Hej.
jag HAR försökt hitta svar på detta, sökt men ej funnit. Därför frågar jag här. Jag har köpt en lampa vara två kablar ej har vägledande färg. De båda är transparenta (se: bifogad bild) och undrar om jag kan koppla ihop dessa två med en sockerbit + kontakt (se:bild) utan att hela lägenheten brinner ner?
lägenheten är byggd 2018
tar jättegärna emot glåpord och himlande med ögonen, bara vi kan lösa detta. Tack (och förlåt) på förhand
jag HAR försökt hitta svar på detta, sökt men ej funnit. Därför frågar jag här. Jag har köpt en lampa vara två kablar ej har vägledande färg. De båda är transparenta (se: bifogad bild) och undrar om jag kan koppla ihop dessa två med en sockerbit + kontakt (se:bild) utan att hela lägenheten brinner ner?
lägenheten är byggd 2018
tar jättegärna emot glåpord och himlande med ögonen, bara vi kan lösa detta. Tack (och förlåt) på förhand
Den ena mot den ena och den andra mot den andra bara.
Sen brukar det finnas en liten rilla eller pytteliten valk på den ena ledaren, som markering, men vad som blir vad i en lamphållare spelar ingen roll.
Sen brukar det finnas en liten rilla eller pytteliten valk på den ena ledaren, som markering, men vad som blir vad i en lamphållare spelar ingen roll.
Moderator
· Stockholm
· 56 278 inlägg
Men det skall inte bara kopplas. Det måste finnas dragavlastning också. Om man hänger upp lampan så skall det vara mer än kopplingen i sockerbiten som håller ihop det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Var det inte från april 2019?useless skrev:
Det verkar så enligt artikeln https://tidningenelektrikern.se/2019/04/30/dcl-skarpt-lage-for-ny-lu-standard/ .
Det var väldigt få som använde de nya innan 2019. Jag tror att båda versionerna var tillåtna då. Även nu skulle jag montera den äldre om resten av huset har den modellen.
Klicka här för att svara