Ska byta bänkskivor i köket och har bestämt att det blir laminatskivor då det är betydligt billigare än alternativen. Skulle dock vilja ha en inbygd diskho men har hört att det kanske inte är det bästa med laminat med tanke på fukt risken. Någon som har nån erfarenhet? Jag har dessutom ingen diskmaskin så det kommer att diskas o grejas en del vid diskhon!

Kör på en underlimmad diskho. Funkar helt utmärkt med laminatbänk. Men de kostar en del. Kom ihåg att välja en bra ho med två fullstora hoar + en avställningsyta.

Är underlimmad altså det bästa med tanke på fukt risk?

Hemmakatten
Har tidigare haft laminatskiva med underlimmad ho. Har nu i nya huset en av två bänkar i vit, bra laminat med underlimmad ho. Hade inga problem tidigare och räknar inte med att få problem nu heller. Men, det är nog skillnad på laminat o laminat. De allra billigaste har nog inte samma kvalitet.

Vi har valt laminat för att vi tycker det var snyggast, inte för att det var billigast. :) Att laminat skulle vara ett sämre B-alternav gäller inte idag. Det finns så många snygga varianter.

En gannska avgörande skillnad mellan dyra och billiga laminatskivor är oftast värmetåligheten.
All laminat repas, billig som dyr.

Det finns dock superlaminatskivor med kemikaliepackade spånkärnor som därmed tål gannska skapligt med fukt.

Har jag förstått helt fel då jag trott att en underlimmad diskho sitter just under bänkskivan? Om man har en laminatskiva med det jag tror är underlimmad ho, vad är det då som skyddar själva innanmätet i bänkskivan? Sätter man en kantlist eller? Eller är underlimmad ho detsamma som planlimmad ho, alltså att hon sitter i höjd med bänkskivan?

Tacksam om någon kan reda ut detta åt mig :).

/Anette

Vår ena ho (den på köksön) är underlimmad, dvs det är endast det övere laminatskicktet som ligger över/mot hons kant.

• streck_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
FlitigaLisa skrev:
Vår ena ho (den på köksön) är underlimmad, dvs det är endast det övere laminatskicktet som ligger över/mot hons kant.
Planlimmad heter det i det fallet.

Underlimmad är när hon sitter under hela bänkskivan

pappskallen skrev:
Planlimmad heter det i det fallet.
Underlimmad är när hon sitter under hela bänkskivan
Fel.
Det som FlitigaLisa beskriver är exakt vad Underlimmad är.
Det du (och alla andra) felaktigt kallar för Underlimmad heter egentligen Undermonterad.
Planlimmad är när plåten i diskbänken går i exakt samma höjd som bänkskivans yta.

Franke Förklarar bättre med bilder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.