upplösning). Vi har tidigare tänkt oss Flos Mini Glo Ball som finns för spegelmontering (även Haven L2 04 ska fungera för detta) men känner oss lite osäkra när vi tittar på instruktionen för installation.
Både Mini Glo Ball och Haven L2 04 ser ut att monteras rakt mot väggen med ett hål på 35 mm i diameter för att själva sockeln ska komma igenom hålet och sedan skruvas en silikonring på utanpå spegeln innan glaset skruvas på sist. Utmaningen är att själva armaturen är bredare än hålet och därmed bygger en viss distans bakom spegeln (oklart hur mycket, hittar inga angivelser för varken Mini Glo Ball eller Haven L2 04) och att spegeln därmed inte kan limmas rakt på väggen. Väljer vi istället att ta ut ett hål är som 60 mm (motsvarande basen för Mini Glo Ball) så kommer hålet att se konstigt stort ut för den del av lampan som är tänkt att ligga i ett hål på 35 mm. Bifogar lite bilder nedan för att det ska bli lite tydligare.
- Första bilden är ytan där spegeln ska in (el framdragen till jämna punkter).
- I andra bilden är instruktionerna för montering av Mini Glo Ball.
- Om jag inte tänker helt fel är risken att spegeln kan hamna som i bild tre om man istället tar ut hål som är 60 mm motsvarande basen för armaturen. Då riskerar man att skapa ett mellanrum/tomrum mellan spegel och armatur och att estetiskt ser konstigt ut.
- Bild nummer fyra är montering av Haven L2 04 vilket ser ut tt bygga på samma premiss, d.v.s. en armatur där basen är bredare än hålet i spegeln vilket kräver att den limmas med samma distans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina frågor är:
- Går det att limma spegeln med en motsvarande distans till väggen som armaturen sticker ut (d.v.s. den del som är 60 mm enligt ritningen för Mini Glo Ball)? Enligt en glasmästare jag pratade med så brukar speglarna vara 6 mm när håltagning krävs. Då har vi kanske 3-4 mm att spela med för armatur plus limning i med samma distans till väggen och det kan bli svårt att lösa tänker jag?
- Tänker jag fel angående bild tre och att det är lättare att göra ett hål på 60 mm och montera utan att behöva ta hänsyn till att limma med en distans men att då riskera att det blir ett glapp mellan spegelkant och delen av armaturen som är 35 mm?
- Har någon annan erfarenhet av att sätta lampor i speglar och kan komma med tips på antingen lampor eller genomförandet? Ja, vi borde såklart haft koll på detta innan men det är lätt att vara efterklok. Vi hittade ett gäng lampor med spegelmontering och tänkte att det löser sig säkert snyggt.
Hej! Hur löste det sig? Har hamnat i exakt samma frågeställning som ni, men har dessutom redan köpt armaturerna. Finns ingen silikon-ring med i lådorna dessutom.LimeH skrev:
Hej!
Vi renoverar just nu ett badrum där vi dragit fram el för att sätta tre stycken lampor infrästa i en spegel enligt bild nedan (ledsen för låg upplösning). Vi har tidigare tänkt oss Flos Mini Glo Ball som finns för spegelmontering (även Haven L2 04 ska fungera för detta) men känner oss lite osäkra när vi tittar på instruktionen för installation.
Både Mini Glo Ball och Haven L2 04 ser ut att monteras rakt mot väggen med ett hål på 35 mm i diameter för att själva sockeln ska komma igenom hålet och sedan skruvas en silikonring på utanpå spegeln innan glaset skruvas på sist. Utmaningen är att själva armaturen är bredare än hålet och därmed bygger en viss distans bakom spegeln (oklart hur mycket, hittar inga angivelser för varken Mini Glo Ball eller Haven L2 04) och att spegeln därmed inte kan limmas rakt på väggen. Väljer vi istället att ta ut ett hål är som 60 mm (motsvarande basen för Mini Glo Ball) så kommer hålet att se konstigt stort ut för den del av lampan som är tänkt att ligga i ett hål på 35 mm. Bifogar lite bilder nedan för att det ska bli lite tydligare.
- Första bilden är ytan där spegeln ska in (el framdragen till jämna punkter).
- I andra bilden är instruktionerna för montering av Mini Glo Ball.
- Om jag inte tänker helt fel är risken att spegeln kan hamna som i bild tre om man istället tar ut hål som är 60 mm motsvarande basen för armaturen. Då riskerar man att skapa ett mellanrum/tomrum mellan spegel och armatur och att estetiskt ser konstigt ut.
- Bild nummer fyra är montering av Haven L2 04 vilket ser ut tt bygga på samma premiss, d.v.s. en armatur där basen är bredare än hålet i spegeln vilket kräver att den limmas med samma distans.
[bild][bild][bild][bild]
Mina frågor är:
Tack på förhand!
