2 121 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Lägre elskatt och takpris
Kan ha nämnt det i en tidigare tråd men värt att upprepa.
I en bok om svensk politik från sextiotalet stod följande, citerat ur minnet. Energi är en nyttighet vilken skall tillhandahållas medborgarna till en låg kostnad och är därför skattebefriad. Detta gällde såväl eldningsolja som fordonsbränsle. För elen togs det ut en skatt på något enstaka öre per kilowattimme. Någonstans längs resans gång ändrades detta och energin är idag en av statens största skattekällor. Nu är det skatt plus moms och många andra avgifter som gäller när staten ska mjölka undersåtarna så effektivt som möjligt.
I en bok om svensk politik från sextiotalet stod följande, citerat ur minnet. Energi är en nyttighet vilken skall tillhandahållas medborgarna till en låg kostnad och är därför skattebefriad. Detta gällde såväl eldningsolja som fordonsbränsle. För elen togs det ut en skatt på något enstaka öre per kilowattimme. Någonstans längs resans gång ändrades detta och energin är idag en av statens största skattekällor. Nu är det skatt plus moms och många andra avgifter som gäller när staten ska mjölka undersåtarna så effektivt som möjligt.
När jag körde dieselbil 15 mil om dagen (jobbpendling) tankade jag när jag behövde fylla på diesel (en gång i veckan, ungefär). Jag väntade inte med att tanka tills dieseln blev billigare.pacman42 skrev:
En oladdad elbil har man ingen nytta eller glädje av.
När jag kör på bensin så tankar jag där det är billigast, jag väljer naturligtvis macken som har det lägsta priset om jag har möjlighet att välja.P pmd skrev:
Från första oktober träder Norgepriset i kraft och det har blivit en framgång, redan har över 50000 norrmän tecknat fastpris på fyrtio öre plus moms per kilowattimme el. Detta väntas av prognosmakarna driva upp det svenska priset med cirka sju procent.
Å andra sidan så kommer norrmännen inte att förnya de ledningar till kontinenten som når end-of-life nästa år. Det sänker elpriserna. Jag skulle tro att det inte är någon tillfällighet att dessa lösningar inträffar ungefär samtidigt....B Bitterhetsakademin skrev:
Jag brukade välja macken som låg på vägen hem. Inte ville jag irra runt och leta rätt på en mack mer marginellt lägre pris. Jag hade lång pendlingstid och ville inte dra ut på den.pacman42 skrev:
Det har jag inte. Jag vet inte ens var elanslutningen sitter på beredaren. (Ja, fel val av hus, förstås).pacman42 skrev:
Det är ett lägre pris än jag förväntade mig. Får man verkligen en nyckelfärdig lösning då?
Behöver man inte dessutom någon slags anslutning till internet förutom styrmojängen?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Jag tänkte här på ett enkelt tidur, det kan styra en VVB till nätterna, vilket oftast är de billigaste timmarna på dygnet, åtminstone billiga timmar. Då har man alltid varmt vatten till duschen på morgonen till en låg penning.P pmd skrev:
Vill du ha en hemautomation, ja då kostar det för hemautomationen (exempelvis Samsung Smartthings eller HomeAssistant) och sedan kostar brytarna också. Har man en fast ansluten varmvattenberedare så lär kostnaden för elektrikern dominera. Men om vi bortser från elektrikerkostnaden, då kan man få till en smartare lösning för 500kr ungefär, om man även räknar bort centralenheten. Men den kan man ju återanvända.
Nää, det är klart jag också hade tankat mina 50-60L någonstans utmed vägen hem.P pmd skrev:
Men hade det vart 4-5kr dyrare per liter (kWh) hade jag nog varit mer villig att kompromissa på den punkten 🤔
Klicka här för att svara