Det verkar vara lite olika bud angående mellanpris/billiga lamellfräser. Jag tänkte i första hand foga ihop 45 grader gerade limträskivor. För detta måste jag ju vinkla anslaget.  Är det nån av er med billig/mellanpris (t.ex Ferm) varianterna som har provat detta och fått ett bra resultat?

Skall göra ett enkelt skåp till förrådet, så det är lite högre krav än kaninbursprecision, men inte lika höga som finsnickeri alá Carl Malmsten.

Jag har en Ferm och har kört en del som du beskriver.

Den duger, men man får vara noga och tänka många gånger för logiken i anhållens märkning osv är inte klockren, och även om det är tänkt så att man låser djupet med ena skruven och vinkeln med den andra så lossnar bägge oftast när man skall justera och då rasslar det bara till och man får börja justera in allt från början.

Jag har startat ett sparkonto för en Domino....men idag presenterade ju tyskuslingarna Kapex....får starta ett konto till....kanske börja köra ut tidningar på morgonen...panta burkar

Jag har en lammell fräs från CO (modell som de inte längre säljer). Den funkar OK så länge man inte använder det höj o sänkbara (och vinklingsbara) anhållet. Det är alldeles för ostadigt så man får ingen precision. Grundproblemet är troligen att returfjäderna är aldeles för kraftig så man får ta i ordentligt för att köra fram klingan, då är det lätt att belastningen på det veka och ganska glappiga anhållet blir för stor. Och man får ett vinkel eller höjdfel på kexet. Dessutom lossnar spärrskruven för vinkelinställningen hela tiden.

Om man däremot bara använder basplattan för styrning så är den helt OK. Kommer ganska långt med att bara ställa höjden genom att lägga en bit masonit under antingen arbetsstycket eller maskinen. Dessutom så blir det stopp i spånutblåset ganska direkt.

Har nästan funderat på om man skulle titta lite mer på något bättre maskiner. Men använder den så lite att Festo o liknande går bort.

geschwint skrev:
Bara en enkel kökslucka (960x400) tar ca 10 minuter att fräsa, runt 50 kex. Multiplicera detta med antalet luckor... (bara som exempel jag själv gjort).
Det låter mycket med 50 kex? Hur ser den luckan ut?

Har den stora Fermen, inte använt Lamello eller Dominon.
(http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=040104)

Den är faktiskt ganska välbyggd, stabilt aluminiumstativ med bra inställningsmöjligheter. Gillar den och när man lärt sig hur man skall göra så tycker jag den funkar kanon. Skarvade ekskivor med den i helgen med riktigt bra resultat och har byggt några högtalarlådor i MDF.

Känner faktiskt inget sug efter en Domino. Är nog inte helt Festoolskadad än. Men nya Li-jon skruvdragaren måste jag ju ha!

T
Jag har inte budget för en riktig kexfräs just nu, och måste välja mellan Clas Ohlsons femhundrakronors fräs eller deras fyrahundrakronors kexfrässats för vanlig överhandsfräs.

Vilken är bäst för att sätta ihop lite MDF-skivor med varandra?

Edit: tog bort inlägget då det blev flyttat av mattiasp från sitt ursprung och här på nya stället inte tillförde något.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.