- Går det att limma spegeln med en motsvarande distans till väggen som armaturen sticker ut (d.v.s. den del som är 60 mm enligt ritningen för Mini Glo Ball)? Enligt en glasmästare jag pratade med så brukar speglarna vara 6 mm när håltagning krävs. Då har vi kanske 3-4 mm att spela med för armatur plus limning i med samma distans till väggen och det kan bli svårt att lösa tänker jag?
- Tänker jag fel angående bild tre och att det är lättare att göra ett hål på 60 mm och montera utan att behöva ta hänsyn till att limma med en distans men att då riskera att det blir ett glapp mellan spegelkant och delen av armaturen som är 35 mm?
- Har någon annan erfarenhet av att sätta lampor i speglar och kan komma med tips på antingen lampor eller genomförandet? Ja, vi borde såklart haft koll på detta innan men det är lätt att vara efterklok. Vi hittade ett gäng lampor med spegelmontering och tänkte att det löser sig säkert snyggt.
Undrar också hur detta gick. Står inför samma utmaning.LimeH skrev:
Hej!
Vi renoverar just nu ett badrum där vi dragit fram el för att sätta tre stycken lampor infrästa i en spegel enligt bild nedan (ledsen för låg upplösning). Vi har tidigare tänkt oss Flos Mini Glo Ball som finns för spegelmontering (även Haven L2 04 ska fungera för detta) men känner oss lite osäkra när vi tittar på instruktionen för installation.
Både Mini Glo Ball och Haven L2 04 ser ut att monteras rakt mot väggen med ett hål på 35 mm i diameter för att själva sockeln ska komma igenom hålet och sedan skruvas en silikonring på utanpå spegeln innan glaset skruvas på sist. Utmaningen är att själva armaturen är bredare än hålet och därmed bygger en viss distans bakom spegeln (oklart hur mycket, hittar inga angivelser för varken Mini Glo Ball eller Haven L2 04) och att spegeln därmed inte kan limmas rakt på väggen. Väljer vi istället att ta ut ett hål är som 60 mm (motsvarande basen för Mini Glo Ball) så kommer hålet att se konstigt stort ut för den del av lampan som är tänkt att ligga i ett hål på 35 mm. Bifogar lite bilder nedan för att det ska bli lite tydligare.
- Första bilden är ytan där spegeln ska in (el framdragen till jämna punkter).
- I andra bilden är instruktionerna för montering av Mini Glo Ball.
- Om jag inte tänker helt fel är risken att spegeln kan hamna som i bild tre om man istället tar ut hål som är 60 mm motsvarande basen för armaturen. Då riskerar man att skapa ett mellanrum/tomrum mellan spegel och armatur och att estetiskt ser konstigt ut.
- Bild nummer fyra är montering av Haven L2 04 vilket ser ut tt bygga på samma premiss, d.v.s. en armatur där basen är bredare än hålet i spegeln vilket kräver att den limmas med samma distans.
[bild][bild][bild][bild]
Mina frågor är:
Tack på förhand!
- Går det att limma spegeln med en motsvarande distans till väggen som armaturen sticker ut (d.v.s. den del som är 60 mm enligt ritningen för Mini Glo Ball)? Enligt en glasmästare jag pratade med så brukar speglarna vara 6 mm när håltagning krävs. Då har vi kanske 3-4 mm att spela med för armatur plus limning i med samma distans till väggen och det kan bli svårt att lösa tänker jag?
- Tänker jag fel angående bild tre och att det är lättare att göra ett hål på 60 mm och montera utan att behöva ta hänsyn till att limma med en distans men att då riskera att det blir ett glapp mellan spegelkant och delen av armaturen som är 35 mm?
- Har någon annan erfarenhet av att sätta lampor i speglar och kan komma med tips på antingen lampor eller genomförandet? Ja, vi borde såklart haft koll på detta innan men det är lätt att vara efterklok. Vi hittade ett gäng lampor med spegelmontering och tänkte att det löser sig säkert snyggt.
Min tanke är att kanske fälla in armaturen i gipset så den ligger flush.
Tja. Jag hann inte köpa de korrekta armaturerna (Flos glo-ball mirrormount) utan kör på med Flos glo-ball cw. Glasmästaren fick göra hålen 6,2 cm stora istället för 3,5 cm. Monterar spegeln först och sedan armaturerna direkt på väggen genom hålen. Kommer bli en liten glipa på < 2 mm men det kommer nog funka. Tänker att jag nog kan hitta en ring att sätta mellan armatur och lampglas.R Rumpnissen skrev:
Finns 2 fördelar med denna lösning.
1. Flos glo-ball mirrormount bygger ett antal mm och monteras bakom spegeln vilket innebär att man måste bygga på med distanser. I vårt fall skulle spegeln dessutom hamna utanför kaklet, inte så snyggt.
2. Vid närmare eftertanke inser jag att det är en synnerligen dum ide att montera en fast installation bakom spegeln. Vid problem måste hela spegel ner vilket är omöjligt. Nu kommer vi kunna byta armatur när som helst. Hålet på 6,2 cm innebär dessutom att vi kan byta till helt andra runda vägglampor i framtiden .
