Hej!

Håller på med takbyte och har nu kommit till läkten, för att få rätt lutning kan man klyva en läkt på hälften och ha sista biten med en halv ströläkt och bärläkt? Eller är det konstigt?

Tidigare låg pannan direkt på råsponten utan bärläkt längst ner. Men blir lite fel lutning om jag gör så nu. Tips och råd mottages 🙂

• Takbyte med takpannor, strö- och bärläkt synliga på taket, delvis upplyfta pannor vid fotrännan, träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Nedersta läkten måste ha en passande grovlek så att lutningen blir lika pannorna ovan. Bara ett göra en empirisk studie och utgå från den :-)

Dessutom verkar överhänget på sista pannan vara väl mycket, risk för att vattnet vid störtregn spolar över hängrännan då. Testa seriöst med en vattenslang innan du fixerar måttet.

Även ett lite märkligt avslut på takpanelen, som totalt ändrar vinkel på slutet, men det har väl sin förklaring fömodar jag 😉

Mats-S Mats-S skrev:
Nedersta läkten måste ha en passande grovlek så att lutningen blir lika pannorna ovan. Bara ett göra en empirisk studie och utgå från den :)

Dessutom verkar överhänget på sista pannan vara väl mycket, risk för att vattnet vid störtregn spolar över hängrännan då. Testa seriöst med en vattenslang innan du fixerar måttet.

Även ett lite märkligt avslut på takpanelen, som totalt ändrar vinkel på slutet, men det har väl sin förklaring fömodar jag 😉
Ja det förstår jag med, men för att få en sån lutning så kan inte ströläkten vara samma höjd den sista biten längst nere utan behöver isånnafall klyva den på hälften och använda den andra hälften som bärläkt längst ner.

Överhänget är bara provisoriskt ska flyttas upp en bit.

Sitter en kil vid takstolen som gör att det blir en vinkel.

• Taken i trä med en gul bjälke och en kil vid takstolen för vinkel. Provisoriskt överhäng som ska flyttas upp.
    Skapa konto
Skippa läkten där. Det ska vara öppet för vatten och annat som hamnat på taket att komma ut. Lägger man en kil så är syftet att inte ha läkten där.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
det finns en fågellist som skulle passa perfekt till det där , skall kolla lite om jag hittat den

Här är en variant, genom att flytta den upp eller ner så får du rätt lutning, finns på byggmax

• Ventilerat svart fågelband 5 meter med vertikala spjälor, pris 180 kr, frakt 79 kr, används för justering av lutning.
    Skapa konto
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Skippa läkten där. Det ska vara öppet för vatten och annat som hamnat på taket att komma ut. Lägger man en kil så är syftet att inte ha läkten där.
Testade med att dela en läkt och då ser det ut såhär, kanske är lite bättre än att det ligger dikt an mot plåten? Får ju ett mellanrum mellan panna och plåt

• Orange takpanna på lutande tak med träreglar, skapar mellanrum mellan panna och underlag.
    Skapa konto
Blir ju inte samma lutning annars utan läkt längst ner

• Tak under byggnation med träreglar och takpannor, ingen läkt längst ner, utsikt över skog och fält.
    Skapa konto
  • Takpanna placerad på läktstruktur, visar taklutningen.
    Skapa konto
Mats-S
Jag skulle göra som bild 1, med tunnare bär/strö-läkt.
Eftersom bärigheten minskar en hel del på den tunnare läkten skulle jag lägga ett extra stöd mittemellan dom ordinarie ströläkterna (CC30 då).

Instämmer inte med åsikten att du ska slopa läkten för att släppa ut vatten och bös. Tvärtom kommer det att bli mer stopp då när plattorna ligger dikt pappen på slutet.

• Gilla
William91
  • Laddar…
Rickard.
Vad jag har sett så är tanken att takfotskilen ska ersätta läkten helt och varför det inte stämmer skulle kunna vara att den är byggd för 12mm ströläkt och inte den "moderna" 25mm.
Jag är inte ensam med åsikten att man bör ta bort dom för hur man än gör så samlar dom bös men nu är det väl bara att göra det så bra som möjligt.

Ett litet generellt tips är att man kan använda pallningsbrickor istället för ströläkt om det börjar bli så tunn att läkten lätt spricker.

Redigerat:
  • Gilla
William91
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Jag skulle göra som bild 1, med tunnare bär/strö-läkt.
Eftersom bärigheten minskar en hel del på den tunnare läkten skulle jag lägga ett extra stöd mittemellan dom ordinarie ströläkterna (CC30 då).
Rickard. Rickard. skrev:
Vad jag har sett så är tanken att takfotskilen ska ersätta läkten helt och varför det inte stämmer skulle kunna vara att den är byggd för 12mm ströläkt och inte den "moderna" 25mm.
Jag är inte ensam med åsikten att man bör ta bort dom för hur man än gör så samlar dom bös men nu är det väl bara att göra det så bra som möjligt.

Ett litet generellt tips är att man kan använda pallningsbrickor istället för ströläkt om det börjar bli så tunn att läkten lätt spricker.
Det får bli så med tunnare strö/bärläkt nere med extra stöd i mitten.

Det stämmer att gamla ströläkten var 12mm så säkerligen därför lutningen blir fel nu. Bra tips med pallningsbrickor får se vad som blir bäst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.