Kan ha nämnt det i en tidigare tråd men värt att upprepa.
I en bok om svensk politik från sextiotalet stod följande, citerat ur minnet. Energi är en nyttighet vilken skall tillhandahållas medborgarna till en låg kostnad och är därför skattebefriad. Detta gällde såväl eldningsolja som fordonsbränsle. För elen togs det ut en skatt på något enstaka öre per kilowattimme. Någonstans längs resans gång ändrades detta och energin är idag en av statens största skattekällor. Nu är det skatt plus moms och många andra avgifter som gäller när staten ska mjölka undersåtarna så effektivt som möjligt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Magnus E K
Läste rubriken igen. Hur mycket billigare blir det nu att byta tak?

• Haha
pmd
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Det mesta av det du nämner är väl inga problem med effekttaxa. Bastubad på vardagar är dock ett problem på vintern. Samma med elbilsladdning vid samma tider.
När jag körde dieselbil 15 mil om dagen (jobbpendling) tankade jag när jag behövde fylla på diesel (en gång i veckan, ungefär). Jag väntade inte med att tanka tills dieseln blev billigare.
En oladdad elbil har man ingen nytta eller glädje av.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Vad badande gäller så är det väl inget som tvingar dig att värma vattnet på högtaxa bara för att badet sker då?
Man måste installera styrning av varmvattenberedaren. Vad kostar en nyckelfärdig sådan?

P
Fairlane Fairlane skrev:
Vad badande gäller så är det väl inget som tvingar dig att värma vattnet på högtaxa bara för att badet sker då?
Analogt så är det väl ingen som tvingar en att köpa el vid högtaxa bara för att man laddar bilen då?

P pmd skrev:
När jag körde dieselbil 15 mil om dagen (jobbpendling) tankade jag när jag behövde fylla på diesel (en gång i veckan, ungefär). Jag väntade inte med att tanka tills dieseln blev billigare.
En oladdad elbil har man ingen nytta eller glädje av.
När jag kör på bensin så tankar jag där det är billigast, jag väljer naturligtvis macken som har det lägsta priset om jag har möjlighet att välja.

P pmd skrev:
Man måste installera styrning av varmvattenberedaren. Vad kostar en nyckelfärdig sådan?
Det beror på vilken vattenberedare du har. Har du en enfas beredare med Schuko så kostar styrningen under hundralappen.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Från första oktober träder Norgepriset i kraft och det har blivit en framgång, redan har över 50000 norrmän tecknat fastpris på fyrtio öre plus moms per kilowattimme el. Detta väntas av prognosmakarna driva upp det svenska priset med cirka sju procent.

B Bitterhetsakademin skrev:
Från första oktober träder Norgepriset i kraft och det har blivit en framgång, redan har över 50000 norrmän tecknat fastpris på fyrtio öre plus moms per kilowattimme el. Detta väntas av prognosmakarna driva upp det svenska priset med cirka sju procent.
Å andra sidan så kommer norrmännen inte att förnya de ledningar till kontinenten som når end-of-life nästa år. Det sänker elpriserna. Jag skulle tro att det inte är någon tillfällighet att dessa lösningar inträffar ungefär samtidigt....

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
När jag kör på bensin så tankar jag där det är billigast, jag väljer naturligtvis macken som har det lägsta priset om jag har möjlighet att välja.
Jag brukade välja macken som låg på vägen hem. Inte ville jag irra runt och leta rätt på en mack mer marginellt lägre pris. Jag hade lång pendlingstid och ville inte dra ut på den.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror på vilken vattenberedare du har. Har du en enfas beredare med Schuko så kostar styrningen under hundralappen.
Det har jag inte. Jag vet inte ens var elanslutningen sitter på beredaren. (Ja, fel val av hus, förstås).

Det är ett lägre pris än jag förväntade mig. Får man verkligen en nyckelfärdig lösning då?
Behöver man inte dessutom någon slags anslutning till internet förutom styrmojängen?

Fairlane
P pmd skrev:
Det beror såklart helt på hur man värmer vattnet. Jag ser folk med en modern bergvärmepump som klagar på att barnen inte kan bada eller att man inte kan duscha vissa tider. De brukar kunna styras.

P pmd skrev:
Det har jag inte. Jag vet inte ens var elanslutningen sitter på beredaren. (Ja, fel val av hus, förstås).

Det är ett lägre pris än jag förväntade mig. Får man verkligen en nyckelfärdig lösning då?
Behöver man inte dessutom någon slags anslutning till internet förutom styrmojängen?
Jag tänkte här på ett enkelt tidur, det kan styra en VVB till nätterna, vilket oftast är de billigaste timmarna på dygnet, åtminstone billiga timmar. Då har man alltid varmt vatten till duschen på morgonen till en låg penning.

Vill du ha en hemautomation, ja då kostar det för hemautomationen (exempelvis Samsung Smartthings eller HomeAssistant) och sedan kostar brytarna också. Har man en fast ansluten varmvattenberedare så lär kostnaden för elektrikern dominera. Men om vi bortser från elektrikerkostnaden, då kan man få till en smartare lösning för 500kr ungefär, om man även räknar bort centralenheten. Men den kan man ju återanvända.

M
P pmd skrev:
Jag brukade välja macken som låg på vägen hem. Inte ville jag irra runt och leta rätt på en mack mer marginellt lägre pris. Jag hade lång pendlingstid och ville inte dra ut på den.
Nää, det är klart jag också hade tankat mina 50-60L någonstans utmed vägen hem.

Men hade det vart 4-5kr dyrare per liter (kWh) hade jag nog varit mer villig att kompromissa på den punkten 🤔

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.