Således, tror detta blir bra trots allt. Bifogar 2 bilder på installationsställe och spegel. Montering sker imorgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!!G Gunnar Modin skrev:Tja. Jag hann inte köpa de korrekta armaturerna (Flos glo-ball mirrormount) utan kör på med Flos glo-ball cw. Glasmästaren fick göra hålen 6,2 cm stora istället för 3,5 cm. Monterar spegeln först och sedan armaturerna direkt på väggen genom hålen. Kommer bli en liten glipa på < 2 mm men det kommer nog funka. Tänker att jag nog kan hitta en ring att sätta mellan armatur och lampglas.
Finns 2 fördelar med denna lösning.
1. Flos glo-ball mirrormount bygger ett antal mm och monteras bakom spegeln vilket innebär att man måste bygga på med distanser. I vårt fall skulle spegeln dessutom hamna utanför kaklet, inte så snyggt.
2. Vid närmare eftertanke inser jag att det är en synnerligen dum ide att montera en fast installation bakom spegeln. Vid problem måste hela spegel ner vilket är omöjligt. Nu kommer vi kunna byta armatur när som helst. Hålet på 6,2 cm innebär dessutom att vi kan byta till helt andra runda vägglampor i framtiden .
Således, tror detta blir bra trots allt. Bifogar 2 bilder på installationsställe och spegel. Montering sker imorgon.[bild][bild][bild]
Armaturerna nu monterade. Överväger lite fog mellan glaskant och lampfäste, men det ser bra ut som det är. Vi körde på 62 mm håltagning, sannolikt kan man gå ner till 61 mm utan problem. Väldigt nöjd med denna lösning och att jag inte gick vidare med varianten som ska vara anpassad för spegelmontage (mirrormount). Kostnad för spegel +håltagning landade på 3200 ink moms (Stockholm), lite dyrare än offererat pga akut beställning 😜R Rumpnissen skrev:
Vi kommer ha den större versionen Flos cw monterad i taket. Separata dimmers. Ljuset är varmt och armaturerna ger en väldigt bra ljusspridning. Eftersom elen drogs först (såklart) begränsades storleken på spegeln av kakelplattornas placering i höjdled. Vi hade ursprungligen tänkt oss ett större avstånd mellan armaturer och spegelns överkant men landade i ett beslut mellan en extra kakelrad eller högre spegel. Vår bedömning blev att den högre spegeln (15 cm) innebar att spegeln blev för kvadratisk och gick därför på alt 1.
Skriver inte detta till dig i första hand utan mer för att dokumentera hur vi resonerade gällande infälld belysning i spegel och hur vi löste problemet med Flos-lamporna. Vi hittade ingenting om detta online men kanske kan det hjälpa någon som hamnar i samma tankar i framtiden.
Hej! Förstår inte riktigt frågan. Kablagen drogs i förväg och därefter våtrumsskikt och plattsättning. Du ser i den tidigare bilden hur kablagen kommer ut i väggen där armaturerna ska sitta. Lamporna är fast installation och måste därför installeras av elektriker. Spegeln monterades först och sedan kom elektrikern och gjorde installationen. Var det något annat du syftade på?S SofieKnas skrev:
Mvh Gunnar
Ber om ursäkt för att jag helt missade att svara på detta. Vårt blev precis som ditt bra med gott resultat. Drygt 1,5 år efter att vi tagit det i bruk har vi ännu inte stött på några problem.G Gunnar Modin skrev:Armaturerna nu monterade. Överväger lite fog mellan glaskant och lampfäste, men det ser bra ut som det är. Vi körde på 62 mm håltagning, sannolikt kan man gå ner till 61 mm utan problem. Väldigt nöjd med denna lösning och att jag inte gick vidare med varianten som ska vara anpassad för spegelmontage (mirrormount). Kostnad för spegel +håltagning landade på 3200 ink moms (Stockholm), lite dyrare än offererat pga akut beställning 😜
Vi kommer ha den större versionen Flos cw monterad i taket. Separata dimmers. Ljuset är varmt och armaturerna ger en väldigt bra ljusspridning. Eftersom elen drogs först (såklart) begränsades storleken på spegeln av kakelplattornas placering i höjdled. Vi hade ursprungligen tänkt oss ett större avstånd mellan armaturer och spegelns överkant men landade i ett beslut mellan en extra kakelrad eller högre spegel. Vår bedömning blev att den högre spegeln (15 cm) innebar att spegeln blev för kvadratisk och gick därför på alt 1.
Skriver inte detta till dig i första hand utan mer för att dokumentera hur vi resonerade gällande infälld belysning i spegel och hur vi löste problemet med Flos-lamporna. Vi hittade ingenting om detta online men kanske kan det hjälpa någon som hamnar i samma tankar i framtiden.
Klicka här för att svara

