Hej.

jag HAR försökt hitta svar på detta, sökt men ej funnit. Därför frågar jag här. Jag har köpt en lampa vara två kablar ej har vägledande färg. De båda är transparenta (se: bifogad bild) och undrar om jag kan koppla ihop dessa två med en sockerbit + kontakt (se:bild) utan att hela lägenheten brinner ner?

lägenheten är byggd 2018

tar jättegärna emot glåpord och himlande med ögonen, bara vi kan lösa detta. Tack (och förlåt) på förhand

• Hand håller en omonterad taklampa med synliga trådar och elektrisk kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja.

Den ena mot den ena och den andra mot den andra bara.
Sen brukar det finnas en liten rilla eller pytteliten valk på den ena ledaren, som markering, men vad som blir vad i en lamphållare spelar ingen roll.

• Gilla
Dabba
  • Laddar…
Tack för din hjälp!

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Men det skall inte bara kopplas. Det måste finnas dragavlastning också. Om man hänger upp lampan så skall det vara mer än kopplingen i sockerbiten som håller ihop det.

• Gilla
basseman och 1 till
  • Laddar…
Om lägenheten är byggd 2018 så är det väl DCL-uttag? Då passar inte den där proppen.

Jag trodde det med. Men det är ej DCL.

Då får du reklamera... Huset är inte byggt enligt svensk elstandard.

BirgitS
Standarden ändrades 2009. Fram till 2019 fanns det övergångsregler som tillät äldre uttag i befintliga anläggningar. Vid nybygge ska man följa gällande standard.

Det var väldigt få som använde de nya innan 2019. Jag tror att båda versionerna var tillåtna då. Även nu skulle jag montera den äldre om resten av huset har den modellen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.