Hej

Jag håller på att byta golv på hela vår övervåning. Jag har precis lagt färdigt golvet i ena sovrummet och börjat möblera osv.
En kall kår gick genom kroppen när jag insåg att jag läst fel på anvisningen om ev ångspärr. Trodde jag läste att man INTE skulle lägga vare sig ångspärr eller foam under golvet detta golvet (Tarkett Soundlogic 1032 med akustikbaksida)
Har jag gjort bort mig nu som inte har lagt det? Vad kan hända?

Detta gäller alltså golvet på övervåningen där vi har sovrummen. På våningen nedanför(entréplan) som också det ligger ovan mark har vi kök och vardagsrum. Mellan övervåning och entréplan är det gjutet valv i betong.
Det är tydligen lite ovanligt har jag förstått med just den konstruktionen.
Huset är byggt 1956.

R

R Rikthyveln skrev:
Vad kan hända?
troligtvis inget

Tänkte lugna ner dig lite.
Anledningen till att golvtillverkare vill att du lägger fuktspärr ovanpå betonggolv och golv med golvvärme är för att de anser att fukt fortfarande finns i betongplattan som kan vandra upp i golvet och " skada" golvet. Anledningen som jag fått från tillverkarna vad gäller golvvärme är att detta gäller pga att det kan bildas kondens när man startar golvvärme på dagarna..
Vettigt eller ej... ditt golv kommer med stor säkerhet inte påverkas då betongen är gammal och förmodligen torr. Det som jag kan tänka mig som ett scenario är om du skulle reklamera golvet av okänd anledning och de ser att du inte använt fuktspärr så kanske inte garantin gäller...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.