2 562 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Laminatgolv reser sig i skarvarna. Pga okänt underlag antar jag.
Hej
Jag har lagt ett laminatgolv sedan ett knappt år tillbaka på betongplatta. Golv foamet emellan enbart. Tanken är väl att riva upp det igen och lägga en (plata matta, rätt namn?) under för ventilation. Men, hur gör man bäst åt ojämnheter? Jag antar att det är anledningen till att vissa skarvar har gett med sig nu. Ena plankan går att pressa ner medan mötande planka ligger stumt kvar. Det bildas alltså en nivåskillnad i skarven. Inget kul med ett nytt golv så vill undvika de till nästa gång helst.
Jag har lagt ett laminatgolv sedan ett knappt år tillbaka på betongplatta. Golv foamet emellan enbart. Tanken är väl att riva upp det igen och lägga en (plata matta, rätt namn?) under för ventilation. Men, hur gör man bäst åt ojämnheter? Jag antar att det är anledningen till att vissa skarvar har gett med sig nu. Ena plankan går att pressa ner medan mötande planka ligger stumt kvar. Det bildas alltså en nivåskillnad i skarven. Inget kul med ett nytt golv så vill undvika de till nästa gång helst.
Är de betongplatta på mark så måste du ha tuplex eller liknande, en golvfoam med plast.
Men det hjälper väl inte mot nivåskillnader? Ni tänker kanske bara som fuktspärr nu?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Isolerad eller oisolerad?L Lilla Husägaren skrev:
Risk för att fukt kommer upp från marken?
Du bör väl veta om plattan är ojämn.L Lilla Husägaren skrev:
Fuktskadat trä som ruttnat tappar ju i höjd och ger också upphov till att plankan går att pressa ner.
Vad man gör åt ojämnheter beror nog på hur stora de är.
Platonmatta menar du nog.L Lilla Husägaren skrev:
Klicka här för att svara