Hej!
Vi har byggt vår första våning listfritt och med microcementgolv.
Tanken vi hade var att lägga en Akrylfog mellan golv och vägg, och därefter måla men det blöder genom tejpen. Detta är exakt hur vi gjort:
1. Maskerar 2mm från väggen hela vägen.
2. Köpt en kvalitativ alrylfog och lagt lägst väggen.
3. Tagit bort maskeringen.
Såhär långt har det fungerat fint.
Därefter har vi maskerat igen, nu ytterligare 1 mm ut och målat.
Detta blöder igenom och blir fult (ej raka linjer).
Någon som vet hur vi ska göra för att få raka snygga linjer? Uppskattar all hjälp som kan fås.
Vi har byggt vår första våning listfritt och med microcementgolv.
Tanken vi hade var att lägga en Akrylfog mellan golv och vägg, och därefter måla men det blöder genom tejpen. Detta är exakt hur vi gjort:
1. Maskerar 2mm från väggen hela vägen.
2. Köpt en kvalitativ alrylfog och lagt lägst väggen.
3. Tagit bort maskeringen.
Såhär långt har det fungerat fint.
Därefter har vi maskerat igen, nu ytterligare 1 mm ut och målat.
Detta blöder igenom och blir fult (ej raka linjer).
Någon som vet hur vi ska göra för att få raka snygga linjer? Uppskattar all hjälp som kan fås.
Produkter som diskuteras: "Akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Hej!E egge80 skrev:
Hur menar du?
menar du att jag behöver måla med en listfärg och sedan gå över med väggfärg?
Finns ingen sparksockel. Finns bara vägg. Just på bilderna ovan är det ju en garderob, men överallt annars löper gipsväggen hela vägen ner till golv. Ingen sockel. Allt är spacklat och målat med väggfärg.
I och med att golvet är omålat så kan man inte maskera en rak kant utan man behöver sparmåla med en stadig hand..F felixamadeus skrev:Hej!
Hur menar du?
menar du att jag behöver måla med en listfärg och sedan gå över med väggfärg?
Finns ingen sparksockel. Finns bara vägg. Just på bilderna ovan är det ju en garderob, men överallt annars löper gipsväggen hela vägen ner till golv. Ingen sockel. Allt är spacklat och målat med väggfärg.
Det ovanstående skribent beskrev är om man har olika kulörer tex. på en vägg och vill ha en knivskarp linje..
Redigerat av moderator:
Om jag inte missuppfattar så vill du få till en skarp linje på golvet , det borde funka om du hittar en färg samma som golvet och målar efter du tejpat andra gången , låt torka och därefter den gröna ( tycker jag den ser ut att vara)
Jag tycker maskeringen gör ett bättre jobb om man stryker fast den med en fuktig trasa, men det brukar ändå blöda lite lite. Oftast så lite att det inte syns på en meters håll eller så, men du verkar ju ha rätt stor kontrast mellan färgerna, då kanske det syns ändå
Denna hittade jag vid lite googling.
https://mmprofessional.se/sortiment/havoflex/
Dock vet jag inget om kvalitet etc.
Annars kan du testa att låta maskeringen sitta kvar efter du fogat. Då bör du få en skarp linje.
Risken är kanske att du får en tunn vit kant. Det beror lite på hur tunt du kommer mot fogen.
Men tror mer på fogen i rätt kulör. Då blir det inte lika kritiskt att maska andra gången.
https://mmprofessional.se/sortiment/havoflex/
Dock vet jag inget om kvalitet etc.
Annars kan du testa att låta maskeringen sitta kvar efter du fogat. Då bör du få en skarp linje.
Risken är kanske att du får en tunn vit kant. Det beror lite på hur tunt du kommer mot fogen.
Men tror mer på fogen i rätt kulör. Då blir det inte lika kritiskt att maska andra gången.
Kanske kan hitta en färg som matchar golvet bättre och måla tejpen med den först? Då blir färgen som blöder genom snarlik golvets färg och linjen knivskarp. Tänkte först att det borde funka med någon transparent lack, men det kanske blir för hårt så den krackelerar när man tar bort tejpen.
Det är väldigt stor skillnad på olika maskeringstejper.
Värt att prova lite olika. Den vanliga, klassiska skulle jag undvika till den här uppgiften. Med en struktur som microcement lär det vara svårt att få perfekt, men bra mycket bättre än på bilden borde vara fullt möjligt.
Man kan även testa att måla med en sned streckpensel. De är mycket lämpliga för att måla streck på frihand, men i kombination med maskering kan man få bort ev darr, och man har typiskt mindre färg på fel ställe som kan krypa under.
Värt att prova lite olika. Den vanliga, klassiska skulle jag undvika till den här uppgiften. Med en struktur som microcement lär det vara svårt att få perfekt, men bra mycket bättre än på bilden borde vara fullt möjligt.
Man kan även testa att måla med en sned streckpensel. De är mycket lämpliga för att måla streck på frihand, men i kombination med maskering kan man få bort ev darr, och man har typiskt mindre färg på fel ställe som kan krypa under.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden