13 781 läst ·
11 svar
14k läst
11 svar
Laminatgolv på betongplatta utan PE-folie under?
Vi har alltså en mycket vältorkad betongplatta, med golvvärme och 300mm cellplastisolering under.
Jag hade nog tänkt mig att lägga laminatgolv helt utan ÅB-plast mellan platta och golv, utan bara foam eller lumppapp.
Igår var lite folk och hälsade på, bl.a. en professionell golvläggare.
Han tyckte; -absolut PE-folie, inget snack om saken.
Vi resonerade om varför, ja först och främst att fukt från betongen kan skada golvet eller få golvet att slå sig.
Jamen, en isolerad platta med golvvärme? Varifrån ska fukten komma ifrån?
Troligen blir golvet utsatt för allra mest fukt uppifrån, när man städar och den fuktiga luften under sensommaren...
Ja, vi kom ju inte fram till något egentligen, han hade aldrig provat att lägga golv utan PE-folie och sett om det går bra eller skiter sig. Som yrkesman skippar han givetvis aldrig folie då det vore att bryta mot tillverkarens anvisningar.
Själv kan jag tycka att det vore trevligt att låta betongen kunna andas lite, och sakta sakta bli allt torrare under årens gång.
Så nu är jag ute efter åsikter i allmänhet, men i synnerhet skulle jag vilja höra lite erfarenheter från de som provat lägga laminatgolv utan ångtät plastfolie under.
Och om det då antingen gick åt skogen, eller om det nu fortfarande går bra nn år efter?
Själv funderar jag på att prova utan PE-folie i ett eller två rum, där vi kommer ha ett nästan gratis golv (40:-/kvm), rum som dessutom är väldigt lätta att lägga om.
Och tanken är dessutom att lägga om de golven efter några år då ungarna har blivit klara med att hacka sönder golven.
Jag hade nog tänkt mig att lägga laminatgolv helt utan ÅB-plast mellan platta och golv, utan bara foam eller lumppapp.
Igår var lite folk och hälsade på, bl.a. en professionell golvläggare.
Han tyckte; -absolut PE-folie, inget snack om saken.
Vi resonerade om varför, ja först och främst att fukt från betongen kan skada golvet eller få golvet att slå sig.
Jamen, en isolerad platta med golvvärme? Varifrån ska fukten komma ifrån?
Troligen blir golvet utsatt för allra mest fukt uppifrån, när man städar och den fuktiga luften under sensommaren...
Ja, vi kom ju inte fram till något egentligen, han hade aldrig provat att lägga golv utan PE-folie och sett om det går bra eller skiter sig. Som yrkesman skippar han givetvis aldrig folie då det vore att bryta mot tillverkarens anvisningar.
Själv kan jag tycka att det vore trevligt att låta betongen kunna andas lite, och sakta sakta bli allt torrare under årens gång.
Så nu är jag ute efter åsikter i allmänhet, men i synnerhet skulle jag vilja höra lite erfarenheter från de som provat lägga laminatgolv utan ångtät plastfolie under.
Och om det då antingen gick åt skogen, eller om det nu fortfarande går bra nn år efter?
Själv funderar jag på att prova utan PE-folie i ett eller två rum, där vi kommer ha ett nästan gratis golv (40:-/kvm), rum som dessutom är väldigt lätta att lägga om.
Och tanken är dessutom att lägga om de golven efter några år då ungarna har blivit klara med att hacka sönder golven.
Du skall följa golvtillverkarens anvisningar. Jag lade senast Kährs ekgolv, och det skall ALLTID ha plast, även på ett träbjälklag på andra våningen vilket det handlade om i mitt fall.
Anledningen är att det annars blir olika fukthalter på under- och översidorna med följd att golvet slår sig.
På en betongplatta skulle jag personligen aldrig lägga utan plast, betongen är inte tät utan släpper igenom fukt från marken. Det är inte alls givet att den blir torrare med tiden.
Anledningen är att det annars blir olika fukthalter på under- och översidorna med följd att golvet slår sig.
På en betongplatta skulle jag personligen aldrig lägga utan plast, betongen är inte tät utan släpper igenom fukt från marken. Det är inte alls givet att den blir torrare med tiden.
Nu har jag lagt ett golv med endast lumppapp under.
Hur länge tar det innan jag ser problemen?
Golvet gick att lägga på 3 timmar och kostar ca 600:-, så jag kan offra det på experimentets altare.
Men golvet i vardagsrummet vete tusan om jag vill chansa med ... :|
Hur länge tar det innan jag ser problemen?
Golvet gick att lägga på 3 timmar och kostar ca 600:-, så jag kan offra det på experimentets altare.
Men golvet i vardagsrummet vete tusan om jag vill chansa med ... :|
(Svarar på ett väldigt gammalt inlägg!)Mikael_L skrev:
@Mikael_L hur gick det med ditt laminatgolv? Har det klarat sig? Körde du med bara lumppapp även i Vardagsrummet?
Det gick bra i 6 år, men sen rasade huset, och haverikommissionen har kommit fram till att det var avsaknaden av folie som orsakade katastrofen ... 
Men tackar som frågar.
Denna tråd hade jag helt glömt, även mina tankar om experiment, Så jag är faktiskt inte 100% säker på vad jag har mellan betong och golv, men i vardagsrummet har jag ett ställe där jag kunde kika lite, och det verkar som att jag la sådan där 2 eller 3 mm tjock cellplastmatta.
I sovrummen blev det troligast lumppapp, som jag skrev.
Jag kan försöka hitta bilderna ifrån läggningen, där lär jag ju se hur jag gjorde.
Men i vilket fall som helst så har jag än så länge inte märkt av några problem som jag kan relatera till avsaknad av PE-folie under klickgolvet.
Men tackar som frågar.
Denna tråd hade jag helt glömt, även mina tankar om experiment, Så jag är faktiskt inte 100% säker på vad jag har mellan betong och golv, men i vardagsrummet har jag ett ställe där jag kunde kika lite, och det verkar som att jag la sådan där 2 eller 3 mm tjock cellplastmatta.
Jag kan försöka hitta bilderna ifrån läggningen, där lär jag ju se hur jag gjorde.
Men i vilket fall som helst så har jag än så länge inte märkt av några problem som jag kan relatera till avsaknad av PE-folie under klickgolvet.
Hur är det nästan 6 år senare?Mikael_L skrev:
Det gick bra i 6 år, men sen rasade huset, och haverikommissionen har kommit fram till att det var avsaknaden av folie som orsakade katastrofen ...
Men tackar som frågar.
Ja nu drygt 11 år senare så är alla golv friska (men något är ganska slitet på något ställe t.ex. där en kontorsstol har rullat fram och tillbaka under dessa år) förutom ett parti på några kvm som har rest sig i fogarna p.g.a fukt.
Men denna fukt kom ifrån en vattenläcka i ett avloppsrör just i närheten, eller egentligen var det ett läckage mellan de fasta rören i huset och vattenlåsets delar.
Jag är alltså ganska säker på att detta inte beror på vare sig att det finns plastfolie eller saknas folie.
Men denna fukt kom ifrån en vattenläcka i ett avloppsrör just i närheten, eller egentligen var det ett läckage mellan de fasta rören i huset och vattenlåsets delar.
Jag är alltså ganska säker på att detta inte beror på vare sig att det finns plastfolie eller saknas folie.
Jag är för övrigt ganska säker på att det blev (endast) lumppapp i vardagsrummet också, jag såg frågan här ovan.
Men nu ska jag, vilkendag vecka månad som helst lägga om golvet pga den där vattenskadan, så jag får en ny chans att kolla vad jag egentligen satt under golvet.
Vem vet, det var kanske kryptonit .
Men nu ska jag, vilken
Tack för svar!Mikael_L skrev:
Jag är för övrigt ganska säker på att det blev (endast) lumppapp i vardagsrummet också, jag såg frågan här ovan.
Men nu ska jag, vilkendagveckamånad som helst lägga om golvet pga den där vattenskadan, så jag får en ny chans att kolla vad jag egentligen satt under golvet.
Jag deltar i forskningen plast eller inte, väljer alternativet utan plast.
Tror att det är en fördel om platan kan andas.
När det gäller just laminatgolv och vinylgolv kan man rimligen betrakta själva golvet som plast. Så att ett extra lager plast under dessa plastgolv lär knappast göra varken till eller från.Mikael_L skrev:
Parkett är en annan sak
Som jag ser det är väl främsta (enda?) nyttan med plastfolie under golv att hindra radon. I så fall speciellt under parkett.
Om man lägger sk "foam" under golvet är den tät i sig och gör plast ännu mera meningslös. Så som jag förstår saken.
Klicka här för att svara